2022-09-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Man kan lätt förflytta sig 100-200 meter i sida för varje km man faller neråt, så rent teoretiskt om man har 300m till backen kan man styra ner sig i lämplig pool i kvarteret under sig.

However...

1. Detta förutsätter dock att du är i ett stabilt frifall och inte i en situation där du förtvivlat försöker få ut din reservskärm.

2. Helt meningslös åtgärd i den farten man har.

Men alltså en tidigare person skrev ju att han hade reserven ovanför sig men att den var som en boll, dvs inte fullt utvecklad? Hur ska du tracka med en jävla fallskärm ovanför dig hade du tänkt?
Citera
2022-09-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Men alltså en tidigare person skrev ju att han hade reserven ovanför sig men att den var som en boll, dvs inte fullt utvecklad? Hur ska du tracka med en jävla fallskärm ovanför dig hade du tänkt?

Det är ju det jag förklarar i punkt 1...
Citera
2022-09-10, 21:38
Medlem
belfs avatar
Hoppas det landar i att dom utvecklingsstörda fallskärmarna utvecklas och blir bättre, men efter så många bakslag känns det hopplöst.
Citera
2022-09-10, 21:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Förklarades tidigare i tråden. Man hoppar så att man när skärmen kommit ut blåser mot det öppna fältet, vilket ibland innebär att man hoppar utanför fältet för att sen landa där.

Hoppar man rakt över fältet kommer hopparna istället att hamna i skogen eller bland hus, och kan skada sig rätt ordentligt.

Men kan tänka mig efter det här att man inte släpper över bebyggelse längre. Blåser det så man måste det får man ställa hoppningen istället.

Ok tack för svar. Ja det blir ju en jävla risk om det blir totalhaveri platt fall eller skärmen inte löses ut ordentligt så att vinden kan ta tag i den.

Blir mindre hoppande förmodligen men kanske så det blir. En sådan här händelse kommer ju få konsekvenser just beroende på att det fanns en skaderisk för någon på marken också. Om vi säger man lyckas i sista sekunden lösa ut skärmen så är det ju en extrem stor skaderisk för dom att landa i ett villaområde så hopparna borde ju vara ok med det också.
Citera
2022-09-10, 21:40
Medlem
Citat:
Det är ju det jag förklarar i punkt 1...

Ja men han hade ju redan reserven ute? Även om den inte var helt utvecklad enligt tidigare vittne. Du kan ju inte tracka då. Du bara faller fort som fan rakt ner, det går inte ens att styra fallskärmen då.
Citera
2022-09-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Ja men han hade ju redan reserven ute? Även om den inte var helt utvecklad enligt tidigare vittne. Du kan ju inte tracka då. Du bara faller fort som fan rakt ner, det går inte ens att styra fallskärmen då.

Jag förklarade bara på frågan hur man ska styra utan skärm att det kan man, men inte med en skärm halft ute.
Jag utgick ifrån att personen trodde att man bara kunde falla absolut rakt ner fram tills man drar skärmen.
Citera
2022-09-10, 21:45
Medlem
Citat:
Man kan lätt förflytta sig 100-200 meter i sida för varje km man faller neråt, så rent teoretiskt om man har 300m till backen kan man styra ner sig i lämplig pool i kvarteret under sig.

However...

1. Detta förutsätter dock att du är i ett stabilt frifall och inte i en situation där du förtvivlat försöker få ut din reservskärm.

2. Helt meningslös åtgärd i den farten man har.

Och att få ut reservfallskärmen är väl inte så svårt? Det är ju bara idiotiskt att tala om att han ska landa i någon pool eller något träd när han bara kan dra i handtaget till reserven. Jag menar om du till börja med gör en cutaway så löses reserv ut automatiskt, du behöver egentligen inte ens dra i reservhandtaget, då det är sammankopplat till cutawayhandtaget. Det skulle vara väldigt konstigt om reserven inte utlöses, väldigt märkligt.... Ja då kan vi snacka om att tracka och landa i en pool.
Citera
2022-09-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumfuzzle
Att hopparen inte skulle ha en försäkring som täcker detta har jag svårt att tro. Som jag tolkar det täcker deras försäkring belopp upp till 15mille om hopparen t.ex skulle råka face-planta in i ett parkerat flygplan.

https://sff.se/phocadownload/Forsakr...A5_svenska.pdf

Ok
Citera
2022-09-10, 21:46
Medlem
Citat:
Jag förklarade bara på frågan hur man ska styra utan skärm att det kan man, men inte med en skärm halft ute.
Jag utgick ifrån att personen trodde att man bara kunde falla absolut rakt ner fram tills man drar skärmen.

Jag förstår. Ja man kan komma långt i luften under free fall genom att tracka.
Citera
2022-09-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Hoppas det landar i att dom utvecklingsstörda fallskärmarna utvecklas och blir bättre, men efter så många bakslag känns det hopplöst.

Fallskärmarna har utvecklats otroligt mycket jämfört med hur det var förr. Antingen var detta ett mycket olyckligt fall som inte alls händer ofta. Men många gånger är det snarare hopparens fel....
Citera
2022-09-10, 21:51
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jekroth
Vad bekostar samhället mer i detta fall ?
Du kan väl pröva att tänka på vilka samhällsfunktioner som blir inblandade när ett kötthuvud kraschlandar på någons tak. Eller är du på samma intelligensnivå som den döde?
Citera
2022-09-10, 21:54
Medlem
huwies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Du kan väl pröva att tänka på vilka samhällsfunktioner som blir inblandade när ett kötthuvud kraschlandar på någons tak. Eller är du på samma intelligensnivå som den döde?
  1. Poliser + utredare
  2. Brandbilar
  3. Ambulanser
  4. Sjukvårdspersonal på akuten

Sen har vi ju alla försäkringsbolag och andra aktörer utanför det statliga som blir involverade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in