Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-17, 12:06
  #397
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Du har inte läst hälften isåfall.
Det står både det ena och det andra.

Syndens lön är döden, inte evig bestraffning. Bibeln säger i Romarbrevet 6:23 Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår herre.

De ogudaktiga skall gå förlorade. Bibeln säger i Psalm 37:20 Men de gudlösa går under, och som i en glödande ugn försvinner Herrens fiender, försvinner som rök.

De ogudaktiga skall brinna upp och inget skall bli kvar. Bibeln säger i Malaki 4:1 Ja, dagen kommer, och den skall brinna som en ugn. Då skall alla fräcka och alla som handlar orätt bli till halm, och dagen som kommer skall förbränna dem, säger Herren Sebaot. Varken rot eller gren blir kvar.

När Jesus talade om evigt straff så menade han inte evig bestraffning. Bibeln säger i Matteusevangeliet 25:46 Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”

Men vi vet inte om helvetet verkligen handlar om Bibeln på det sättet för mkt i Bibeln kan vi motbevisa.
Ibland står det en sak sen helt tvärtom på en annan sida.

De har ju även skrivit något om någon plats man kan hamna på där man bara "sover bland maskarna".
I gamla testamentet om jag inte minns fel.

Men håller man på med religion eller ockulta aktiviteter även sånt som att gå till medium m.m ska man hålla koll på sin omgivning eller skumma händelser efteråt.
Om man brinner upp finns det inget kvar?
Citera
2023-01-18, 10:46
  #398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om man brinner upp finns det inget kvar?

Vi verkar ha ett medvetande som inte är kopplat till den fysiska världen eller kroppen.
Det vet man inte vad det kan bero på.

Men när man drömmer tex har man inte samma medvetande eller koll på verkligheten heller.

Man känner inte sina smärtor som är kopplat till den fysiska kroppen när man sover eller drömmer.
Citera
2023-01-18, 11:55
  #399
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Vi verkar ha ett medvetande som inte är kopplat till den fysiska världen eller kroppen.
Det vet man inte vad det kan bero på.

Men när man drömmer tex har man inte samma medvetande eller koll på verkligheten heller.

Man känner inte sina smärtor som är kopplat till den fysiska kroppen när man sover eller drömmer.
Vad är medvetandet i så fall?
Citera
2023-01-19, 00:38
  #400
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Du har inte läst hälften isåfall.
Det står både det ena och det andra.

Syndens lön är döden, inte evig bestraffning. Bibeln säger i Romarbrevet 6:23 Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår herre.

De ogudaktiga skall gå förlorade. Bibeln säger i Psalm 37:20 Men de gudlösa går under, och som i en glödande ugn försvinner Herrens fiender, försvinner som rök.

De ogudaktiga skall brinna upp och inget skall bli kvar. Bibeln säger i Malaki 4:1 Ja, dagen kommer, och den skall brinna som en ugn. Då skall alla fräcka och alla som handlar orätt bli till halm, och dagen som kommer skall förbränna dem, säger Herren Sebaot. Varken rot eller gren blir kvar.

När Jesus talade om evigt straff så menade han inte evig bestraffning. Bibeln säger i Matteusevangeliet 25:46 Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”

Men vi vet inte om helvetet verkligen handlar om Bibeln på det sättet för mkt i Bibeln kan vi motbevisa.
Ibland står det en sak sen helt tvärtom på en annan sida.

De har ju även skrivit något om någon plats man kan hamna på där man bara "sover bland maskarna".
I gamla testamentet om jag inte minns fel.

Men håller man på med religion eller ockulta aktiviteter även sånt som att gå till medium m.m ska man hålla koll på sin omgivning eller skumma händelser efteråt.


?

Det enda jag gjorde var att citera Bibeln. Den säger att det finns ett dödsrike och antyder att det är en verklig plats.

Jag förstår inte vad det är du motsätter dig.
Citera
2023-01-19, 10:59
  #401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
?

Det enda jag gjorde var att citera Bibeln. Den säger att det finns ett dödsrike och antyder att det är en verklig plats.

Jag förstår inte vad det är du motsätter dig.

Var kanske fel person jag citerade.
Citera
2023-01-21, 15:32
  #402
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Har du läst Bibeln?

Det står ju ordagrant i Bibeln att Kristus nedsteg i dödsriket för att "predika för andarna i deras fängelse" (1 Pet 3:18).
Jag förstår bara inte varför Jesus måste segra på nytt överallt om Gud redan gjort det från början.
Citera
2023-01-31, 20:52
  #403
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag förstår bara inte varför Jesus måste segra på nytt överallt om Gud redan gjort det från början.

Kanske får din fråga ett svar ifall du tänker att Jesus är Gud?

Jag har lite svårt att förstå din fråga.
Citera
2023-01-31, 22:06
  #404
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Kanske får din fråga ett svar ifall du tänker att Jesus är Gud?

Jag har lite svårt att förstå din fråga.
Så Jesus är Gud och har funnits i evigheters evigheter men är ändå inte färdig?
Citera
2023-02-25, 16:48
  #405
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så Jesus är Gud och har funnits i evigheters evigheter men är ändå inte färdig?

Vadå Jesus "är ändå inte färdig"?

Jag hänger inte med. Är det något jag har sagt?
Citera
2023-03-01, 13:52
  #406
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Vadå Jesus "är ändå inte färdig"?

Jag hänger inte med. Är det något jag har sagt?
Ja alltså hur kan Jesus fiender fortfarande existera om han har haft evigheter på sig att besegra dem?
Citera
2023-03-01, 19:02
  #407
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja alltså hur kan Jesus fiender fortfarande existera om han har haft evigheter på sig att besegra dem?

Du misstar dig ifall du tror att det existerar någon sorts kamp mellan Gud och djävulen. Det är en populär bild i dualistiska religioner som baseras på en kamp mellan gott och ont, mellan ljus och mörker. Men det är inte kristen teologi.

Djävulen är en skapad varelse. Gud skapade den ängel som skulle falla, "han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom." (Upp12:9)

Men. Med det sagt, det är ett stort mysterium att Gud låter Satan verka. Det är den enda fråga som jag hävdar att katolska kyrkans katekes inte har ett svar på.

Det står:

- Att Gud låter djävulen verka är ett stort mysterium, men ”vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det goda (Rom 8:28)” - (jfr KKK 395)
Citera
2023-03-25, 21:22
  #408
Medlem
Tubbos avatar
Denom, min vän, nu ska jag hälla bensin på brasan.

Lyssnade på en oerhört intressant debatt mellan Bart D Ehrman och tre katoliker.

Ehrman hävdar att Jesus aldrig någonsin talade om ett helvete där själar brinner i evighet. Han har starka argument.

https://www.youtube.com/watch?v=0XRsuoyIr_I
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback