Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-09-06, 06:01
  #25
Medlem
Håller med om begreppet värdig resa. Jag måste flyga business på long haul, annars låter jag bli. Har enbart med privacy att göra, har helt enkelt svårt att vara nära andra människor.

Skulle gärna betala upp till dubbla economy priset för någon slags kokong lösning där man slipper sitta så trångt att man ofrivilligt måste komma i kontakt med främlingar. Även premium economy är för trångt om man råkat hamna bredvid någon storväxt person.

Servicen kan de faktiskt skippa, man kan få en låda käk med dricka som man väljer i förväg vid påstigning. Sen ett bra mediasystem och jag är nöjd. Är inte speciellt viktigt att dricka massor av alkohol på flyget, kanske mer för flygrädda?
Citera
2022-10-03, 13:14
  #26
Medlem
Jag betalar gärna mer för att få mer utrymme. Problemet med business är att man dessutom måste betala för bättre mat och mer flexibilitet.

Tycker SAS Plus (kallas ofta Premium Economy på andra bolag) är en bra kompromiss. Det är fortfarande relativt trångt, men ändå helt ok för mig som inte är så lång.

Brukar göra så att jag bokar plus och försöker uppgradera till business. Får jag ingen uppgradering så är det ändå helt ok. Lyckas man uppgradera så blir själva flygningen en upplevelse i sig. Skulle tro att jag lyckats uppgradera i runt 50% av fallen, brukar kosta runt 5.000 kr eller 35000 poäng.
Citera
2022-10-07, 17:47
  #27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag staplar upp lite tankegångar som man får fundera på själv.
Tiderna där flyget innebär boskapstrafik är nog över. Tänkt lågprisflygen såsom Ryan Air som var inne på ståplatser på flyget. Det finns väl en gräns för hur lågt en människa kan sjunka för att få en flygresa för 50 kronor.
Jag tror det finns ett stort mellansegment som gärna betalar 150:- för lite mer.
Inte first class då. Men en värdig resa.
Komfort är en konkurrerande trend inom resande. Inom långdistans natttågen så har det blivit en revival.
Flygindustrin har tappat de senaste 5-8 åren. Plan är halvtomma. En del del flighter heltomma, men de måste flygas mellan destinationer för att inte mista sina flygspots på flygplatserna. De har inget att förlora på att göra passageraren till en nöjd kund igen

En flygplansstol i economyclass väger ca, 15 kg. Så tre säten 45 kg.
Bygger man våningssängar i kolfiber (som är det vanligaste inredningsmaterialet redan i flyplan) alt, kevlar mix. Så kommer dessa väga mindre än flygsätena. Således vinst på ett ec, förlorat tredje säte.

Nu verkar det som man från och med härom året om man bläddrar i Airbus katalogen kan beställa en A330 med konfigureringen. Sovmoduler.
Airbus har en genialisk ide genom att använda lastutrymmet till att köra typ vandrarhem i.
Fortfarande lite lyxigt och ganska myclet space mellan raderna.
Men det är inte som sagt fulla cargoutrymmen eller passagerarsäten ändå vid varje flight.
Jag gillar airbusideen.

https://www.airbus.com/en/newsroom/p...ship-for-a-new

Edit: såg att Neksnor tog upp Airbus källarmoduler. Men det är inte för besättningen.

Det var bättre förr.
American Airlines DST Douglas Sleeper Transport.
https://i.pinimg.com/originals/e5/74...128963b8d3.jpg
Ska sängen fungera även vid start/landning/utrymning så kommer den nog väga mer än dagens stolar. Och det lär behövas nödutgångar i anslutning till sängarna.
Men på vissa linjer, där godsbehovet är mindre, kanske man kan fixa en lösning där man har en avdelning med ekonomiklasstolar i anslutning till trappan ner till sängarna. Då sitter man i stolen vid start och landning, övrig tid kan man lägga sig och sova. Innan pandemin planerades det direktflyg Sydney-London, på sådana linjer kanske det kan vara lönsamt att sälja säng.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3449748

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback