2022-09-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Nej, man kan dyka snabbt med skärmen. Om räddningsutlösaren aktiveras då är man död.

Ok. Men då blir ju samtidigt nyttan av rädd ingsutlösaren ganska låg, eller.
För den fart han hade var väl fatal. Annars hade han ju inte behövt frigöra och dra reserv.
Så den utlöser bara i fritt fall. Och det vanligaste felet är felfunktion med delvis bärande skärm.

Slutsats räddningsutlösaren är ointressant i detta fall. Vilket inte tydliggörs i utredningen
Citera
2022-09-30, 22:14
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
För den fart han hade var väl fatal. Annars hade han ju inte behövt frigöra och dra reserv.
Så den utlöser bara i fritt fall. Och det vanligaste felet är felfunktion med delvis bärande skärm.

Slutsats räddningsutlösaren är ointressant i detta fall. Vilket inte tydliggörs i utredningen
Jag har varit inne på det tidigare.
jag uppskattade att han föll med 60 km/tim vilket man torde överleva men med skador. (+ rotation)

De nya fallskärmarna kan dyka så avancerat att räddningsutlösaren aktiveras först vid 125 km/tim. Dvs man har mest nytta av dem om skärmen inte alls utvecklas (190 km/tim)

De gamla räddningsutlösarna aktiverades vid 56 km/tim vilket man överlever.
Senast redigerad av wwr 2022-09-30 kl. 22:19.
Citera
2022-09-30, 22:15
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:

Ja, den är främst till för att funka som en sista chans om man inte dragit fallskärmen alls av någon anledning vilket var en ganska vanlig dödsorsak en gång i tiden.
Citera
2022-09-30, 22:20
Medlem
Rimberts avatar
Kastar man sig ut från ett flygplan får man väl räkna med att någonting kan gå på tok...
Citera
2022-09-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har varit inne på det tidigare.
jag uppskattade att han föll med 60 km/tim vilket man torde överleva men med skador. (+ rotation)

De nya fallskärmarna kan dyka så avancerat att räddningsutlösaren aktiveras först vid 125 km/tim. Dvs man har mest nytta av dem om skärmen inte alls utvecklas (190 km/tim)

De gamla räddningsutlösarna aktiverades vid 56 km/tim vilket man överlever.

Ja. Och varför det är så har Buzz förklarat på ett bra sätt.
Nåt man får leva med.
Citera
2022-09-30, 22:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja. Och varför det är så har Buzz förklarat på ett bra sätt.
Nåt man får leva med.
Alternativt får man använda säkrare skärmar så att man kan använda säkrare räddningsutlösare.
Citera
2022-09-30, 22:27
Medlem
Citat:
Alternativt får man använda säkrare skärmar så att man kan använda säkrare räddningsutlösare.

Fast där har du ju fel. Totalt sett så är material givetvis väsentligt bättre idag.
Problemet är att med bättre material så har hopparna höjt risknivån i beteendet.
Human factor

Olyckorna har över tid minskat avsevärt.
Men nu är det helt plötsligt ett stimm.
Samband eller inte ???

Jag hävdar samband.
Senast redigerad av Lacus 2022-09-30 kl. 22:29.
Citera
2022-09-30, 22:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Fast där har du ju fel. Totalt sett så är material givetvis väsentligt bättre idag.
Problemet är att med bättre material så har hopparna höjt risknivån i beteendet.
Human factor
De gamla skärmarna kunde inte dyka lika snabbt som de nya. Därför sattes gränsen för räddningsutlösarna vid 58 km/tim vilket man troligen överlever. De nya skärmarna kräver en gräns på 125 km/tim vilket man inte överlever.
Senast redigerad av wwr 2022-09-30 kl. 22:34.
Citera
2022-09-30, 22:31
Medlem
Citat:

Man kan ju också stanna på backen. Eller bara hoppa automat.
Men det tror jag inte s många röstar för
Citera
2022-09-30, 22:33
Medlem
Citat:
Human factor

Olyckorna har över tid minskat avsevärt.
Men nu är det helt plötsligt ett stimm.
Samband eller inte ???

Jag hävdar samband.
”Stimm” vet jag inte, men tre är givetvis tre för många. Utslaget över säg 15 år blir bilden en annan.
Citera
2022-09-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
”Stimm” vet jag inte, men tre är givetvis tre för många. Utslaget över säg 15 år blir bilden en annan.

Med 15 årigt snitt runt 0,5 per år så kallar jag 3 på ett år för stimm. 2 solklara human factor dessutom
Dessutom de flygrelaterade olyckorna som har bäring på SFF verksamhet
Citera
2022-09-30, 22:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Med 15 årigt snitt runt 0,5 per år så kallar jag 3 på ett år för stimm. 2 solklara human factor dessutom
Dessutom de flygrelaterade olyckorna som har bäring på SFF verksamhet
Där är vi överens. Den tredje skall bli "intressant" och viktig att se om det var material.
Senast redigerad av wwr 2022-09-30 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in