• 1
  • 2
2022-09-05, 05:45
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Ja. Jag menar att jag hade väntat lite med det eftersom många tror att börsen kommer att gå ner ännu mer i höst/vinter.
Ah, jag kanske läste lite för snabbt. Tror som du på mer fall. Är i princip helt likvid.
Citera
2022-09-05, 06:39
Medlem
betala av bostadslånet vänta på nästa räntehöjning 21 sep sätt in det som är över på ett fastränte konto
shb 2 åring ger nu 2.94% borde kunna komma upp i 3.5-3.75 efter höjningen
LYCKA TILL
Citera
2022-09-05, 10:26
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Tack! Alltså jag ligger på ca 60 % belåningsgrad nu, och kan betala av resten i och med denna summa. Samtidigt är det den sista meningen, att låta pengarna jobba för mig som jag skulle vilja uppnå.

Jag är en sparsam och rätt spartansk individ, så jag skulle vilja förvalta pengarna på ett långsiktigt sätt med en säker tillväxt.

Med tanke på din risknivå och att du redan är lågt belånad så hade jag låtit pengarna jobba för mig personligen på börsen. I ditt fall är nog lysa.se rätt sunt då den gör ett bra jobb och du behöver inte fundera på något då den balanserar om sig själv utifrån din split/risknivå hela tiden.

Jag personligen hade lagt in i dessa tider cirka 15/85 på lysa för att sedan efter årskiftet när man vet hur börsen ligger till ändra det till en 50/50 split. Dvs, om det blev ett stålbad på börsen så är det bra tillfälle att höja aktiedelen och låta det växa över tid.
Citera
2022-09-05, 10:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Har en fråga kring banker, och pengar och sådant.

Bakgrunden är att jag inom kort kommer få en större summa pengar (sexsiffrigt belopp) och jag funderar kring hur jag på ett säkert och ekonomiskt sätt ska förvalta denna summa.

Första funderingen är detta med insättningsgaranti. Jag kommer ha ganska mycket pengar, och även om det är osannolikt att något skulle hända med banken så tänker jag att det är klokt att inte samla allt på ett konto? Kanske någon kan mer om detta och kan komma med lite synpunkter?

Jag vill förvalta pengarna. Samtidigt har jag bostadslån, och betalar nu ca 2500 kr / månad i ränta. Tänker att det ändå är ganska smart att amortera bort en hel del (behöver inte betala ränteskillnad) då börsen går ner och räntan upp. Tänker jag fel?

Sista funderingen är själva sparandet. Utifrån hur osäker börsen är nu, funderar jag på sparkonto med god ränta. Finns det sådana? Någon som har något tips?

Hur skulle ni resonera?

Bor du i villa?

Titta på långsiktiga energibesparande åtgärder, "avkastningen" är skattefri och har mycket låg risk.
Citera
2022-09-05, 18:17
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Tack för alla svar! Önskar jag vore mer kunnig i ekonomi! Kan spara, men knappast investera…

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Bor du i villa?

Titta på långsiktiga energibesparande åtgärder, "avkastningen" är skattefri och har mycket låg risk.

Nej, bostadsrätt. Siktar nog på att göra mig själv fri från lån. Tror resterande kommer landa på ett sparkonto mer god ränta. Ett fastränte-konto låter intressant, men jag gissar att pengarna då är ”låsta” under tidsperioden?
Citera
2022-09-05, 19:07
Medlem
Citat:
Stämmer som du skriver, jag är inte en ekonomisk risktagare. Av nyfikenhet, hur skulle du hantera ett tillskott på sexsiffrigt belopp?

Det beror på, är det 100 000 eller 999 999:-? Om det är 100 tusen betala av på lånet men är det mer betala av med hälften sen köper du Evolution gaming för resten.
Citera
2022-09-06, 09:49
Medlem
libbens avatar
Citat:
Tack för alla svar! Önskar jag vore mer kunnig i ekonomi! Kan spara, men knappast investera…

Nej, bostadsrätt. Siktar nog på att göra mig själv fri från lån. Tror resterande kommer landa på ett sparkonto mer god ränta. Ett fastränte-konto låter intressant, men jag gissar att pengarna då är ”låsta” under tidsperioden?

Surfa in på lysa.se är nog ditt enklaste alternativ. Konto skapar man på 2 minuter genom bankid. Hela konceptet är väldigt enkelt och risken ligger främst i hur hög andel aktier man vill ligga i. Så de har gjort det enkelt.

Det tas även ut avgift för förvaltningen, det gör alla fondförvaltare.

Med det du berättat här så skulle jag gett rådet lysa då allt är automatiserat och bara rullar på med automatiskt ombalansering utifrån din risknivå.
Citera
2022-09-06, 11:29
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Har suttit och räknat på lite olika alternativ.

Alternativ 1) Amortera till belåningsgrad 35 % vilket skulle ge en månadskostnad på ca 2250 kr / månad.
Alternativ 2) Amortera till belåningsgrad 20 % vilket skulle ge en månadskostnad på ca 1459 kr / månad.

Bägge dessa alternativ ger mig ett kvarvarande kapital på 7-siffriga belopp som överstiger insättningsgarantin.

Så nu söker jag efter sparkonton med (relativt) god ränta och med insättningsgaranti.

Jag vill dela upp mitt kvarvarande kapital. Både för att komma under taket gällande insättningsgaranti, och för att jag inte vill låsa hela summan i fastränte-konto (kanske framöver vill placera i fonder e.t.c.)

Jag har bara googlat lite, och läst compricer och sådant. Det jag hittat som verkar relativt bra är Landshypotek (sparränta på 1,50 %) SBAB (sparränta 1 %) och en bank som heter Bluestep (fast ränta på 2,20 % med låst summa på 12 månader).

Den sistnämnda banken känner jag alls inte till, även om de har insättningsgaranti. Kanske jag som är gammaldags och fånig, men att placera en större summa utan att göra någon form av koll känns vanskligt.

Så, känner någon till denna bank? Finns det andra sparkonton med god ränta jag missat? Något annat/ytterligare jag missat?
Citera
2022-09-08, 07:55
Medlem
Jag hade betalat av lånet o vars skuldfri är en härlig känsla
Får du något över så köp inde fonder samt ett guldmynt så du får känna sig som Joakim von anka 😁
Citera
2022-09-08, 18:18
Medlem
Fundera igenom när du kommer vilja använda pengarna. Kanske skall du köpa ny bil eller nåt sånt. Om det för en del är 2 år eller mindre (eller därikring) så sätt dem på bankkonto. Dela kanske mellan olika banker om du är rädd för att banken skall gå i konkurs.

Nästa strategi kan vara att dela upp pengarna i olika högar. Använd en tredje-del för att amortera på lånet. Låt en tredjedel stå på bankkonto som du snabbt kommer åt. Sätt en tredjedel på börsen (indexfonder brukar vara ett hyfsat alternativ för de flesta). En sådan strategi kanske inte är "perfekt" men jag tänker att det är ett ganska bra sätt att bli nöjd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in