• 1
  • 2
2022-09-13, 19:18
Medlem
Jag och frun kommer skilja oss framöver, men jag vill bo kvar där jag bor.
Bor i en 3 rum och kök och funderar på om jag då kan hyra ut ett rum till t.ex. en student och sen får den personen så klart dela på kök, badrum och vardagsrum med mig.

Vad kan man ta för en sådan sak? Bor i en mellanstor stad, centralt och bokstavligen talat några meter från havet. Kanske 15 min gångväg från universitet eller 5min med cykel.

Rummet i fråga är väldigt litet, men man får in en säng och ett skrivbord med dator osv i alla fall.
Supersnabbt Fiber och riktigt bra wifi finns att nyttja.

Vad är det värt per månad?
Citera
2022-09-13, 19:22
Medlem
Vatos.Locoss avatar
4 laxar
Citera
2022-09-13, 19:43
Medlem
Omöjligt att svara på utan att veta exakt vart, standard osv... Kolla Blocket bostad och jämför med liknande erbjudande i ditt område.
Citera
2022-09-13, 19:46
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Bor i en 3 rum och kök och funderar på om jag då kan hyra ut ett rum till t.ex. en student och sen får den personen så klart dela på kök, badrum och vardagsrum med mig
Ni delar på lägenheten då i princip? Så halva hyran plus bredband, el, etc plus lite extra för möblemang och slitage skulle jag säga. Är det BR skulle ekvationen bli lite mer komplex men principen är densamma. Häften av din egen totala kostnad plus lite extra.
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag hade då aldrig velat hyra ett rum och dela kök och badrum och vardagsrum med någon snubbe jag inte kände . Never in my life .
Är det bacillskräck av den här typen som ger upphov till de artiklar jag sett om hur dagens ungdomar kommer att få det kärvt ekonomiskt i framtiden? Jag har sett er "laga mat" också. Ni kommer att dö som flugor nu när vintern kommer...
Citera
2022-09-13, 19:46
Medlem
Beror ju på lite om hyresgästen ska få åtkomst till kök, badrum och ev andra gemensamma utrymmen, samt om rummet är möblerat eller inte, och tillgången till Wifi, disk/tvättmaskin och köksinventarier.

Många tar 3500:-/mån för ett rum på 10-12 kvadrat, och då brukar det som är skrivet ovan ingå
Senast redigerad av peckapecan 2022-09-13 kl. 19:51.
Citera
2022-09-13, 19:52
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Bor i en 3 rum och kök och funderar på om jag då kan hyra ut ett rum till t.ex. en student och sen får den personen så klart dela på kök, badrum och vardagsrum med mig.

Vad kan man ta för en sådan sak? Bor i en mellanstor stad, centralt och bokstavligen talat några meter från havet. Kanske 15 min gångväg från universitet eller 5min med cykel.

Rummet i fråga är väldigt litet, men man får in en säng och ett skrivbord med dator osv i alla fall.
Supersnabbt Fiber och riktigt bra wifi finns att nyttja.

Vad är det värt per månad?

Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?
Citera
2022-09-13, 19:53
Medlem
swedsters avatar
Runt 4000-5000:- men om du får tag i en studenttjej så kan du kanske förhandla sex in i det hela om du ändå blir singel kanske det kan vara något vettigt
Citera
2022-09-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Beror ju på lite om hyresgästen ska få åtkomst till kök, badrum och ev andra gemensamma utrymmen, samt om rummet är möblerat eller inte, och tillgången till Wifi, disk/tvättmaskin och köksinventarier.

Många tar 3500:-/mån för ett rum på 10-12 kvadrat, och då brukar det som är skrivet ovan ingå

Lägenheten är totalt sett 74 kvadrat, men rummet i fråga är det minsta av alla, får som sagt bara plats med en säng och ett skrivbord i stort sätt.

Och självklart måste personen få tillgång till toalett och kök. Lägenheten har också egen tvättmaskin och torktumlare, diskmaskin osv som då självklart får användas.
Citera
2022-09-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?

Hyresrätt. Kostar 8900 kr per månad i hyra plus el så klart vilket idag är svindyrt i södra Sverige.
Troligen över 9000 efter nyår.
Citera
2022-09-13, 21:11
Medlem
Citat:
Hyresrätt. Kostar 8900 kr per månad i hyra plus el så klart vilket idag är svindyrt i södra Sverige.
Troligen över 9000 efter nyår.

9000 i el för 74 kvm? Eller menar du att hyran går upp? För den brukar förhandlas under våren. Jag har elräkning på 1150 nu, för 69 kvm i hyresrätt.
Citera
2022-09-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
9000 i el för 74 kvm? Eller menar du att hyran går upp? För den brukar förhandlas under våren. Jag har elräkning på 1150 nu, för 69 kvm i hyresrätt.

Jag menar att hyran är 8900, men elen ligger nu senast på 1600 per månad, men kommer nog öka rejält framöver i vinter.
Citera
2022-09-13, 22:56
Medlem
Narutoshippchops avatar
Att ha en inneboende låter som en dålig idé.
Tänk om ungen är en gamer och vrålar och skriker framför datorspel på nätterna, eller kör igång rave fester i lägenheten när du inte är hemma en kväll. (Jag har bott granne med ungdomar/unga vuxna. Ett rent helvete att dela vägg med.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in