• 4
  • 5
2022-09-10, 19:23
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Hon har till och med 2 000 mer än du räknat med.

Skattetabell 34 och en inkomst på 26 000 kr, skulle ge en disponibel inkomst på 20 000 kr.

Skulle hon vabba en hel månad så skulle hon få ut 15 000 kr, då skulle det bli lite tajtare budget.

19 499 är ingångslönen för ett vårdbiträde. Väldigt få har 26 000.

Och vikarier jobbar ofta inte 100%, de får ta de pass som finns.
Senast redigerad av f30malmo 2022-09-10 kl. 19:25.
Citera
2022-09-10, 20:47
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Om föräldrarna har varannan vecka får hon ett barnbidrag och inget underhåll men bostadsbidrag borde hon få.

Vad gäller bilen så läses väl mätarställningen av och då får hon åtminstone förklara omvägar. Annars blir hon beskattad för förmån. Jag tror inte heller att de har så mycket strötid inom hemtjänsten. Jag tycker att man ska resonera realistiskt.

Finns alltid nån butik i närheten när man jobbar i hemtjänsten, och ofta handlar man åt nån minst en gång i veckan. Man ska åka långt om det ska märkas på mätarställningen, det skulle exempelvis så enkelt kunna förklaras av att hon tog en extra vända till själva kontoret för ett toabesök (då man inte ska låna toa hos brukare)
Citera
2022-09-10, 20:48
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
26k inom hemtjänst är ovanligt, om man inte har OB, något hon inte har. Bland annat jobbar man inte 100% utan 75%.
Lägg till lite sjukdagar med mera.

Sen har hon elräkning på 4k enligt artikeln.

Fast man har OB kvällar och helger i hemtjänsten. Få som endast arbetar 7-16 (om det ens finns?)
Citera
2022-09-10, 21:00
Medlem
neuron-drones avatar
Slår vad om att det är lån som ska betalas.

Suttit och muttrat för mig själv förr om åren om jag måstat träffa folk jag inte gillar och vara i deras jävla hus och de skryter över hur fint de har det och hur stor TV de har. Och jag vetat hela tiden att de lånat till allt. Och har insett att jag har haft det bättre som levt efter plånboken, trots att de sett ner på mig.

Nu sitter de där med sina lån som de inte kan betala. De förtjänar detta och kyrkan tycker jag ska vara för de som har problem på riktigt, inte att de ville leka rika i 20 år.
Citera
2022-09-10, 23:30
Medlem
Benyameans avatar
"Sara" finns inte?
Förstår iofs att kyrkan hjälper hitte-påmänniskor, det är ju fullt av sådana i deras kanon.
Citera
2022-09-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Fast man har OB kvällar och helger i hemtjänsten. Få som endast arbetar 7-16 (om det ens finns?)

Ja, har man OB klarar man sig ju, men kvinnan i artikeln har inte OB pga hon har två små barn ta hand om.

Jag vet inte om det är möjligt endast jobba 7-16. Kanske jobbar hon inte heltid.

Citat:
Hon drömmer om att plugga vidare och få jobb på sjukhuset, på akutmottagningen. Ett litet hopp har tänts efter att hennes yngsta har fått plats på nattdagis så att hon kan ta pass på kvällar och helger och tjäna lite extra
.
Citera
2022-09-11, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Fan är du pantad eller felknullad ? Så svenskt kött från svenska gårdar är importerat, svensk potatis är importerat. Innan du låter din kuktvättare glappa så borde du använda russinet innanför pannbenet.

Bränsle är importerat, mat till djuren är importerat, gödesl är importerat!! 😔
Citera
2022-09-11, 13:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
"Sara" arbetar heltid inom vården vilket innebär att hon disponerar en bil under arbetstid. Sara har inte råd att vara hemma med sjuka barn, så de följer med i bilen när de är sjuka så att Sara kan arbeta. När lönen inte räcker till tvingas Sara tigga hos kyrkan. Om hon kontaktar soc riskerar hon att bli ifrågasatt som förälder.

Hur är det möjligt att inte klara det nödvändigaste med ett heltidsjobb inom vården. Vi talar inte om utsvävningar utan mat för dagen.

Obs betalartikel!

https://www.expressen.se/premium/pol...att-kunna-ata/
Tror inte ett skvatt på den människan. Att ta med sjuka barn i bilen som smittar henne och sedan sin tur smittar vårdtagare ska ge sparken omgående. Hon får göra som alla andra som har kass ekonomi, skära ner rejält på utgifterna.
Citera
2022-09-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Det finns särskilt hos privata företag där anställda kan välja sina arbetstider. Är nog svårare hos kommunen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in