Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 07:55
  #1201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som jag skrev, fler barn dör och traumatiseras i samhällsvården än i hemmen sett till hur många som vårdas inom socialtjänst. Det är fakta. De barn/vuxna som berördes av statens barnvavårdsutredningar var barnhemsbarn som hade råkat illa ut i samhällets försorg. Många av dessa barn hade olika funktionsnedsättningar och tillhörde våra minoritetsgrupper. Väldigt få barn av dessa vårdades för att föräldrarna hade traumatiserat barnen. Intresseorganisationen "Stulen barndom" bildades av vuxna barn och anhöriga som hade fått uppleva trauma, död och vanvård för att socialtjänsterna ansåg att det var bäst för barnet och mer lämpligt att barnen skulle vårdas på t.ex. Vipeholm.

Sedan har du fortfarande inte förstått de kommunala socialtjänsternas samhällssyfte. De skall ingripa när barn behöver det då det finns människor som inte är lämpliga att skaffa barn. Det är liksom inte där felet ligger, utan felet ligger åter igen i vården av barnen.

Då tycker jag du kan ha godheten att länka till dessa fakta. För jag menar fortfarande att undersökningar likt den du nu påstår har gjorts, är i det närmaste omöjlig att göra då jämförelser inte går att göra rakt av. Problemet är fortfarande att ett barn som blir omhändertaget är i ett stort underläge gentemot barn som inte socialtjänsten har kontakt med, redan innan de skiljs från sina föräldrar.

Och jag vet inte varför du för tredje gången tjatar om att inte förstör syftet med socialtjänsten. Jag förstår det mycket väl och jag är fullt medveten om att man väldigt ofta misslyckas, det har jag skrivit flera gånger. Det som skiljer dig och mig åt är att du verkar tro att dagens socialtjänst gör mer skada än nytta. Så kan det säkert vara i enskilda fall men inte generellt.
Citera
2024-04-07, 09:08
  #1202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som jag skrev, fler barn dör och traumatiseras i samhällsvården än i hemmen sett till hur många som vårdas inom socialtjänst. Det är fakta. De barn/vuxna som berördes av statens barnvavårdsutredningar var barnhemsbarn som hade råkat illa ut i samhällets försorg. Många av dessa barn hade olika funktionsnedsättningar och tillhörde våra minoritetsgrupper. Väldigt få barn av dessa vårdades för att föräldrarna hade traumatiserat barnen. Intresseorganisationen "Stulen barndom" bildades av vuxna barn och anhöriga som hade fått uppleva trauma, död och vanvård för att socialtjänsterna ansåg att det var bäst för barnet och mer lämpligt att barnen skulle vårdas på t.ex. Vipeholm.

Sedan har du fortfarande inte förstått de kommunala socialtjänsternas samhällssyfte. De skall ingripa när barn behöver det då det finns människor som inte är lämpliga att skaffa barn. Det är liksom inte där felet ligger, utan felet ligger åter igen i vården av barnen.

På tal om fakta. Under årets första kvartal slogs 12 kvinnor ihjäl av sin partner. Förra året anmäldes över 9000 våldtäkter varav en väldigt stor del skedde inom fasta relationer. Samma år anmäldes ca 38 000 fall av misshandel. I ca 19 000 av dessa var offret en kvinna och i de flesta av dessa fall var förövaren hennes partner.

Jag har inga siffror på hur många av de 12 mördade som hade barn hemmaboende (vet att det fanns i ett par fall). Inte heller hur många av de som våldtogs eller misshandlades som hade barn i hemmet. Men det lär ju var väldigt många. Jag påstår inte att alla barn som bor i ett hem där en man misshandlar sin partner ska omhändertas. Men detta är också en sida av myntet. Att så många barn lever i dysfunktionella familjer. Att bara kräva att samhället ska kunna gå in och lösa alla dessa fall är inte den bästa vägen att gå. Fokus borde vara att se till att barn i far så illa att socialtjänsten behöver agera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback