2022-09-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tänker mig att ansvaret att kontrollera var pengarna kommer ifrån ligger hos Nordnet. Och eftersom pengarna kommer från kontoinnehavarens bank så har knappast Nordnet något att ifrågasätta, för innan pengarna kom dit har de passerat en bank som ska ha koll.

Eller menar du att man ska redovisa alla tillgodohavanden så fort man exempelvis byter bank? Ska Avanza ifrågasätta mina pengar om jag sätter in en halv miljon till dom från min ordinarie bank?

Kan inte lagstiftningen särskilt väl så kan inte svara på ditt exempel riktigt. Det är möjligt att de faktiskt måste ifrågasätta men det vet jag som sagt inte. Exakt var gränserna går är med andra ord oklara för mig.

Nordnet har säkert ett ansvar att kontrollera detta, frågan är ju om en bank undkommer sitt eget ansvar genom att blint lita på, i det här fallet, Nordnets kontrollfunktioner. Nordnet har ju trots allt ett incitament att låta pengar strömma genom deras verksamhet. Om banken vill ha ryggen fri så har jag viss förståelse för att de vill genomföra egna kontroller. Och min poäng var framförallt att jag har svårt att se vilka åtgärder de kan göra som är snabbare och lättare än att fråga huvudpersonen som rimligen har svar på frågorna.

För att förtydliga så skriver jag ur perspektivet att vi de facto har en lagstiftning att förhålla oss till. Den kan man tycka vad man vill om men jag väljer att bara konstatera att den finns och att vissa saker därmed blir tvingande för bankerna att hantera.
Citera
2022-09-14, 16:33
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tror det är ett dåligt råd till TS att berätta för banken att han är fly förbannad och att han tycker fy fan för det här landet.

Syftet med penningtvättlagen är att alla skall stå med kepsen i hand, titta ner i golvet och skrapa lite med foten. Vi är alla undersåtar nu, inte medborgare som kan bli fly förbannad på överheten och säga fy fan till dem, utan att vi får känna på konsekvenser.

Jag önskar att något parti går ut i någon valrörelse och lovar slänga penningtvättlagen på sophögen. Så att jag kan rösta på dem innan jag dör.

Vad brukar du säga när polisen ber dig presentera körkort vid en körkortskontroll eller liknande?

Fan så jävla efterblivna människor det finns.
Citera
2022-09-20, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Har tappat förtroendet för Swedbank. De vill ha underlag för pengar som är tjänade på Nordnet och överförda till mitt sparkontot. Pengar som man har investerat och tjänat pengar på. Är fly förbannad just nu och känner mig förödmjukad. Mina hårt förvärvade pengar. Vilken bank skall man byta till för att inte bli utmålad som en skurk? Fy fan för det här landet!

Swedbank är den bank som är snällast med sånt.

Tro mig jag vet. Har haft Alla svenska banker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in