• 1
  • 2
2022-09-10, 07:35
Kikärtspad kallas för aquafaba. Googla.
Jag har gjort sockerkaka och muffins. Blir inte lika fluffigt som ägg, men funkar i nödfall. Annars är väl pannkaka det vanligaste.
Veganer använder kikärtsspad ist för ägg.
Citera
2022-09-10, 07:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardigrad
Vattnet från kikärtorna kan man exempelvis använda i bakning, eller för att göra majonnäs:
https://javligtgott.se/recept/vegansk-majonnas/

Om du tänker lite mer generellt finns det mycket man kan göra med sådant som man annars kastar eller ser som skräp. Maskrosor är ätbara. Bladen funkar istället för bladspenat, och blommorna kan man göra sirap eller marmelad på. Syrener kan man också göra sirap på. Kirskål eller nässlor kan man koka soppa på.

Potatisskal kan man rosta så att det blir som chips. Grönsaksdelar som man tänkte slänga kan man göra buljong på. Bananer som börjar bli bruna kan man göra smoothie på eller baka med. Gammalt torrt bröd kan man antingen göra krutonger av eller mixa ner till brödmjöl och använda i bakning.

Kan för övriga tipsa om den här sidan, nu när vi ändå är inne på ämnet; https://www.arla.se/recept/tom-din-kyl/
Svårt hitta nässlor i Stockholm som hundar inte kissat på men....

Jag förstår delar av ditt inlägg helt ok tips, men seriöst, grönsaksdelar som du tänkt slänga - hur ofta ställer du dig o kokar buljong på dem istället för att direkt kasta i brun påse?
Och potatisskal - just skalet är INTE gott, så varför skulle man göra chips av dem? Bättre isf att skära potatisen tunt med skal kvar och steka till chips.

Räcker det inte med att man återvinner eller?

Sen har vi det här guldkornet:
"Gammalt torrt bröd kan man antingen göra krutonger av eller mixa ner till brödmjöl och använda i bakning."
Krutonger förstår jag - men jag skulle aldrig baka bröd av hopsmulat gammalt bröd som innehåller smakämnen, konserveringsmedel, jäst, etc. Åldras fort gör det också. Du kanske har mycket rester hos dig, men i mitt hushåll blir det inte så många rester, det mesta äts upp som lunch nästa dag.
Citera
2022-09-11, 10:02
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Räcker det inte med att man återvinner eller?
Den är ju nummer tre. Efter reducera och återanvända.
Citera
2022-09-11, 11:01
Medlem
Burkarna innehåller väl för fan bara någon saltlag, vad snackar ni om gift??

Visst när du haft TORKADE bönor lagda i blöt i 8-12h, DET vattnet vill du absolut inte ha i dig.

Sen skulle jag väl heller egentligen inte dra i mig kokvattnet från bönor för det innehåller lite av den där fis-skiten fortfarande.

Däremot kokvatten från allt annat. Potatisvatten, grönsaksvatten, you name it. Bara hinka i sig för lite sjyst näring. Som en bättre och betydligt billigare Vitamin Well flaska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in