2022-10-06, 06:10
Medlem
Kort svar, Tobak är beskattad
Citera
2022-10-06, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
TOBAK vs HAMPA

Tobak dödar miljoner människor årligen världen över, men är fullt lagligt att både köpa, sälja och bruka, trots att den innehåller 2 000 direkt skadliga kemiska ämnen, och 50 cancerframkallande ämnen, medan den harmlösa hampan som inte dödar någon, tvärtom otroligt hälsosam, är olaglig och kriminellt att köpa, sälja och bruka, åtminstone här i oliberala förbuds-Sverige.

Detta gäller även drogen alkokol, ett fruktansvärt gift, som dödar miljoner människor årligen, men är fullt laglig! Varför?

Kan någon snälla hjälpa mig att förstå "logiken" bakom detta?

Förbjuder staten den harmlösa hampan, så ska den i konsekvensens namn förbjuda precis allt som har med droger att göra - Eller hur?

Kom inte med nonsens-argumentet att tobak/cigaretter är lagligt för att det har brukats under en lång period, för det har även hampa gjort, om inte längre!

Dessutom är nikotinet i cigaretter fruktansvärt beroendeframkallande, en beroendeframkallande drog!

Varför förbjuds hampa, samtidigt som tobak tillåts?

Kommentera och debattera - Vad i helsike är logiken?

OBS! Blev uppmanad av moderator NewDeer att lägga denna tråd på "Cannabis" istället för på "Tobak"!
Därför att två fel inte gör ett rätt.
Jag köper dock hampaolja så det är fullkomligt lagligt.
Citera
2022-10-06, 07:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Exakt, hur i Herrrens Namn kan det bli fängelse av att man brukar hampa?

Samtidigt som giftet alkohol aldrig leder till fängelsedom...

Upp- och nervända världen!
Ett alkohol är inte ett gift, då det inte är potent nog.
Två, bruka cannabis ger EXTREMT sällsynt att det ger fängelse, så det är inget argument för något.

Och det var inte läge sedan du grät över cannabis och hur hemskt det var, vad gav sig?

Och hampa går köpa i en hälsokostbutik tex och helt lagligt och på det sättet vet vi att det inte handlar om hampa, utan om cannabis.

Och varför det är olagligt, det får du tacka Nils Berejot för, fast han är död sedan mycket länge.
Citera
2022-10-06, 10:10
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Skadligt bruk beror på vilken mängd, hur ofta det brukas och styrkan som i det här fallet är THC-halten. Du däremot nämner endast hur ofta. Bruk av t.ex. EU-godkänd cannabis kan knappast medföra skador som du beskriver. Inte heller berör du varför brukaren ska vara kriminaliserad, vilket faktiskt är den springande punkten. Sedan påvisas inte THC efter en längre tid, utan det är nedbrytningsprodukter av THC.
Ja, jag utgår ifrån att de som röker på till helgen inte gör det för att de fått någon läkarordination utan för att de gör det i syfte att få ett rus.

Tja nedbrytningsprodukterna kommer väl från THC som är fettlösligt och därför kan stanna rätt lång tid i kroppen till skillnad från vattenlösliga substanser som snabbt filtreras ut. Jag har för mig att THC kan stanna upp emot 6v i kroppen.

Kriminellt eller inte, det är ingen hälsokur i alla fall och jag tror det skulle skicka fel signaler till ungdomarna om man släpper det fritt. Sedan tycker jag väl inte att någon som rökt på förtjänar ett prygelstraff på torget heller. Kan ju ha det kvar som olagligt med påföljden att om snuten tar dig så blir du av med drogerna du har på dig och får ett 5min samtal med snuten om varför man inte ska röka på och om man vill hjälp att hitta rehab..

Men jag inser att jag aldrig kommer vinna en diskussion om knark mot en knarkare (nu syftar jag inte på just dig Teoriman). De kommer alltid visa varför just de behöver knarket i form av självmedicinering och varför just andra lagliga metoder som funkar på andra inte funkar på just dem..

Sedan om vi går tillbaka till THC så diskuterade jag skadeverkningarna, det finns säkert positiva saker med där THC kan vara till nytta, precis som vid de flesta substanser och gifter.. Rätt dos för rätt effekt.
Men om vi skippar skitsnacket så vet både du och jag att de flesta inte röker på för att uppnå en specifik hälsoeffekt utan för att ha kul och bli lite flummig.
Citera
2022-10-06, 22:13
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Vad är det för jävla efterblivet exempel?
Är det okej för piloten att vara full nu eller?

Har du bara otur när du tänker eller vill du bara provocera ?
Citera
2022-10-06, 22:17
Citat:
Ett företags alkohol- och drogpolicy gäller såklart även om cannabis är en legaliserad drog likt alkohol. Det är inte tillåtet att vara påverkad på jobbet av det ena eller andra. Ditt exempel är alltså helt irrelevant.

Må så vara det är upp till var och en att tycka.
Känner mej dock trygg med att merparten delar min åsikt.
Citera
2022-10-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Tja, jag hörde en föreläsning av en kandidat till nobelpriset i medicin så jag antar att han vet vad han pratade om...

Som sagt vid ett engångsbruk så har Cannabis mycket mindre skadeverkningar på kroppen än t.ex. alkohol men vid upprepat bruk försämras bla minne och inlärning vilket gör att brukare ofta uppfattas som slötänkta. Efter ett engångsbruk kan du påvisa THC i upp mot 2v efteråt. Vid upprepat bruk tar det upp emot 2 månader att få ur det ur systemet. Så om man helgröker när man är tex 16-20 så missar man några väldigt viktiga år av inlärning.

Cannabis hämmar den psykiska mognaden och det är därför mycket troligt att den påverkar personligheten då brukare blir sämre på att reflektera över sig själva.

Gör med informationen vad du vill men skjut inte budbäraren..

Information? Mest propaganda du nämner.
Citera
2022-10-07, 11:42
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Information? Mest propaganda du nämner.
Jag tror det är lite så här..

Om de flesta publicerade medicinska studier kommit fram till snarlika resultat är det mer fakta än propaganda.

Om en liten hashtomte från Afghanistan vill kränga några gram till dig och säger att det är någon form av hälsokur så är det snarare det som är propaganda.

Som sagt, THC kan säkert ha någon form av positiv medicinsk egenskap i rätt dos mot rätt symptom.. meeen de flesta som flummar på till helgen gör det primärt inte för den specifika hälsoeffekten.
Citera
2022-10-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ja, jag utgår ifrån att de som röker på till helgen inte gör det för att de fått någon läkarordination utan för att de gör det i syfte att få ett rus.
Cannabis används både medicinskt och rekreationellt. Att använda cannabis på helgen för att koppla av och få god natt sömn är rekreationellt men beaktas hur många som t.ex. har sömnproblem så kan den i så fall även anses vara medicinsk.

Citat:
Tja nedbrytningsprodukterna kommer väl från THC som är fettlösligt och därför kan stanna rätt lång tid i kroppen till skillnad från vattenlösliga substanser som snabbt filtreras ut. Jag har för mig att THC kan stanna upp emot 6v i kroppen.
Ämnen från växtrike är ofta fettlösliga, vilket alltså inte är något unikt för cannabis. T.ex. är kapsaicin i chiliväxten fettlöslig. Emellertid används fettlösligheten som propaganda när det påstås att THC lagras i fett och ger ”flashback” lång tid efter användning. Ett rus av cannabis varar dock några timmar. I blodprov förekommer inte heller THC längre tider. Däremot går det att detektera nedbrytningsprodukter av THC i urinprov en längre tid. För t.ex. drograttfylleri används därför blodprov för att styrka om fordon framförts under berusning.

Citat:
Kriminellt eller inte, det är ingen hälsokur i alla fall och jag tror det skulle skicka fel signaler till ungdomarna om man släpper det fritt. Sedan tycker jag väl inte att någon som rökt på förtjänar ett prygelstraff på torget heller. Kan ju ha det kvar som olagligt med påföljden att om snuten tar dig så blir du av med drogerna du har på dig och får ett 5min samtal med snuten om varför man inte ska röka på och om man vill hjälp att hitta rehab..
Motsägelsefullt att påstå värna om ungdomar och samtidigt vara beredd att kriminalisera dem med allt negativt det innebär. Hur som helst är kriminaliseringen av själva bruket ett stort misslyckande. Förutom att det är ett ”hittepå-brott” och att staten skapar brottslingar som inte behöver vara det, vilka därigenom som kriminaliserade hamnar på fel sida om lagen och får ett kortare steg till grövre brottslighet, leder kriminaliseringen förklarligt till att bruket döljs och fångas upp senare med risken att det då har blivit problematiskt.

Själva bruket är ett faktum att förhålla sig till och uppenbart är det inte något som försvinner. Att kriminalisera narkotikabrukare leder till mera narkotikaproblem såsom brottslighet, sjuklighet, dödlighet etc. Är du insatt i frågan så vet du också att Sverige är typ enda land i Europa som kriminaliserar genom bruk och prioriterar detta. Därtill handlar narkotikabekämpning enligt FN:s narkotikakonventioner om att beivra tillverkning, distribution och försäljning av illegal narkotika – alltså inte om att jaga och gripa narkotikabrukare vilket i Sverige dock har blivit allmänt vedertaget.

Citat:
Men jag inser att jag aldrig kommer vinna en diskussion om knark mot en knarkare (nu syftar jag inte på just dig Teoriman). De kommer alltid visa varför just de behöver knarket i form av självmedicinering och varför just andra lagliga metoder som funkar på andra inte funkar på just dem..
Vuxna individer som anser sig behöva medicinsk cannabis ska självfallet erbjudas detta. Varför du är motståndare till det säger en del om dig som person, vilket egentligen inte är förvånande då ni kriminaliseringsförespråkare ofta är osympatiska. Räcker att läsa här på forumet för att få bekräftat vilka ”typer” ni verkligen är.

Citat:
Sedan om vi går tillbaka till THC så diskuterade jag skadeverkningarna, det finns säkert positiva saker med där THC kan vara till nytta, precis som vid de flesta substanser och gifter.. Rätt dos för rätt effekt.
Men om vi skippar skitsnacket så vet både du och jag att de flesta inte röker på för att uppnå en specifik hälsoeffekt utan för att ha kul och bli lite flummig.
I länkad tråd kan du få en liten insikt i varför cannabis används.

(FB) Hur är det att vara cannabisbrukare i Sverige?
Citera
2022-10-07, 13:16
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
/../
Vuxna individer som anser sig behöva medicinsk cannabis ska självfallet erbjudas detta. Varför du är motståndare till det säger en del om dig som person, vilket egentligen inte är förvånande då ni kriminaliseringsförespråkare ofta är osympatiska. Räcker att läsa här på forumet för att få bekräftat vilka ”typer” ni verkligen är.
/../
Jag skrev iofs att jag kan acceptera att det är kriminaliserat (men utan påföljd.. Dvs snuten får ta drogerna du har på dig och förklara varför man inte ska röka på och erbjuda hjälp rehab för de som vill) och sen är det bra med det. Dvs behöver inte skriva rapport och pricka i register.. Typ som att gå mot röd gubbe. Detta för att inte sända signaler till ungdomar att det är ok att knarka.

Man skulle kunna göra en omvänd hor-lag. Att det är straffbart att sälja men inte att köpa. Jag tycker dock inte att det ska legaliseras för då är jag övertygad om att fler kommer hamna i missbruksproblematik.
Citera
2022-10-07, 16:21
Medlem
klybans avatar
Citat:

Efter ett röktillfälle så är THC inte längre i uppmätbara mängder efter ~8h, och metaboliterna 2-7 dagar.
Och att det är fettlösligt berättar inget alls, mer än att det är fettlösligt, så även smör och olivolja.

Man ska inte släppa det fritt för ungdomar i en legalisering, utan det är det omvända mot nu där alla droger är fria att köpa för vem som helst som står där med en hundring, eller mer.

Och att du inte förstår den medicinska konsumtion är uppenbart, men det betyder inte att en hel del har en sådan över ruset.
Jag hade en sådan i ett gäng år och för ryggsmärta, och sen när den försvann slutade jag med cannabis, och det mest komiska att det tog mig 6 månader att inse att jag inte längre tog cannabis.
Så springa med att det är för ruset skull, det funkar inte som argument, men sure, nån sure, men inte nära alla.
Jag var aldrig riktigt förtjust i cannabis ruseffekter, men dennes effekt på ryggsmärtan min var enorm.
Citat:
Jag tror det är lite så här..

Om de flesta publicerade medicinska studier kommit fram till snarlika resultat är det mer fakta än propaganda.

Om en liten hashtomte från Afghanistan vill kränga några gram till dig och säger att det är någon form av hälsokur så är det snarare det som är propaganda.

Som sagt, THC kan säkert ha någon form av positiv medicinsk egenskap i rätt dos mot rätt symptom.. meeen de flesta som flummar på till helgen gör det primärt inte för den specifika hälsoeffekten.
Den har dock inte fel, dock är det propaganda för sälja cannnabis, och den tar inte bort faktumet cannabsi är mycket effektivt mot en hel de saker och ta dess symtomer.

Symtomen den tar är flera hundra, och den som medicinerar sig, den håller sig inte till helger, det borde väl också du förstå?
Citat:
Jag skrev iofs att jag kan acceptera att det är kriminaliserat (men utan påföljd.. Dvs snuten får ta drogerna du har på dig och förklara varför man inte ska röka på och erbjuda hjälp rehab för de som vill) och sen är det bra med det. Dvs behöver inte skriva rapport och pricka i register.. Typ som att gå mot röd gubbe. Detta för att inte sända signaler till ungdomar att det är ok att knarka.

Man skulle kunna göra en omvänd hor-lag. Att det är straffbart att sälja men inte att köpa. Jag tycker dock inte att det ska legaliseras för då är jag övertygad om att fler kommer hamna i missbruksproblematik.
Det du säger är låt gängen ha kvar sin tiotals miljardindustri.

Gå mot röd gubbe kan resultera upp till två års fängelse för vårdslöshet i trafiken, glömt inte det när du skriver en sådan sak.
Citera
2022-10-07, 17:54
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
/../

Gå mot röd gubbe kan resultera upp till två års fängelse för vårdslöshet i trafiken, glömt inte det när du skriver en sådan sak.
Citat:
I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen, du kan alltså inte bli bötfälld för att du går mot rött.

Jag orkar inte tjafsa mer i den här tråden. Vi får väl enas om att vi tycker olika i frågan. Om man ska legalisera eller inte är ju inte direkt någon underliggande sanning som behöver bevisas eller motbevisas utan personliga åsikter om man är för eller emot.

Och du får tydligen inte 2 års fängelse för att gå mot rött..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in