Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-04-07, 08:12
  #73
Medlem
ponykalles avatar
Ännu mer att välja på
https://www.google.se/search?q=347+b...=1053&biw=1781
Citera
2023-04-07, 08:46
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Ja med tanke på att det inte var några pengar att tala om så kan det säkert vara värt det, faktiskt.

Den har dock automatfunktionen i dagsläget.

Vi får se, jag har som sagts inte kört den ännu, Cobrorna har svårt nog att få fäste som det är tydligen, så tja.

Ja självklart svårt få fäste på en så lätt bil så automatfunktionen blir ännu mer olycklig.
Mycket ser budget ut på bilen så att du fick den billigt är förståligt.
B/M shiftern är något som direkt blir problem men tur det nu är automat så slitaget blir mindre.
Dessa B/M är endast för race så det är inte tillverkat för brukskörning där antal drifttimmar är 1000ggr mer än race. Med automat kommer de hålla längre

En sån där bil ska absolut ha en manuel Tremec TKX så blir det både hanterligt och roligt.
Citera
2023-04-07, 08:54
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Något som stör mig däremot är "427" skylten på sidan.

jag vill såklart ha en "347" skylt.

Var finns det?
hittar ingen?

Såklart du ska ha kvar 427 skylten…..Bilen är ju redan en replika så göra den ännu mer replik med sätta på ett 347 emblem är bara fult

Med 427 ”ser” det bäst ut.
Citera
2023-04-07, 15:20
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Ja självklart svårt få fäste på en så lätt bil så automatfunktionen blir ännu mer olycklig.
Mycket ser budget ut på bilen så att du fick den billigt är förståligt.
B/M shiftern är något som direkt blir problem men tur det nu är automat så slitaget blir mindre.
Dessa B/M är endast för race så det är inte tillverkat för brukskörning där antal drifttimmar är 1000ggr mer än race. Med automat kommer de hålla längre

En sån där bil ska absolut ha en manuel Tremec TKX så blir det både hanterligt och roligt.

Jag tror vi söker helt olika saker.
jag vill ha en automat, ligga och köra förhållandevis lugnt, och ha det gött.

Du verkar mer vara funny-car, gärna Nitrometan-typen.
Citera
2023-04-07, 15:21
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Såklart du ska ha kvar 427 skylten…..Bilen är ju redan en replika så göra den ännu mer replik med sätta på ett 347 emblem är bara fult

Med 427 ”ser” det bäst ut.

Ett alternativ är att ta av den helt.
Citera
2023-04-07, 17:21
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Jag tror vi söker helt olika saker.
jag vill ha en automat, ligga och köra förhållandevis lugnt, och ha det gött.

Du verkar mer vara funny-car, gärna Nitrometan-typen.

Tvärtom jag har kört mycket bankörning speciellt med Ford smallblock.
Även medverkat i ett Camaro cup stall när det begav sig.
Därav mycket erfarenhet av just transmissioner. Funny Car det är där man har just automat.

Grejen med automat i en så liten bil är att det kan bli väldigt svårt att kontrollera och dessutom rätt trött.
Äldre OD lådor av den typen har ett väldigt lågt ”stallspeed” för att fungera och nackdelen med det är del trött i starten. Men mest att bilen blir väldigt bångstyrig i beteendet.
Med manuell får man en mycket tydligare känsla med vad som händer och korrigeringar man gör med koppling märks direkt.
Med automat försvinner känslan eftersom kraft överförs hydrauliskt med fördröjning.
E40D är däremot helt elektroniskt styrd så där kan man justera om man har monterat rätt styrmodul…Typ en US Shift från Bauman.
Som jag skrev tidigare är det mycket märkligt det sitter en E40D i bilen! Vore jag dig skulle jag få det verifierat! Kanske inte ens är en stroker motor det går ju inte kolla.

En Cobra köper man inte för köra lugnt! Då har man nått annat behov.
Citera
2023-04-09, 15:11
  #79
Medlem
Mrmusics avatar
Här har du en rackare:
https://psauction.se/item/view/10125...-five-mk2-2008
Citera
2023-04-16, 10:45
  #80
Medlem
ponykalles avatar
Hur gick det,,körde du hem den eller blev det att dra den på kärra?
Citera
2023-04-17, 23:16
  #81
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Hello, letar med ljus och lykta efter en bra Cobra.
Ser en del billigare/tråkigare ute till salu, och en hel del gamla annonser som ligger kvar på sålda bilar.

Var hittar man en bra Cobra idag?
Har funderingar på att åka över till Storbritannien och leta, där verkar finnas en hel del, och min tanke är väl att det kommer ut en del nu när dom har det sämre ekonomiskt.

tankar och erfarenheter?

Tänker mig en lite bättre, då det är tydligt att snikbyggena inte är efterfrågade (alltså inget värdebevarande)

Knugen ska väl ha en sådan stående, äkta till och med. Ring och fråga om den är till salu
Citera
2023-04-26, 01:39
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Hur gick det,,körde du hem den eller blev det att dra den på kärra?

Jag tog med grabben upp, mycket trevlig pappa/son-kvalitetstid, och så kollade vi på alla bilarna som stod där..sedan körde vi hem den, Handlaren trpdde jag skulle hata bilen efter att åka 45-50 mil på raken, men den var mycket bekvämare än jag trodde.
Nu i efterhand, insåg jag att det fanns en god värmefläkt för passagerarsätet

Nåja, grabben frös aldrig ändå, och resan i sig var trevlig, mycket uppmärksamhet.
Citera
2023-04-26, 07:59
  #83
Medlem
ponykalles avatar
Kul att det gick bra.Jag vet va du menar med uppmärksamhet,jag har åkt med som passagerare
några år i en Cobra.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback