• 1
  • 2
2022-09-04, 22:08
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Har en fråga kring banker, och pengar och sådant.

Bakgrunden är att jag inom kort kommer få en större summa pengar (sexsiffrigt belopp) och jag funderar kring hur jag på ett säkert och ekonomiskt sätt ska förvalta denna summa.

Första funderingen är detta med insättningsgaranti. Jag kommer ha ganska mycket pengar, och även om det är osannolikt att något skulle hända med banken så tänker jag att det är klokt att inte samla allt på ett konto? Kanske någon kan mer om detta och kan komma med lite synpunkter?

Jag vill förvalta pengarna. Samtidigt har jag bostadslån, och betalar nu ca 2500 kr / månad i ränta. Tänker att det ändå är ganska smart att amortera bort en hel del (behöver inte betala ränteskillnad) då börsen går ner och räntan upp. Tänker jag fel?

Sista funderingen är själva sparandet. Utifrån hur osäker börsen är nu, funderar jag på sparkonto med god ränta. Finns det sådana? Någon som har något tips?

Hur skulle ni resonera?
Citera
2022-09-04, 22:15
Medlem
Baserat på vad du skriver verkar det inte som att du är en person som vill ta risker. Därför är det bästa att du betalar av bostadslånet. Jag skulle inte göra det men det är min rekommendation för dig.
Citera
2022-09-04, 22:22
Medlem
Sexsiffrigt är ju inte något enorm belopp..? De flesta har väl bolån på sjusiffriga belopp. Jag hade rekommenderat att betala av bolånet i dessa tider eftersom jag tror det är den säkraste "investeringen" nu.
Sexsiffrigt är ju ändå mindre än en årslön för de flesta människor.
Citera
2022-09-04, 22:32
Medlem
libbens avatar
Sexsiffrigt börjar på 100 000 upp till 999 999.

Med det sagt, beroende på vart i skalan du ligger på beloppet och hur mycket du har kvar på bostadslånet så hade jag amorterat ner så man är under 70% belåning för det är sunt samt man kan få lägre amorteringssats ifall man nu behöver lite extra pengar en period och inte lägga lika mycket.

Kan man få ner lånedelen under 70% eller 50% och fortfarande ha "massa" pengar över så hade jag satsat på amortering en del och sedan in med resten i SP500 eller annan fond med samma förutsättningar så pengarna jobbar för dig.

Är det så att du kan enkelt komma ner under 70% belåning inom 1-2 år med vanligt lönesparande så hade jag klämt in hela beloppet som kommer på börsen. lysa.se kanske som fondrobot och i dessa tider sätta 30% aktier och 70% räntefonder osv. Då sköter fondroboten balansering åt dig hela tiden och dina pengar bör "anses" vara säkra och 30 procent läggs på aktier för att försöka få lite mer hedge. Your mileage may wary. Du kanske känner dig mer bekväm med 15% aktier 85% räntefonder.

Money never sleeps. Tänk på det. Låt dem jobba för dig och få ordning på din belåningsgrad så den är fördelaktig för dig.
Citera
2022-09-04, 22:34
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Baserat på vad du skriver verkar det inte som att du är en person som vill ta risker. Därför är det bästa att du betalar av bostadslånet. Jag skulle inte göra det men det är min rekommendation för dig.

Stämmer som du skriver, jag är inte en ekonomisk risktagare. Av nyfikenhet, hur skulle du hantera ett tillskott på sexsiffrigt belopp?
Citera
2022-09-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Har en fråga kring banker, och pengar och sådant.

Bakgrunden är att jag inom kort kommer få en större summa pengar (sexsiffrigt belopp) och jag funderar kring hur jag på ett säkert och ekonomiskt sätt ska förvalta denna summa.

Första funderingen är detta med insättningsgaranti. Jag kommer ha ganska mycket pengar, och även om det är osannolikt att något skulle hända med banken så tänker jag att det är klokt att inte samla allt på ett konto? Kanske någon kan mer om detta och kan komma med lite synpunkter?

Jag vill förvalta pengarna. Samtidigt har jag bostadslån, och betalar nu ca 2500 kr / månad i ränta. Tänker att det ändå är ganska smart att amortera bort en hel del (behöver inte betala ränteskillnad) då börsen går ner och räntan upp. Tänker jag fel?

Sista funderingen är själva sparandet. Utifrån hur osäker börsen är nu, funderar jag på sparkonto med god ränta. Finns det sådana? Någon som har något tips?

Hur skulle ni resonera?
Låna ut pengar till privatpersoner? Jag funderar på att ta ett lån av en privatperson och betala av under ett års tid.
Citera
2022-09-04, 22:37
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Sexsiffrigt är ju inte något enorm belopp..? De flesta har väl bolån på sjusiffriga belopp. Jag hade rekommenderat att betala av bolånet i dessa tider eftersom jag tror det är den säkraste "investeringen" nu.
Sexsiffrigt är ju ändå mindre än en årslön för de flesta människor.

Nu skäms jag lite, och skyller på att jag är trött!

Menar 7-siffrigt belopp. Alltså en summa på över en miljon. Härutöver har jag en relativt god inkomst.

Men ja, i nuläget känns amortering som ett gott alternativ. Dock kommer jag ha ett sexsiffrigt belopp över när bostadslånen är betalda…
Citera
2022-09-04, 22:41
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Sexsiffrigt börjar på 100 000 upp till 999 999.

Med det sagt, beroende på vart i skalan du ligger på beloppet och hur mycket du har kvar på bostadslånet så hade jag amorterat ner så man är under 70% belåning för det är sunt samt man kan få lägre amorteringssats ifall man nu behöver lite extra pengar en period och inte lägga lika mycket.

Kan man få ner lånedelen under 70% eller 50% och fortfarande ha "massa" pengar över så hade jag satsat på amortering en del och sedan in med resten i SP500 eller annan fond med samma förutsättningar så pengarna jobbar för dig.

Är det så att du kan enkelt komma ner under 70% belåning inom 1-2 år med vanligt lönesparande så hade jag klämt in hela beloppet som kommer på börsen. lysa.se kanske som fondrobot och i dessa tider sätta 30% aktier och 70% räntefonder osv. Då sköter fondroboten balansering åt dig hela tiden och dina pengar bör "anses" vara säkra och 30 procent läggs på aktier för att försöka få lite mer hedge. Your mileage may wary. Du kanske känner dig mer bekväm med 15% aktier 85% räntefonder.

Money never sleeps. Tänk på det. Låt dem jobba för dig och få ordning på din belåningsgrad så den är fördelaktig för dig.

Tack! Alltså jag ligger på ca 60 % belåningsgrad nu, och kan betala av resten i och med denna summa. Samtidigt är det den sista meningen, att låta pengarna jobba för mig som jag skulle vilja uppnå.

Jag är en sparsam och rätt spartansk individ, så jag skulle vilja förvalta pengarna på ett långsiktigt sätt med en säker tillväxt.
Citera
2022-09-04, 23:06
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Om jag hade varit du så hade jag kanske betalat av lånet och sedan kört global indexfond faktiskt, men jag hade avvaktat med att gå in på börsen ett tag till.
Citera
2022-09-05, 02:10
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Jag kommer ha ganska mycket pengar, och även om det är osannolikt att något skulle hända med banken så tänker jag att det är klokt att inte samla allt på ett konto?
Tycker man kan ha konton hos några olika. Ifall man behöver pengar snabbt och det börjar strula med det enda sparkontot så kan det bli lite trist.
Citera
2022-09-05, 02:10
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Om jag hade varit du så hade jag kanske betalat av lånet och sedan kört global indexfond faktiskt, men jag hade avvaktat med att gå in på börsen ett tag till.
Global indexfond är väl att gå in på börsen.
Citera
2022-09-05, 05:43
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Global indexfond är väl att gå in på börsen.

Ja. Jag menar att jag hade väntat lite med det eftersom många tror att börsen kommer att gå ner ännu mer i höst/vinter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in