Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-13, 19:33
  #1
Medlem
Kom att tänka på detta när jag hör om bönder i Sverige som har det svårt då priset på konstgödsel skjutit i höjden. Som jag förstått det har vi ingen tillverkning av konstgödsel i Sverige utan vi är helt beroende av import (Kina och Ryssland dominerar marknaden).

Frågan är varför? Konstgödsel tillverkas som jag förstått det främst av att man tar tillvara på näringsämnen ur avloppsvattnet. Med över 10 miljoner invånare producerar Sverige rimligen en hel del sådant. Om vi inte gör konstgödsel av det, vad gör vi?
Citera
2022-09-13, 20:30
  #2
Medlem
CarlXIIs avatar
Enligt obekräftade uppgifter rötas det till biogas och sedan sprids på åkermark. Undrar om det är sant dock, har också tänkt på det.
Citera
2022-09-13, 20:43
  #3
Medlem
Stockholms rötslam körs till Kiruna där det dumpas i dagbrott. Googla!
Citera
2022-09-13, 21:44
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Problemet med avloppet är att det är för höga halter av tungmetaller, sprider vi för mycket på åkrarna, förgiftar vi oss själva...
Citera
2022-09-13, 21:49
  #5
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollibompa20
Stockholms rötslam körs till Kiruna där det dumpas i dagbrott. Googla!

Googla själv, inte just Kiruna, men ett par mil bort...

(Aitik utanför Gällivare)

LL
__________________
Senast redigerad av LagomLat 2022-09-13 kl. 21:50. Anledning: Kompletterat
Citera
2022-09-13, 21:54
  #6
Medlem
https://www.stockholmvattenochavfall...restprodukter/
Citera
2022-09-13, 22:10
  #7
Avstängd
Jobbade på reningsverk i Halland...vattnet renas med bakterier å kemikalier..det som kom ut ur reningsverket gick att dricka men smakade nog inte så bra...ett rör gick ca 300 meter ut i havet där det släpptes ut...
Citera
2022-09-14, 00:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikavix833
Kom att tänka på detta när jag hör om bönder i Sverige som har det svårt då priset på konstgödsel skjutit i höjden. Som jag förstått det har vi ingen tillverkning av konstgödsel i Sverige utan vi är helt beroende av import (Kina och Ryssland dominerar marknaden).

Frågan är varför? Konstgödsel tillverkas som jag förstått det främst av att man tar tillvara på näringsämnen ur avloppsvattnet. Med över 10 miljoner invånare producerar Sverige rimligen en hel del sådant. Om vi inte gör konstgödsel av det, vad gör vi?

Jo det kan du se om du tar färjan över Östersjön! Där blommar algerna och botten är död och snart ingen fisk kvar. Vi skyller på andra - men det är Sverige som har mest kust och det är vi som bedriver intensivt jord och skogsbruk och släpper ut massor av avloppsvatten som är fullt med kväve och fosfor.
Citera
2022-09-14, 14:08
  #9
Medlem
Kvävebaserad konstgödsel produceras huvudsakligen från fossil metan/naturgas och kväve/luft. Fosfor och kalium baserad från mineralbrytning.
__________________
Senast redigerad av morris 2022-09-14 kl. 14:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback