Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-26, 21:22
  #217
Avstängd
wwrs avatar
Det blir ju bara trams när tydliga alternativ inte ges före valet och efter valet kan partierna hoppa runt hur som helst. Jag inte hängt med i alla detaljer.

Men var det inte så förra valet att då hoppade L och C med vänstern för att skapa majoritet så att SD-rösterna sattes ur spel. Men de vågade inte sitta i regeringen och stå för sin politik utan skrev avtal med S.

Nu kanske man låter C-ledaren avgå så att man kan skjutsa tillbaka C till högerblocket och på detta sätt öka högerblocket utan att SD får inflytande.

Tidigare var SD mot EU men vek sig som i många andra frågor. Och det parti som kritiserat EU skall mobbas och de som röstar på det partiet skall uppfatta det som bortkastat. Därför manipulerar politikerna bort SD-rösterna med SD:s goda minne.
Citera
2022-09-26, 21:24
  #218
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mittenpartierna hoppar fram och tillbaka hur som helst. Partiledaren folk röstade på avgår och politiken blir en annan än vad folk röstade på. Tidigare har partierna bestämt sig för att skriva avtal med varandra för att stänga ute SD. Andra i forumet har tolkat det som att S inte är ute ur bilden.

Det handlar ju bara om att politikerna har fått order om att spela inkompetenta så att EU kan flytta fram. Det blir ändå samma politik och Åkesson kan få nästan hur många röster som helst men blir utmanipulerad.

Politikerna har lämnat väljarna och struntar i de 20% röster SD fick. Det blir som vanligt.
Om vi bortser från dina konspirationsteorier och återgår till det vi vet så har Ulf Kristersson bollen. Det är han som har uppdraget att bilda regering och därmed statsminister I den kommande regeringen. Det pågår förhandlingar mellan L, M, KD och SD. Så sent som igår lade de fyra partierna fram gemensamma talmansförslag samt numerär fördelning av presidieposter. Det kommer av allt att döma bli en Regeringen Kristersson, men hur den kommer att se ut vet vi ännu inte. SD kommer inte att sitta i regeringen men kanske kommer L att göra det.

Jag tror verkligen inte att SD är eller kommer att bli utmanövrerat utan om Åkesson mfl är skickliga förhandlare kommer partiet att få inflytande över regeringen. Men jag tror inte att inflytandet kommer att bli så stort som SD:s fanboys och väljare drömmer om och hoppas på. Det svårt läge men inte omöjligt. Ulf Kristersson är oerhört sugen på att bli stadsminister, nästan till varje pris.

Om jag tillåter mig att titta i kristallkulan tror jag att Regeringen Kristersson inte kommer att sitta mandatperioden ut. I ett senare skede kan det kanske bli aktuella med en koalition S-M. Partierna har närmat sig varandra på ett sätt som åtminstone jag aldrig sett tidigare. Den regeringen skulle ha egen majoritet, om jag minns rätt. Men jag kan inte se hur det kan bli en S-ledd regeringen den närmaste tiden.
Citera
2022-09-26, 21:28
  #219
Avstängd
wwrs avatar
Jag skrev just ett inlägg till som kanske belyser lite mer.

(FB) Regeringsbildning 2022

Politikerna samarbetar naturligtvis för att krascha systemet. Alla partier stöder EU. Alla större tidningar stöder EU. Det bästa sätt de kan genomföra detta på är att själva spela inkompetenta att sköta landet. Väljarna ger upp sitt land när politikerna inte kan sköta det.
Citera
2022-09-26, 21:38
  #220
Medlem
HejaFinlands avatar
Liberalerna är i alla fall medvetna om att de ses som problempartiet i det eventuella nya regeringsunderlaget. De förnekar febrilt att de röstade mot Julia. https://www.friatider.se/l-inte-vi-s...stoppa-kronlid
Citera
2022-09-26, 22:00
  #221
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Liberalerna är i alla fall medvetna om att de ses som problempartiet i det eventuella nya regeringsunderlaget. De förnekar febrilt att de röstade mot Julia. https://www.friatider.se/l-inte-vi-s...stoppa-kronlid
Vad svarade de andra partierna - M, KD, SD - på samma frågor? Förnekade de också febrilt att de röstade mot Julia Kronlid?
Citera
2022-09-26, 22:18
  #222
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Vad svarade de andra partierna - M, KD, SD - på samma frågor? Förnekade de också febrilt att de röstade mot Julia Kronlid?

De blev nog inte tillfrågade för alla misstänker problembarnet när någon slagit sönder ett fönster i skolan.
Citera
2022-09-26, 22:53
  #223
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De blev nog inte tillfrågade för alla misstänker problembarnet när någon slagit sönder ett fönster i skolan.
Hihi 😄 En gång i tiden för länge sedan var jag en Duktig Flicka som snodde pannkakor på skollunchen. I det lugnaste vatten...
Det vore spännande att få reda på vilka som bröt partilinjen, men jag tror ju att det var liberaler.
https://www.svd.se/a/xg4qbn/henrik-t...m-vem-som-svek
__________________
Senast redigerad av Sandkaka 2022-09-26 kl. 22:56.
Citera
2022-09-26, 23:04
  #224
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Hihi 😄 En gång i tiden för länge sedan var jag en Duktig Flicka som snodde pannkakor på skollunchen. I det lugnaste vatten...
Det vore spännande att få reda på vilka som bröt partilinjen, men jag tror ju att det var liberaler.
https://www.svd.se/a/xg4qbn/henrik-t...m-vem-som-svek

Ja ett typiskt hyss från en duktig flicka. Men bråkstakarna i L var mer de som rökte hasch på rasten och blev påkomna med att sno facit till provet.
Citera
2022-09-26, 23:40
  #225
Medlem
picapicans avatar
Börjar M och lille Dvärgen bli skit I byx?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ntar-utskotten
Citera
2022-09-26, 23:50
  #226
Medlem
zuxses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Vad svarade de andra partierna - M, KD, SD - på samma frågor? Förnekade de också febrilt att de röstade mot Julia Kronlid?
Vet man hur många som röstade "fel"? Det var tydligen flera som aldrig lade någon röst, vet man vilka?
Bara 347 röstade enligt uppgift, i den omröstningen såg jag ingen som tydligt lät bli att gå fram. (I en senare omröstning var det tydligt att sossen Jytte Guteland inte orkade rösta.)
Citera
2022-09-27, 00:01
  #227
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuxse
Vet man hur många som röstade "fel"? Det var tydligen flera som aldrig lade någon röst, vet man vilka?
Bara 347 röstade enligt uppgift, i den omröstningen såg jag ingen som tydligt lät bli att gå fram. (I en senare omröstning var det tydligt att sossen Jytte Guteland inte orkade rösta.)
Tre förväntade röster från högerpartierna uteblev i den första omgången, två i den andra. Vet inte alls vilka som inte röstade.
(Två av SD- kritikerna i L, Anna Starbrink och Joar Forsell säger själva att de följde partilinjen. )
Citera
2022-09-27, 00:09
  #228
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Börjar M och lille Dvärgen bli skit I byx?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ntar-utskotten

Nej han har ju gått med på den fördelningen. Det är nog för att SD skall få inflytande över att de förslag som de får igenom i överenskommelsen också kommer att drivas i Riksdagen. C och V blev ju snuvade på sina frågor av S för att de inte gick igenom i riksdagen. Det kommer inte SD acceptera.

Jag tycker det tyder på att L/M/KD/SD kommit ganska långt i förhandlingarna för SD har fått "ge" något för dessa platser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback