Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-11-03, 02:13
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag kör bahnhof, bytte till dom för alternativen var okända. Då började mina CGNAT problem uppstå. Dom kunde inte lösa det utan att man pyntar runt en extra 50lapp i månaden för att få en "riktig" IP adress.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Bahnhof erbjuder dynamisk publik IP-adress för 50 kr. extra per månad.

Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Vissa operatörer där jag bor har som standard att använda CGNAT. Vid efterfrågan så kan man få publika IP-adresser. Vissa erbjuder publika adresser gratis och vissa tar betalt per IP-adress. Bahnhof till exempel tar 50 kr i månaden per IP-adress.

Vet vi om det fortfarande är så? Eller har de strykit med på foten?

Står inget på deras hemsida om 50:- när man läser om att beställa publikt IP. Man ska bara fylla i ett formulär med MAC adress o vänta vad jag kan se.
Citera
2023-11-03, 09:17
  #38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Prova Bitcom som i varje fall tidigare tillhandahållit fast IP-adress (för en liten merkostnad).

Tycker terminologin ovan i tråden är lite svajig. Det som du vill ha är en fast IP-adress som alltså inte dynamiskt håller på att ändra sig.

Publik IP-adress är något annat. Också en dynamiskt tilldelad IP-adress är publik, bara att den skiftar. Publik adress är motsatsen till privat adress. En privat adress tilldelas normalt sett av routern och är bara tillämplig i ditt lokala nätverk, medan din router tilldelas publik IP-adress av ISP (lite förenklat). Dina enheter på ditt lokala nätverk kan därför kommas åt genom det gemensamma publika IP-numret (om routern tillåter detta).

För min egen förståelse skull; om trådstartarens ISP använder CGNAT så är det väl ändå en privat IP hen får och inte en publik? Operatören kör då ett privat nätverk för sina kunder som sen selektivt exponeras utåt genom en mindre pool av publika ip-adresser?
__________________
Senast redigerad av handtralala 2023-11-03 kl. 09:23.
Citera
2023-11-03, 09:48
  #39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
För min egen förståelse skull; om trådstartarens ISP använder CGNAT så är det väl ändå en privat IP hen får och inte en publik? Operatören kör då ett privat nätverk för sina kunder som sen selektivt exponeras utåt genom en mindre pool av publika ip-adresser?
Ja, man får en "exklusiv" privat IP och en delad publik IP (som kan ändra sig).
Nackdelarna med CGNAT överväger fördelarna.
Citera
2023-11-03, 17:54
  #40
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekenfirst
Vet vi om det fortfarande är så? Eller har de strykit med på foten?

Står inget på deras hemsida om 50:- när man läser om att beställa publikt IP. Man ska bara fylla i ett formulär med MAC adress o vänta vad jag kan se.
I denna tråd är det nån tjomme som påstår att han får två publika utan kostnad.
Om det är med sanningen överensstämmande kan man undra:
(FB) Bahnhof och uploadproblem
Citera
2023-12-17, 17:52
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekenfirst
Vet vi om det fortfarande är så? Eller har de strykit med på foten?

Står inget på deras hemsida om 50:- när man läser om att beställa publikt IP. Man ska bara fylla i ett formulär med MAC adress o vänta vad jag kan se.

Jag testade och fick sedan svaret att en publik IP adress kostar 50:- per månad.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback