Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-05, 13:10
  #1
Medlem
namataras avatar
Suttit och kollat in adsbexchange.com ett tag för det var ett plan SE-MAA (De Havilland Canada dash 8-300 MSA) som flög väldigt underligt.
Planet tillhör Svenska Kustbevakningen enligt googlande på regnr.
Planet enligt adsbexchange lyfte utanför Moraberg i Södertälje och flög sedan västerut, för att göra en rundflygning runt Mälaren. Planet tappade och steg i höjd hela tiden, gjorde konstiga svängar, zick-zackade och höll extremt låg höjd.
Fortsatte att följa planet, när det åkte ut över Stockholms skärgård steg planet i höjd. På kartan söder om Svenska Högarna försvinner det över havet. Planet har inte dykt upp igen på en kvart. Varför?

Är det för att det helt tappat signalen med adsbexchange eller även med marken?
Hur ser det ut på flygradarn när riktiga olyckor sker?
Nu spenderar jag inte hela min tid med att titta på adsbexchange, men tittar till dagligen. Aldrig sett detta hända förr över havet.

Vore kul med kommentarer från er som är mer vana vid flightradar eller adsbexchange om vad som kan ha hänt. Är det vanligt att plan försvinner från kartan?
Citera
2022-09-05, 13:43
  #2
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Missvisande trådrubrik må jag säga.

Kände iallafall inte till den hemsidan, tack för tips. Verkar bättre än flightradar24.com

Flygplan på dessa typer av realtidskartor kan bete sig väldigt underligt med skarpa omöjliga svängar osv. Här finns en förklaring till sådana fall;
https://www.flightradar24.com/blog/c...flightradar24/
Citera
2022-09-05, 13:49
  #3
Medlem
namataras avatar
Trodde inte att den skulle bli så missvisande om jag började med: Enligt adsbexchange.. Men du har ju rätt i att alla kanske inte känner till den sidan. Då blir det ju lite mer dramatiskt ser jag nu.

Kul att jag kunde tipsa om sidan iaf.
Tack för länken, ska läsa om förklaringen till hur plan kan bete sej så skumt ibland.
Citera
2022-09-05, 14:17
  #4
Medlem
Finns ingen flygplats i moraberg.
Troligtvis har den satt på och stängt av trackern
Citera
2022-09-05, 14:32
  #5
Medlem
namataras avatar
Okej.. det verkar vara allt från tillfälliga transponderfel som gör att det ofta visar en konstig zick-zackbana, till vanliga problem med sidan adsbexchange.com, till problem med ADS-B eller MLAT som sidan använder sej av för att spåra planen som gör att ett plan försvinner.

Signalen kan hoppa mellan latitud/longitudgrader, därför ser de ut som planen åker åt ett håll för att sedan göra en skarp sväng och fortsätta flyga åt hållet det kom från.

Kan också vara mänskliga faktorn, att piloten glömmer att ändra call sign efter en flight så att sidor som flightradar och adsbexchange av misstag tar upp en signal som är felaktig.

Hur kan det se ut om en riktig olycka sker? Det borde väl se ut på samma sätt rimligtvis, att planet "försvinner"?
Citera
2022-09-05, 14:34
  #6
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albin77
Finns ingen flygplats i moraberg.
Troligtvis har den satt på och stängt av trackern

Nej, jag tänkte det också. Att det var ett väldigt skumt ställe att lyfta från. Moraberg är väl en handelsplats med lite industriområden runtom?

Så måste det vara, att trackern satts på och stängts av.
Citera
2022-09-05, 14:43
  #7
Medlem
KlappMungons avatar
Om du kör en replay så ser du att datakällan för det planet är MLAT, inte ADS-B

MLAT innebär att Adsbexchange och liknande sajter triangulerar en "gammal hederlig" Mode-S-transpondersignal med hjälp av flera mottagare de har i sitt nätverk.

Mode-S-signalen innehåller bara identitet och höjd men inte postition så om det inte är god mottagartäckning så försvinner planet från kartan när man inte har någon postition från trianguleringen längre.

Du kan pröva att filtrera så att bara MLAT-plan visas. De försvinner och återkommer även över land. Att man inte har någon bra täckning ute i kustbandet är inget oväntat. Att planet flög relatvtivt lågt (7000ft) bidrar också till att färre mottagare har "line of sight" till det.
__________________
Senast redigerad av KlappMungon 2022-09-05 kl. 15:09.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3450311

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback