Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-05, 19:19
  #1
Medlem
Christopher.s avatar
Hej vart hittar man kartor över stamnätet i Sverige? Finns det något officiell karta över elledningar och hur de är kopplade samt hur mycket el som passerar genom ledningarna på de specifika ledningarna. Om möjligt kartor över transformatorerna.
Citera
2022-09-05, 19:37
  #2
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Hej vart hittar man kartor över stamnätet i Sverige? Finns det något officiell karta över elledningar och hur de är kopplade samt hur mycket el som passerar genom ledningarna på de specifika ledningarna. Om möjligt kartor över transformatorerna.


https://www.svk.se/om-kraftsystemet/...ionsnatskarta/
Citera
2022-09-06, 06:28
  #3
Medlem
cyber_zekes avatar
Helt makalöst att detta finns tillgängligt helt öppet!!!
När jag jobbade mot Skanova och behövde telekartor fick jag bara ut små bitar för att jag inte skulle kunna se helheten. Det motiverade man helt rimligt med att man skulle inte kunna kartlägga och slå ut telenätet. Var finns konsekvens och säkerhetstänket i detta fallet?
Citera
2022-09-06, 21:01
  #4
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Helt makalöst att detta finns tillgängligt helt öppet!!!
När jag jobbade mot Skanova och behövde telekartor fick jag bara ut små bitar för att jag inte skulle kunna se helheten. Det motiverade man helt rimligt med att man skulle inte kunna kartlägga och slå ut telenätet. Var finns konsekvens och säkerhetstänket i detta fallet?

Fast hur ska man kunna hålla ett stamnät hemligt? Det är ju ändå bland det första som syns från ett flygplan. Mycket av region/lokal nätet ägs ju också av utländska bolag. Så förstår inte vad som är så uppseendeväckande med att det finns kartor på nätet.
Citera
2022-09-07, 07:10
  #5
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Fast hur ska man kunna hålla ett stamnät hemligt? Det är ju ändå bland det första som syns från ett flygplan. Mycket av region/lokal nätet ägs ju också av utländska bolag. Så förstår inte vad som är så uppseendeväckande med att det finns kartor på nätet.

Förr hette det ”En svensk tiger” av en anledning. Det var för att fienden inte skulle få pusselbitar och kunna lägga sitt pussel. När SKV lägger ut allt så här med trafostationer och överföringskapacitet har de ju lagt ut hela pusslet. Även om en del ägs av utländska bolag, borde man säkerhetsklassa sådana här uppgifter. Visst man kan se det från luften, men låt då fienden då lägga sitt pussel. Vi visar upp en av de absolut viktigaste infrastrukturen vi har helt öppet på nätet, ser du verkligen inget problematiskt med detta? Då kan vi ju ta bort skyddsklassningen på alla skyddsobjekt också, så att vi alla kan fotografera dem och flyga med drönare över Rosenbad och alla kärnkraftsverk, alla vet ju ändå var de ligger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback