Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-09-09, 14:40
Medlem
Vad drar mest? Vart kan jag bespara mest el i mitt hushåll? Tycker jag sparat mycket och fick en dyr elräkning.
Citera
2022-09-09, 14:42
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Vad drar mest? Vart kan jag bespara mest el i mitt hushåll? Tycker jag sparat mycket och fick en dyr elräkning.
Varmvatten kan man spara mycket på. Torktumlaren och tvättmaskinen drar mycket. Ugnen likaså. Även dammsugaren, men den går ju så sällan och endast några minuter. Minska temperaturen inomhus.

Vad har du för storlek på huset och hur värmer du?
Citera
2022-09-09, 14:43
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Uppvärmning och varmvatten är de tyngsta posterna.
Sedan kommer väl sådant som torktumlare.
Citera
2022-09-09, 14:43
Medlem
Citat:

Eventuell uppvärmning av lokal/vatten står nog för den högsta förbrukningen. Sen drar spis, dammsugare samt en del vitvaror en del. Dock används kanske tex en dammsugare så ofta.
Det kan vara stor skillnad på villa och villa men framförallt villa och lägenhet. Vilket bor du ?
Citera
2022-09-09, 14:50
Medlem
Citat:

1. Uppvärmning om du har någon form av eldriven värme, sänk temperaturen, håll fönster och dörrar, även innerdörrar, stängda. Sänk tempen extra mycket i sovrum och rum du sällan är i.
2. Varmvatten. Om du har engreppsblandare se till att inte öppna kranen rakt upp, för då får du hälften varmvatten oftast till ingen nytta. Öppna alltid så du bara får kallvatten, utom när de verkligen vill ha kallvatten.
3. Inga långa duschar, och bara duscha när det behövs. Inga bad i badkar.
4. Inga värmefläktar, oljelement eller andra eldrivna värmare.
5. Kör bara tvättmaskinen full. Använd inte torktumlare.
6. Undvik att använda ugnen.
7. Sopa och våttorka istället för att damsuga.
8. Låt inte TV, stereo stå på i onödan.
9. Se till att all belysning är antingen LED eller lysrör.
10. Använd vattenkokare snarare än att koka vatten på spisen.
11. Låt inte elapparater vara påslagna eller sitta kvar i vägguttagen i onödan.

Ungefär så i den ordningen.
Citera
2022-09-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
1. Uppvärmning om du har någon form av eldriven värme, sänk temperaturen, håll fönster och dörrar, även innerdörrar, stängda. Sänk tempen extra mycket i sovrum och rum du sällan är i.
2. Varmvatten. Om du har engreppsblandare se till att inte öppna kranen rakt upp, för då får du hälften varmvatten oftast till ingen nytta. Öppna alltid så du bara får kallvatten, utom när de verkligen vill ha kallvatten.
3. Inga långa duschar, och bara duscha när det behövs. Inga bad i badkar.
4. Inga värmefläktar, oljelement eller andra eldrivna värmare.
5. Kör bara tvättmaskinen full. Använd inte torktumlare.
6. Undvik att använda ugnen.
7. Sopa och våttorka istället för att damsuga.
8. Låt inte TV, stereo stå på i onödan.
9. Se till att all belysning är antingen LED eller lysrör.
10. Använd vattenkokare snarare än att koka vatten på spisen.
11. Låt inte elapparater vara påslagna eller sitta kvar i vägguttagen i onödan.

Ungefär så i den ordningen.
Sänk värmen markant i de rum du inte är och stäng dörren.
Eliminera alla extra frysboxar och kylskåp om du har det.
Slå av allt vad golvvärme heter.
Använder du ugnen öppna luckan när du är färdig och låt den vara öppen. Ta vara på den värmen.
Rulla ner alla persienner/gardiner på nätterna, håller värmen inne.
Värm huset till ca 19C det räcker, ta på kläder om du tycker det är kallt. Kallare inne, då tar kyl och frys mindre. Jag har mätt på det genom att sätta kylskåpet i uterummet.
Citera
2022-09-09, 16:10
Medlem
StudiumValors avatar
Vi hade en elräkning på 6.000 kr nu prexis idag. Trots att poolen varit avstängd i augusti.
Samma som förra året då poolen var igång.
Som tillägg till övriga bra förslag:
1. Dra ur alla sladdar och släck alla kontaktdon.
2. Stäng av en kyl och en frys och ät upp innehållet.
3. Använd endast ett fåtal rum och låt övriga rum bli kalla
4. Dra ner rumstemeperaturen.
5. släck alla lampor och handukstorkare och duscha bara tre minuter.
6. kolla att alla dörrar och fönster är ordentligt tätatade
7. investera i en täljstensspis om du har någorlunda öppna ytor och kan fixa ved billigt - nedfallet och torrt t ex.
--------------------------------
Har du en villa på 200 m2 bo-biyta idag på snitt 23 °C och en uppvärmningskostnad på 100.000 kr per år?
För varje grad du sänker värmen minskar energiförbrukningen med 5 %. Enligt Fortum.
Sänker du alltså värmen från 23 °C till 18 °C på hundra av dessa m2 sjunker din elförbrukning med 25 % för dessa 100 m2: 12.500 kr
Sänker du temperaturen på övriga m2 (biytor och rum du beslutat att inte använda alls) till 10 °C sjunker din elförbrukning med 65% för dessa rum: 26.500 kr.
Total besparing strax under 40 % av uppvärmningskostnaden, dvs 40.000 kr.
Jo jag vet…besparingen är inte linjär och på den sista gradsänkningen sparar du minst. Samt att detta är ingen matematik/fysiklektion, men använder man Fortums tankesätt så ser man möjligheter att leka med i tanken.
Kanske kan spara mellan 30-35% av uppvärmningskostnaden mellan november till och med mars?
Så har vi gjort redan nu eftersom för december 2021 hade vi en elräkning på 22.000 kronor som jag hoppas vi kan få ner till 15.000 kr för december trots ÄNNU högre priser.
Vår villa är på 275 m2 varav 225 m2 boyta.
Citera
2022-09-09, 16:46
Medlem
Första frågan är väl hur du bor, hyresrätt? bostadsrätt eller radhus/hus?
Citera
2022-09-09, 16:54
Medlem
dandylines avatar
Citat:

Lägg samma fokus på att tjäna mer pengar och strunta i el besparing.
Citera
2022-09-09, 17:22
Medlem
Citat:

Byt ut alla dina lampor till lågenergilampor. Men använd dom endas om du är i rummet och behöver dom.
Laga storkok frys in.
Andra bra tips har du redan fått.
Citera
2022-09-09, 17:31
Medlem
Skaffa bra kläder av ull i tre-fyra lager. Sänk värmen i hemmet till 12 grader. Ät endast mat som inte behöver tillagas. Äter du mat som inte heller behöver kylas kan du spara ännu mer genom att stänga av kyl och frys.

Duscha på jobbet eller tvätta dig i en sjö.

Förutom en massa sparade pengar och ett hårdare psyke kommer du uppleva vårens ankomst med mycket större glädje än tidigare år.
Citera
2022-09-09, 17:34
Medlem
PerniWhas avatar
Dra av huvudbrytaren så har du ingen förbrukning kompletterat med att dra på den för att koka pären till middan så ligger du bra till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in