2022-09-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det sägs vi har energikris .
Även under nattetid
Men gå ut och kolla på gatubelysningen.
Varenda lampa är på .med full effekt .
Kan nån förklara detta för mig ..

Sverige är senfärdiga som vanligt, in mot senhösten och vintern kommer diskussionen komma. Länder som Tyskland har redan agerat för att minska sin elkonsumtion.
Citera
2022-09-07, 13:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallman
Jag har ved? Mitt svar var på kommentaren om att eldning inte är ett effektivt sätt att värma huset med.

Men för många är eldning inte ett alternativ även om man bor i norr, det är inte fritt att hugga ner skogen. Köpa skog är troligtvis inte billigare än att betala höga priser för el.
På landsbygden i norr finns inga problem med ved. Folk är vana och beställer i tid.
Citera
2022-09-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Det har pratats om Sverigepriser i media för att jämna ut priserna över hela landet och det är dessutom mer rättvist. Varför ska Malmö betala mer än Luleå? Det bästa är att snitta alla 4 priser till 1 så blir det samma pris i alla 4 zoner.

Vattenkraften produceras till stor del i Norrland. Samma priser betyder nerläggning av massor av el-intensiv industri. Vintern är kort i Malmö....
Citera
2022-09-07, 13:38
Medlem
Ringhals 4 som är nedstängt längre än planerat, varpå detta överlappar med underhållet för Forsmark 1.

Större underskott på el i mellersta Sverige innebär att tyskarnas priser penetrerar djupare.
Citera
2022-09-07, 14:23
Medlem
skallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
På landsbygden i norr finns inga problem med ved. Folk är vana och beställer i tid.

Jo tack jag har bott större delen av mitt liv på landsbygden i norr Många av mina grannar har ej haft möjligheten att elda med ved (ingen vedpanna). Berg och jordvärme är vanligt. Inom 5km från t ex Luleå har många fjärrvärme.

Det är fortfarande en kostnad att köpa in ved (och panna) samt en massa extra jobb som för många inte är värt det.
Citera
2022-09-07, 14:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jo tack jag har bott större delen av mitt liv på landsbygden i norr Många av mina grannar har ej haft möjligheten att elda med ved (ingen vedpanna). Berg och jordvärme är vanligt. Inom 5km från t ex Luleå har många fjärrvärme.

Det är fortfarande en kostnad att köpa in ved (och panna) samt en massa extra jobb som för många inte är värt det.
Ja finns ingen panna behöver man ju ingen ved, men i det fallet är det knappast på vedpriset i vinter det hänger.
Citera
2022-09-07, 14:32
Medlem
skallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja finns ingen panna behöver man ju ingen ved, men i det fallet är det knappast på vedpriset i vinter det hänger.

Nej men det lyftes ett argument om att vi bara kan värma husen med ved för att få ner kostnaden, vilket inte är så enkelt för hela norrland att göra bara sådär.
Citera
2022-09-07, 14:35
Medlem
JustZlatans avatar
Bra att även de röda norrlänningarna får uppleva Magdapriserna.
Citera
2022-09-07, 14:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej men det lyftes ett argument om att vi bara kan värma husen med ved för att få ner kostnaden, vilket inte är så enkelt för hela norrland att göra bara sådär.
Det håller jag med om.
Citera
2022-09-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det sägs vi har energikris .
Även under nattetid
Men gå ut och kolla på gatubelysningen.
Varenda lampa är på .med full effekt .
Kan nån förklara detta för mig ..

Alla stora städer i hela Europa är fullt upplysta hela nätterna och har så varit i 50-60 år... vad tror människor att vi ska acceptera att gå tillbaka till medeltiden på något vis där vi inte hade gatubelysning och alla fick samla ved hugga och elda för att få värme och ljus?

Krossa globalismen är det enda alternativet för att inte gå mer och mer mot mörkare tider...
Citera
2022-09-07, 15:06
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
MP är i stort sett obetydliga i Norrland.

Ja. Men du får MP om du röstar på sossarna
Citera
2022-09-07, 15:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Här i norrland finns vattenkraften och all el. Vill du eller nån annan ha samma elpriser så är det bara att flytta upp hit. Passar det inte så får ni leva med högre priser i söder. Det kostar att föra ner el från norrland till de där jävla sörlänningarna (du är en av dem).

Huvudlöst argument. Eftersom energiproduktionen, kraftnätet, infrastruktur, underhåll och service bekostas nästan oavkortat av skattemedel så är det även som så att det är just område 3 och 4 där flest människor bor som stått för merparten av kostnaden i det energisystem som finns i Sverige. Att med detta i åtanke tycka att det är på något sätt rimligt att olika delar av landet ska betala olika priser för elen är rakt igenom genomkorkat. Skäms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in