Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-15, 13:53
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
- Lägenhetsnyckeln fungerar även i ytterdörren.
- Har flera ficklampor med batterier.
- Fulladdad powerbank.
- Liten gasspis av campingtyp.

Detta tror jag räcker långt om det bara handlar om några få entimmes bortkopplingar från elnätet. Längre avbrott, som kanske omfattar hela stan, får jag så klart svårare att klara.

det bör det göra, det kommer troligen handla om max några timmar och oddsen att så sker är för de flesta av oss inte jättestor, möjligen om du bor i malmö mfl ställen som oddsen börjar bli ganska stora.
Citera
2022-09-16, 13:21
  #146
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Av den energi som går åt till varmvatten och uppvärmning av bostäder är 30 % el (år 2021), om jag tolkar tabellerna rätt.
https://www.energimyndigheten.se/sta...lerbostadshus/

Tittar man bara på småhus så blir andelen elenergi 50,5 % eller totalt 16 TWh under ett år (2021) Småhus definieras som en- och tvåbostadshus.

Sveriges samtliga flerbostadshus förbrukade 2021 2,23 TWh för varmvatten och uppvärmning.

Så vad kan man dra för slutsatser av detta? Tja... Att el för uppvärmning mycket riktigt inte är så dominerande som man kan tro av debatten. Att det stående elspartipset i alla medier "sänk värmen ett par grader, duscha snabbare" i huvudsak bara gäller villaägare.

Under år 2021 förbrukade Sverige totalt 140 TWh
https://www.energimyndigheten.se/nyh...rt-under-2021/
Endast 13 % av årsförbrukningen gick till uppvärmning och varmvatten i bostäder. Men detta är alltså utspritt på ett helt år. Under de kallaste dagarna kan småhusen säkert stå för uppemot 50 % av Sveriges elförbrukning. Så att koppla bort villaområden vid akut effektbrist är sannolikt en ganska effektiv åtgärd.

Tack för inf!

Jag visste att uppvärmningen och varmvatten bara stod för en liten del av all elkonsumtion, men att det var så lågt som 13% blev t.o.m. jag förvånad över.

Då företagens el och bostädernas el går på samma nät blir det svårt att bara stänga av det ena, åtminstone i städerna. Det kommer dessutom bli enorma ekonomiska förluster om man stänger ner alla företagens el lite då och då. Det smartaste borde väl ändå i då fall vara att helt stänga ner någon enstaka extremt elförbrukade verksamhet över vintern och ersätta dem för deras förlust. Jag tänkte på t.ex. något smältverk och liknade borde väl dra rent extrema mängder el?
Citera
2022-09-16, 13:29
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack för inf!

Jag visste att uppvärmningen och varmvatten bara stod för en liten del av all elkonsumtion, men att det var så lågt som 13% blev t.o.m. jag förvånad över.

Då företagens el och bostädernas el går på samma nät blir det svårt att bara stänga av det ena, åtminstone i städerna. Det kommer dessutom bli enorma ekonomiska förluster om man stänger ner alla företagens el lite då och då. Det smartaste borde väl ändå i då fall vara att helt stänga ner någon enstaka extremt elförbrukade verksamhet över vintern och ersätta dem för deras förlust. Jag tänkte på t.ex. något smältverk och liknade borde väl dra rent extrema mängder el?

Man kan ju stänga av områden, så industriområden på nätter kan man ju klippa tillfälligt. Sedan så kommer ju inget att vara avstängt "under vintern", det handlar om temporära stopp på någon timme i stöten, och bara kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Under de kallaste dagarna kan småhusen säkert stå för uppemot 50 % av Sveriges elförbrukning. Så att koppla bort villaområden vid akut effektbrist är sannolikt en ganska effektiv åtgärd.

Ja det är dessa områden man kommer klippa om det skulle behövas. Jag tror dock inte att vi kommer till det.
__________________
Senast redigerad av The13 2022-09-16 kl. 13:33.
Citera
2022-09-16, 13:43
  #148
Medlem
Publicerad 9 september 2022
Citat:
Det här föreslår EU-kommissionen:

Mål för elsparande när elförbrukningen är som högst

Bolagens överskottsvinster ska gå som stöd till utsatta konsumenter och bolag

Vinster från fossila bolag ska gå till stöd för utsatta företag och privatpersoner samt till gröna investeringar

Likviditetsstöd till energibolag

Pristak på rysk gas
https://www.europaportalen.se/2022/0...a-energikrisen

Citat:
EU-länderna är överens om att gå vidare med kommissionens förslag.
Citat:
Nästa vecka väntas EU-kommissionen komma med konkreta förslag baserat på dagens diskussion
https://www.europaportalen.se/2022/0...lagre-elpriser

Det har gått en vecka nu, hittar inte nyare info.

***

16/09/2022

Tjosan hejsan:
Citat:
Alla EU-länder måste spara 5 procent av elkonsumtionen vid topptimmar. Länderna får själv sätta exakta klockslag men det ska vara de 10 procenten av dygnets timmar när priset brukar vara som högst.
Alla länder måste också spara 10 procent av sin totala elkonsumtion fram till slutet av mars 2023.
Citat:
Därefter ska vinsten tillfälligt toppas för de elproducenter som har lägst produktionskostnader och därför störst “oförtjänt” vinst.
Det rör sig om solkraft, vindkraft, vattenkraft, kärnkraft och brunkol.
Gränsen sätts vid 180 euro per megawattimme. Tjänar de mer än så, ska det in till producentens hemland.
Citat:
Det är alltså inte ett pristak, det är ett vinsttak. Marknaden fortsätter att sätta priserna.
Citat:
Pengarna som EU-länderna på det här viset drar in, ska gå till att balansera elmarknaden, t ex gå till fattiga hushåll med höga elräkningar, hårt drabbade företag eller i att investera i elproduktion.
https://omeuropa.se/elpriser-och-eu-...ar-mot-beslut/

***

The European Commission:
Citat:
Energy prices: Commission proposes emergency market intervention to reduce bills for Europeans
https://ec.europa.eu/commission/pres.../en/IP_22_5489
__________________
Senast redigerad av The13 2022-09-16 kl. 14:08.
Citera
2022-09-23, 11:19
  #149
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Jag tolkar det som att han tycker det är den svenska regeringens fel att det är effektbrist i Sverige.
Hade regeringen inte straffat ut kärnkraften så skulle vi haft fler reaktorer igång, och således mer effekt.
Hmmm … Folkomröstningen 1980 röstade för Linje 2 ”Avveckla men med förnuft” som drevs av S och FP.
Därefter har vi haft ett antal icke-sosse regeringar som (också de) haft möjlighet att göra nåt åt saken …
Citera
2022-09-23, 11:21
  #150
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Bistra tider råder- om elen kopplas bort i vinter så blir det hushåll först ut att drabbas. I en del fall kan det bli att det inte går att komma in, eller ut, ur bostäder om de har elektroniska lås- så kallade taggar

https://www.svd.se/a/y63v4J/bostader...n-kopplas-bort

Hur förbereder du/ni er på detta? Eller gör ni det överhuvudtaget?

Min spådom är att förutom ved/pellets så kommer vanliga stearinljus vara en bristvara i december
Hos oss så blir det då upplåst.
Vilket samtidigt ökar risken för inbrott i lägenheter och källare.

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
- Lägenhetsnyckeln fungerar även i ytterdörren.
- Har flera ficklampor med batterier.
- Fulladdad powerbank.
- Liten gasspis av campingtyp.

Detta tror jag räcker ganska långt om det bara handlar om några få entimmes bortkopplingar från elnätet. Längre avbrott, som kanske omfattar hela stan, får jag så klart svårare att klara.
Nej, inte överallt …
I varje fall inte hos oss.


Sammantaget så har vår hyresvärd valt en knepig lösning:
- Vid strömavbrott så blir dörrarna in i fastigheten olåsta.
- Man har valt att inte låta lägenhetsnyckel fungera med dörrar in i fastigheten (förutom till fristående miljöbod).
__________________
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2022-09-23 kl. 11:40.
Citera
2022-09-25, 18:07
  #151
Medlem
Citat:
Klart: Tyskland säkrar gas från Förenade arabemiraten
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ny...5834870ab371e3

Med tanke på det samt att Tyskland har lagrat en stor mängd gas så bör väl priset på el sjunka och inte heller orsaka elavbrott, tänker jag.
Citera
2022-09-25, 19:27
  #152
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ingen effektbrist. Vem är det som lurar i folk sådant?

Nu är nettoexporten 3812 MW.

Karlshamn har man kört därför att det helt enkelt är profitabelt att bränna olja. Inget konstigt alls.
En tid ha priset på naturgas legat över priset på olja. Och då är det bättre att bränna olja än naturgas.


Förklara varför Stenugnsundskraftverket är avstängt och 2/3delar av Karlshamn är avstängt om det är profitabelt att bränna olja. Det här är en konstgjord kollaps, den valda metoden för att framkalla WEFs Great Reset.
Citera
2022-10-18, 16:06
  #153
Medlem
Jaha, vi får väl se hur mycket svenska folket ska lida, eller klara sig undan:

Citat:
Förslagen vilar på tre pelare:

..möjligheten för länder att göra gemensamma inköp, inklusive ett krav på att alla gör det för att fylla minst 15 procent av sina gaslager.

..fram till i vår utveckla ett nytt prissättningsindex för gasen och dessförinnan även kunna ta till en tillfällig form av pristak vid nödläge.

..tvingande för EU-länderna att hjälpa varandra om någon hamnar i kris, oavsett om några bilaterala leveransavtal finns på plats eller inte.
Citat:
"Vi kommer att införa en tillfällig mekanism för att begränsa överpriser den här vintern medan vi utvecklar nya index så att LNG (flytande naturgas) kan handlas till ett mer rättvist pris. Vi skapar legala möjligheter till gemensamma EU-inköp av gas och garanterar en solidaritet mellan alla medlemsländer för leveranssäkerheten", hälsar von der Leyen.
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ma...36e3c6da25fe16
Citera
2022-10-21, 10:21
  #154
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack för inf!

Jag visste att uppvärmningen och varmvatten bara stod för en liten del av all elkonsumtion, men att det var så lågt som 13% blev t.o.m. jag förvånad över.

Då företagens el och bostädernas el går på samma nät blir det svårt att bara stänga av det ena, åtminstone i städerna. Det kommer dessutom bli enorma ekonomiska förluster om man stänger ner alla företagens el lite då och då. Det smartaste borde väl ändå i då fall vara att helt stänga ner någon enstaka extremt elförbrukade verksamhet över vintern och ersätta dem för deras förlust. Jag tänkte på t.ex. något smältverk och liknade borde väl dra rent extrema mängder el?
Det finns produktionsreserver att sätta in vid kriser. Men även förbrukningsreserver att stänga ned.
SvK upphandlar förbrukningsreserv. Dvs företag får betalt för att stänga ned ifall SvK då kommenderar det.
Man kan hitta på nätet vilka företag som ingår i förbrukningsreserven.

Iom att elen blir dyr i en krissituation så är det en ganska bra ide för många att stänga ned och få betalt.

För en del serverhallar kan det också vara en bra ide. En tid kan dom köra på sin batteri backup. Och de som har georedundancy flyttar bara till en annan serverhall i ett annat land. Facebook blir kanske lite segare någon timme. Men det kan dom ju ta.
Citera
2022-10-21, 10:32
  #155
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Förklara varför Stenugnsundskraftverket är avstängt och 2/3delar av Karlshamn är avstängt om det är profitabelt att bränna olja. Det här är en konstgjord kollaps, den valda metoden för att framkalla WEFs Great Reset.
Karlshamn går när det är lönsamt. Det är inte alla dagar det är lönsamt. Idag är elpriser 124 öre i SE4. Antagligen för lågt för att det skall vara lönsamt.
Stenungsund är för dyrt att köra för att ens få vara med i reserven.

Öht har elpriset varit lägre än tidigare en tid nu. Huvudskälet till lägre elpriser lär vara:

* Frankrike har startat upp några av sina trasiga kärnkraftverk och underskottet har minskat. Då minskar priserna i Europa.

* Vi närmar oss tidpunkten då Freeporthamnen är i drift igen. Och exporten av LNG från USA till Europa från den kommer igång igen. Detta har gjort att priset på naturgas fallit de senaste veckorna. Det låg på 80 EUR/MWh när hamnen brann. Och är väl tillbaka där när hamnen går igång igen. Med 80 EUR/MWh så kostar elen från naturgas ca 110 öre/kWh.

Det med WEF får du nog prata med någon psykoterapeut om.
Citera
2022-10-21, 11:41
  #156
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
DEt blir inte alls bostäder först. Först ut är aluminium tillverkningen idiot!

På den tiden det hette gränges aluminium förbrukade de ensamma fem% av elproduktionen.

I hela Sverige eller i Grängesberg?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback