Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-07-04, 21:08
  #1
Avstängd
Ganjalfs avatar
Ja jag käkar Benzo då o då, min kran får in en del av den varan men alltid olika grejer, dock alltid benzo. Min fråga är följande: OM jag äter t.e.x Alprazolam ett par veckor (som jag gjort nu, verkligen inte dagligen men nån gång i veckan) kan jag då utveckla resistans mot t.ex Diazepam?

Poppa 5 Valium (roche 10mg) men jag är inte så sänkt som jag borde vara, kan ju skriva detta inlägget utan problem. Har minnen av att jag käkat Valium innan och då har jag blivit betydligt mer sänkt på mindre.

EDIT: kan ju tilläga att jag är ett brasshuvud utan dess like, men jag tror inte det spelar så stor roll i ekvation.
Citera
2006-07-04, 21:28
  #2
Medlem
Roppishs avatar
toleransen ökar ju ganska fort på benso... jag slängde i mig 20 blå valium för en timme sen och har inga probs med att skriva, köra bil eller nåt är bara lite mysig i kroppen... och jag har väldig hög benso tolerans pga att jag har varit riktigt benso torsk förut
Citera
2006-07-04, 21:30
  #3
Avstängd
Ganjalfs avatar
Roppish: Men jag har aldrig varit något Benzo torsk, jag är stoner. Men du säger alltså Ja på min fråga, det kvittar vd du tar i benzo-väg, du blir resistan mot allt iaf (t.e.x valium, Xanor, Temesta bla bla??)
Citera
2006-07-04, 21:46
  #4
Medlem
GaiNs avatar
Kort och gott, ja. Kroppen vänjer sig vid bensodiazepinderivat.

Citat:
Ursprungligen postat av Bensodiazepiner, FAQ
Varför är bensodiazepiner så farliga då?

Jo tyvärr så vänjer sig kroppen vid konternuerligt intag av bensodiazepiner. Efter ett tag, låt säga att du exempelvis tagit 10 mg Sobril dagligen i ett par månader. Sen märker du att du än en gång får ångest, rastlöshet o liknande. Då är kroppen tillvänjd, och du måste ha högre dos för att uppnå samma effekt!
Citera
2006-07-04, 22:03
  #5
Medlem
lakritspipans avatar
Bara ett tillägg. Har vart i kontakt med en läkare som jag känner en del. Enligt honom så är det fysiskt omöjligt att utveckla nån tolerans eller bli beroende om man käkar benso 2ggr/veckan. Då var fokus på Iktorivil och det gällde ju medicinsk dos då så klart (2-4mg/gång) iofs men just den benson har ju lång halveringstid så det borde innebära att Xanor, Alprazolam och andra med kortare halveringstid borde vara ännu lugnare att tugga, det kanske tillome är helt lugnt 3 ggr/veckan? Den enda svenska benson med längre halveringstid än Iktorivil är väl Stesolid, Diazepam? Iaf, Iktorivil ska vara helt lugnt att stoppa i sig 2ggr/veckan. Sen om det är lika lugnt att trycka i sig 10st Iktos/gången det vettefan...hehe.
Citera
2006-07-04, 22:24
  #6
Avstängd
Ganjalfs avatar
Gain Jo jag hade läst Benzo faq:en men jag undrade ändå, känns ju som det är så olika efekter på grejerna så ja, what the fuck lika bra och fråga.

Men det leder till en följdfråga, Stilnoct står det här någonstan på Flashabck Faq:en att det är samma uppbyggnad som benzo, även då det tydligen inte klassas som det.

Blir man mer tolerant mot stillisar om man käkar mycket Benzo då?
Citera
2006-07-04, 22:39
  #7
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjalf
Gain Jo jag hade läst Benzo faq:en men jag undrade ändå, känns ju som det är så olika efekter på grejerna så ja, what the fuck lika bra och fråga.

Men det leder till en följdfråga, Stilnoct står det här någonstan på Flashabck Faq:en att det är samma uppbyggnad som benzo, även då det tydligen inte klassas som det.

Blir man mer tolerant mot stillisar om man käkar mycket Benzo då?

Stilnoct och Imovane verkar på ena GABAreceptoren (gaba=signaläne i hjärnan som minskar aktiviteten). Vanliga andra bensodiazepiner "de riktiga", verkar på båda gabareceptorerna. Så, ja- du blir tolerant, men inte lika mycket som med t.ex. stesolid kanske...orkar inte så djupgående svar men tror du fattar

"Den verksamma substansen i STILNOCT är zolpidem, som tillhör gruppen imidazopyridiner, vilka strukturellt skiljer sig från andra hypnotiska medel. Zolpidem är ett snabbt verkande sömnmedel, med selektiv affinitet för omega-1-receptorn, vilken utgör en subtyp av α-enheten i GABA-A-receptorkomplexet.

Zolpidem är snabbverkande och skall därför tas omedelbart före sänggåendet. Zolpidem minskar benägenheten till spontant uppvaknande under natten och förlänger den totala sömntiden. Mängden REM-sömn och djupsömn (stadium III och IV - "djup slow wave sömn") bibehålles vid rekommenderad dos.

Farmakokinetik
Farmakokinetiken är linjär i det terapeutiska dosområdet. Biologisk tillgänglighet är ca 70% och maximal plasmakoncentration uppnås efter 0,5 till 3 timmar. Den inter-individuella variationen är hög (Cv för AUC 60–70% och för Cmax 40–50%). Plasmaproteinbindningen är ca 92%. Distributionsvolym är 0,5 l/kg. Eliminationshalveringstiden är 0,8–3,2 timmar. Zolpidem metaboliseras bl a via cytokrom P450 3A. Zolpidem elimineras som inaktiva metaboliter i urin (56%) och i feces (29–42%). Clearance är ca 300 ml/minut.

Nedsatt clearance, ca 100 ml/minut, har observerats hos äldre. Hos en patientgrupp (81–95 år) ökade maximala plasmakoncentrationen med i medeltal 80% utan att en signifikant förändring sågs i eliminationshalveringstiden.

Hos patienter med njurinsufficiens, såväl med som utan dialys, ses en måttlig reducering av clearance. Andra farmakokinetiska parametrar påverkas ej. Hos patienter med leverinsufficiens ökas den biologiska tillgängligheten av zolpidem och eliminationshalveringstiden förlängs. Vid levercirrhos ses 5-faldig ökning av AUC och en 3-faldig ökning av halveringstiden."

Nitrazepam som exempel sedan:

"Farmakodynamik
Nitrazepam är ett bensodiazepinderivat med antikonvulsiv, anxiolytisk, spänningslösande och muskelrelaxerande effekt.

Nitrazepams effekt är relaterad till receptorer i CNS, kopplade till GABA-komplexet. Tillförsel av nitrazepam anses öka GABA-effekten.

Nitrazepam har stor terapeutisk bredd, beroende på substansens ringa akuta toxicitet.

Farmakokinetik
Biotillgängligheten för nitrazepam är ca 80%. Maximal plasmakoncentration nås efter ca 2 timmar och halveringstiden för elimination är ca 25 timmar. Nitrazepam metaboliseras praktiskt taget fullständigt. Metaboliterna är kliniskt inaktiva och utsöndras i hög grad via urinen. Distributionsvolymen har beräknats till 1,6–2,6 l/kg kroppsvikt och clearance till 0,9–1,2 ml/min/kg kroppsvikt. Hög ålder kan vara förknippad med ökad distributionsvolym och därmed förlängd halveringstid. Nitrazepam binds till plasmaprotein till 85–90%."

Må väl
GaiN
Citera
2006-07-04, 22:42
  #8
Avstängd
Ganjalfs avatar
Gain

Jo jag är någorlunda påläst i ämnet men du förklara en del jag´inte hade riktigt greppat innan.

Jag måste fråga en sak: går du på tjack nu eller? inte så men du skrev ett jävla grymt inlägg på rekordtid

EDIT: fan vilken dum stoner jag är, givetvis klippte du ju mycket =D bra sammanställning iaf
Citera
2006-07-05, 00:33
  #9
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjalf
Jo jag är någorlunda påläst i ämnet men du förklara en del jag´inte hade riktigt greppat innan.

Jag måste fråga en sak: går du på tjack nu eller? inte så men du skrev ett jävla grymt inlägg på rekordtid

EDIT: fan vilken dum stoner jag är, givetvis klippte du ju mycket =D bra sammanställning iaf

Haha nej inget tjack. Klippte mkt från fass. Är på opiater ikväll hehe så är rätt seg.

Må väl mannen!
GaiN
Citera
2006-07-05, 03:28
  #10
Medlem
Det är korstolerans mellan bensodiazepiner. Tar dessutom lång tid att sänka toleransen. Min erfarenhet är att toleransen stiger extremt snabbt om man sedan tidigare haft hög tolerans.

Angående hur beroendeframkallande en benso är så tror jag (rätta mig om jag har fel, ta gärna en titt i FASS under Lorazepam där det står något sådant tror jag), kortare delningstid lika med snabbare beroende men lättare att sluta. Sedan handlar det naturligtvis om en mängd andra faktorer med. Om vi går lite från ämnet och tar crack som exempel så fungerar det just så, snabbt rus, snabbt beroende. I forskning om spelmissbruk har man hittat liknande faktorer. Spel med snabba vinster som ej kräver större kunskap (exvis Jack Vegas) är mer beroendeframkallande än att spela på hästar. Dock lättare att sluta med. Man ser då till faktorerna snabb rush och den sociala situationen kring spelet.

Blev lite OT men jag är lite såsig i huvudet också.

Simma lugnt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback