Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-13, 11:57
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Ja SD mste ju vara beredda att ge och ta, ge i frgor dr de andra 3 samarbetspartierna tycker p annat stt eftersom de tillsammans r mycket strre n SD.

Ja M och KD r lite strre n SD!

N skulle jag vara SDare i frhandling skulle jag segspela frhandlingen.

Dvrgen r s kt p makten att han skulle kunna slnga ned sin familj framfr bussen bara fr att bli boss!

Man kan aldrig lita p lata dvrgar!
Citera
2022-10-13, 11:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Just detta r intressant, nu nr SD fobikern Annie Lf kastat in handduken s rcker det ju med att ngra C ledamter lgger ned sin rst, ven om L skulle banga.
Enligt den senaste tidens skriverier r ju C i fritt fall och splittrat i 2 falanger.
En falang som r emot allt samarbete med SD och den andra som r fr ett nrmande till SD.
Jag tror det redan r klart att U.K blir statsminster, med eller utan L.

Ja Kristersson behver nog inte L, men mste f med SD. Orsaken att M ger efter s mycket till L r fr att de vill ha ett stabil majoritet under mandatperioden, och att de vill att Ls liberala migrationspolitik skall f genomslag, trots att de ltsas vara fr mindre invandring. Kristersson r ju en nyliberal Reinfeldtare trots allt. M lajvar bara invandringskritiska fr att inte frlora sina vljare till SD.
Citera
2022-10-13, 12:01
Medlem
OliverCromwells avatar
Varfr begr inte Kristersson en hel vecka till? Eller tv fr den delen?

Det ter sig allt mer uppenbart att ingenting kommer att bli klart imorgon.

L tvekar nu ppet om att stdja Kristersson. Om det bara var "detaljer" kvar att frhandla skulle han aldrig uttrycka sig i dessa ordalag.

Inte ens borgerliga tidningar kper att det r klart imorgon.

Det mest sannolika just nu r att Kristersson ber om mer tid p fredag. Och Norln kommer att ge honom hela helgen att frhandla, och s ska vi hlla p ett tag.
Citera
2022-10-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Svergie sktte (ven) corona bst i vrlden och trots allt mitt gnll p Vnstern s frstrde de inte landet ekonomiskt 2014-2022. Alla vra problem ligger i de beslut som INTE tagits nr det gller brott invandring energi.

Du verkar okunnig, det var t.ex Bjrn Rosengren (s) som slde Telia. Vilket var utmrkt eftersom aktiekursen sjunkit med 70% sedan dess. Sverige br slja SAS och resten av nordea/telia/vinsprit (om staten ger ngot), staten tillfr ingenting som gare. Staten kan vara kvar i SJ och Vattenfall som r gare av viktig grundstruktur i Sverige.

Dom har vl nd tagit rtt mnga beslut och ven lagt mnga frslag i riksdan. Problemet r nog mer att mnga frslag blivit nedrstade antingen fr att hgern inte gillat dom eller fr att dom ansett att dom haft bttre frslag som nd inte lagts. Hgern hade kunnat lgga mngder med frslag nr de kommer till energi. Invandring, brott osv men istllet har dom mest gnllt om vad som inte gjorts. Sossarna har dragit ner p invandring, lagt frslag om lagar, hrdare straff med mera. Dock kunde dom gjort mer.

Okunnig ellet inte. Allt finns att lsa och de verkar du inte gjort. S vem r okunnig i s fall? Bjrn tog telia till brsen och visst han slde en del men inte allt. Moderaterna slde resten efter telia gick ihop med finnarna och blev telia sonera. Staten fick 18 miljarder dr den affren. Nordea r tedan slt. De fixade moderaterna. Samma med vin och sprit. Dom r hel franska nu.
Hger slde som sagt ut bolag fr 170 miljarder ca. Bolag som hade vart bttre i min mening att ha kvar som svenska. Staten kanske inte tillfr nt som gare men dremot tjnar staten p bolagen. Nt sger
Mig dock att vattenfall ligger pyrt till nr och om hgern tilltrder.
Citera
2022-10-13, 12:02
Medlem
Citat:
Vi kan nog alla vara skra p att SD inte stller ngra orimliga krav, det r nog samma hjrtefrgor dom krt med i all tid och inte hymlat att dom inte tummar p.
Minskad invandring, hgre straff, bibehllen A-kassa/sjukfrskring, mer krnkraft, mindre miljskatter
Mitt tips r att det r A-Kasse frgan som spkar, hgerpartierna vill nog helst snka den rejlt.
Knappast a-kassan eftersom det r L som brkar. Det r frmst en frga fr M.
Citera
2022-10-13, 12:02
Medlem
Var Liberalernas plan att ka snlskjuts p hgerblocket fr att rdda sig kvar, sabba regeringsfrhandlingarna och sedan hoppa ver till vnsterblocket nr uppdraget ges till Magdalena Andersson?
Senast redigerad av ensamkrigaren 2022-10-13 kl. 12:05.
Citera
2022-10-13, 12:03
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Infr frhandlingarna?

Det ska vara klart IMORGON!

Hur mnga tror p riktigt om att detta r klart imorgon?
te

Jag tror inte p Uffe nr han sger att det bara r sm detaljer kvar att lsa. Hade det handlat om smsaker s skulle det redan ha varit lst.

Jag tror att kpphsten fr L r bistndet och migrationspolitiken, dr L och SD har diametralt motsatt uppfattning. L mste ge med sig p dom punkterna, trkigt att L ker p en svekdebatt, men skall L f ministerposter s kostar det p.

SD kan bara sitta och garva t skiten, d det r L som har trycket p sig. L mste ta in att SD r ett fem gnger strre parti. L kan inte riktigt smlta det.

Hur som helst blir morgondagen ohyggligt spnnande.
Citera
2022-10-13, 12:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Vi kan nog alla vara skra p att SD inte stller ngra orimliga krav, det r nog samma hjrtefrgor dom krt med i all tid och inte hymlat att dom inte tummar p.
Minskad invandring, hgre straff, bibehllen A-kassa/sjukfrskring, mer krnkraft, mindre miljskatter
Mitt tips r att det r A-Kasse frgan som spkar, hgerpartierna vill nog helst snka den rejlt.

Motsttningen r mellan L och SD och dr r det invandringen som skiljer. Allt annat kan de kompromissa om. Straff och krnkraft tycker de samma, socialfrskringssystemet s r det L som r nrmast SD av de tre borgerliga partierna som r inblandade. L kallar sig ju socialliberala.
Citera
2022-10-13, 12:11
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0-son
Tjafset br handla om vad SD krver L acceptera fr att ing i regeringen. Intressant tycker jag!

Mycket troligt. Begriper inte varfr folk blir upprrda. UK sa igr att det var ngra detaljer att klara ut.
Vi har ingen aning om vilka dom detaljerna r och vilka meningsskiljaktigheterna kan vara. Men sjlvfallet kan inget parti lmna klartecken innan helheten r klar. Jag tror att ven SD avvaktar helheten innan dom r beredda att sttta SD.
Jag tror kanske att det finns ngra "detaljer" som r mer komplicerade n andra som nnu inte r klara

Inget r klart innan det r klart, allt annat r lgn
Citera
2022-10-13, 12:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Infr frhandlingarna?

Det ska vara klart IMORGON!

Hur mnga tror p riktigt om att detta r klart imorgon?

Ja, det pgr skert sista minuten-frhandlingar as we speak.

Ett chicken race, iscensatt av Herr Korvmoj.

Dessvrre, om SD och/eller L str p sig -- eller vad det nu handlar om, kan mjligheten att f en hgerkonservativ regering vara frlorad fr alltid. Tror knappast att den kommer tillbaka.

Jo d, det ska nog bli klart, ska du se. Vad r alternativet? 4 r till med sursossarna (SS)?
Citera
2022-10-13, 12:21
Medlem
Om det inte blir regering nu kommer L ka ur riksdagen och frsvinna. Dags att sluta tjafsa.
Citera
2022-10-13, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Om du tror sd r problemet i detta s blir jag inte frvnad ver detta land lngre . Sd r strst i blocket , dom behver inte jvlas med ngon , att L stter krav som r orimliga till deras storlek och fr att sd har fel historia , Ja det fr dvrgen frska intala dem . Annars r vi krda

Ingen vet exakt vad som orsakar frseningar i denna regeringsbildning. Varken du eller jag. Det kan mycket vl vara s som det beskrivs i denna lnk eller kanske inte:

https://www.di.se/nyheter/hagstromer...riktigt-stora/

Logiskt sett borde L utgra det strsta problemet i och med att de r s splittrade och anti-SD. Drefter faller dock misstankarna p SD tyvrr som strsta problemskaparen d de visat mnga tecken p omogenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in