Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-03, 18:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Mycket av det Nazisterna inkorporerade i sin rörelse, såsom hakkorset, aquilan etc blev paria efter kriget. Men kanske det mest framträdande utseendemässigt - deras stiliga Hugo Boss uniformer - förstörde inte märket.

Personligen associerar jag Hugo Boss starkt med nazismen. Antingen struntar de som bär Hugo Boss i nazi-arvet eller så tycker de kanske det är coolt? Lite edgy kanske? Eller så är inte folk så fixerade vid "arvsynd" som media ofta vill påskina?
Visst är det en nassefirma men det vimlar det av. I Linz produceras stål i hermann görings gamla fabrik tex. Och tyska nassefirmor vimlar det av volkswagen osv. Alla gamla firmor i princip.

Verkar som en del börjar öppna ögonen igen efter merkels debacle tex. Tyskland verkar ju förstöra europa igen

Fabriken i linz bygdes bla av fångar i kincetrationsläger och de producerar för fullt idag
__________________
Senast redigerad av analking 2022-10-03 kl. 18:08.
Citera
2022-10-04, 06:48
  #14
Medlem
Jag brukar fråga folk som bär Hugo Boss vad de vill kommunicera genom att bära ett plagg med namnet på en hängiven nazist.
Citera
2022-10-18, 18:13
  #15
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Mycket av det Nazisterna inkorporerade i sin rörelse, såsom hakkorset, aquilan etc blev paria efter kriget. Men kanske det mest framträdande utseendemässigt - deras stiliga Hugo Boss uniformer - förstörde inte märket.

Personligen associerar jag Hugo Boss starkt med nazismen. Antingen struntar de som bär Hugo Boss i nazi-arvet eller så tycker de kanske det är coolt? Lite edgy kanske? Eller så är inte folk så fixerade vid "arvsynd" som media ofta vill påskina?

Hugo Boss designade inte uniformerna, utan var ett klädföretag som fick licens för att producera uniformer. SS-uniformerna designades t.ex. av formgivaren Karl Diebitsch och den grafiska designern Walter Heck inom SS. Det var ju först på 1970-talet som Hugo Boss blev ett lyxmärke. Innan dess gjorde de mest jobbkläder och regnrockar.

Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Jag brukar fråga folk som bär Hugo Boss vad de vill kommunicera genom att bära ett plagg med namnet på en hängiven nazist.

Varför det, egentligen? Hugo Boss desigande inte uniformerna, men företaget fick beställningar att tillverka dem. Det finns hur många företag som helst som verkade i Nazityskland och gjorde affärer med regimen och armén. Knorrs buljong och Nivea hudkräm använder ju många. Volkswagen är ännu ett populärt bilmärke. Jag tog en Aspirin (Bayer) idag mot huvudvärk. Jag har kassettband av BASF och har fotat med film från AGFA. Jag har skor från Adidas.
Citera
2022-10-18, 18:38
  #16
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hah99
Facts titta på min profilbild.
Jäklar vilken bozz
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback