Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-27, 18:48
  #13
Medlem
en följdfråga kring VeraCcrypts kryptering av en partition. Hur kan man göra en kopia av denna, som backup? Om ett usbminne blir stulet, tappat eller korrupt, så är det ju kört om man inte har en backup.
Om man väljer att kryptera till en fil (.hc) så kan ju själva filen backupas på annan plats väl? Eller tänker jag fel? Som det är nu går det ju inte ens se det krypterade innehållet (vid klick på t.ex. D: så står det okänt filsystem etc....) och då har jag inte ens valt "Hidden" vid skapandet som det fanns en inställning för (vad det innebär skulle jag också gärna få reda på).

Låt säga man har en hårddisk med två partitioner, C: med windows och D: för filer, jag vill kryptera båda. Hur åstadkommer jag detta, och om jag vill ta en säkerhetskopia av respektive ?
Citera
2022-10-28, 01:24
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d-trump-1
en följdfråga kring VeraCcrypts kryptering av en partition. Hur kan man göra en kopia av denna, som backup? Om ett usbminne blir stulet, tappat eller korrupt, så är det ju kört om man inte har en backup.
Om man väljer att kryptera till en fil (.hc) så kan ju själva filen backupas på annan plats väl? Eller tänker jag fel? Som det är nu går det ju inte ens se det krypterade innehållet (vid klick på t.ex. D: så står det okänt filsystem etc....) och då har jag inte ens valt "Hidden" vid skapandet som det fanns en inställning för (vad det innebär skulle jag också gärna få reda på).

Låt säga man har en hårddisk med två partitioner, C: med windows och D: för filer, jag vill kryptera båda. Hur åstadkommer jag detta, och om jag vill ta en säkerhetskopia av respektive ?

Så länge du har både lösenord till de krypterade partitionerna och ett program att hantera dessa skall de vanliga filhanteringsprogrammen kunna kopiera filer åt dig.

Men om du inte kan detta, av någon anledning, kan du försöka använda någon version av dd. Detta utvecklades först till Unix, och finns till alla versioner av Linux. Det skall dock finnas något liknande till Windows, men jag vet inget om det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback