Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-03, 00:08
  #1
Medlem
Jag har gömt ett brev i en skog som kan bevisa min reinkarnation. Har ni några erfarenheter av något liknande?
Citera
2022-09-03, 00:10
  #2
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Jag har gömt ett brev i en skog som kan bevisa min reinkarnation. Har ni några erfarenheter av något liknande?

Ok. Menar du att man efter döden skulle lämna något som bevisar att det finns ett liv efter detta..?

Kort efter det att den person som alltid stått mig närmast i livet gick bort - hittade jag en lapp jag aldrig sett i översta skrivbordslådan, där det stod:

"NN!

Vi hörs och ses när vi vill!


NN = mitt namn.

Har aldrig trott på sånt där, men man kan önska för det. Så jag tyckte det var märkligt.
Liknande händelser relaterat till personen i fråga har även hänt efter det, med ojämna mellanrum!

Alltid när jag skulle ha behövt personens råd eller stöd.
__________________
Senast redigerad av Xedome 2022-09-03 kl. 00:30.
Citera
2022-09-03, 00:25
  #3
Medlem
Kan du inte bara bumpa den här tråden om 100 år och berätta att du är tillbaka?
Citera
2022-09-03, 00:28
  #4
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Kan du inte bara bumpa den här tråden om 100 år och berätta att du är tillbaka?

Bästa kommentaren. Bäst.

__________________
Senast redigerad av Xedome 2022-09-03 kl. 00:31.
Citera
2022-09-03, 08:50
  #5
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Jag har gömt ett brev i en skog som kan bevisa min reinkarnation. Har ni några erfarenheter av något liknande?

Du vill så jättegärna och jättemycket att inte bevisar liv efter döden för dig.

Du trodde hela tiden att du ville veta om livet efter döden men det var fel!
När fick veta i ett parallellt öde ville du genast få det bortglömt ovetande.

Ljug inte för dig själv i berusningens sinnesstillstånd, håll er nyktra istället för att förblinda era sinnen.
Citera
2022-09-08, 22:17
  #6
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Jag har gömt ett brev i en skog som kan bevisa min reinkarnation. Har ni några erfarenheter av något liknande?

Brev ruttnar på något år.

Har du packat det väl och ett lekande barn hittar det när det leker i skogen några år efter din död. Då bevisar det inget.
Barn hittar saker i skogen ibland.
Citera
2022-09-11, 00:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Brev ruttnar på något år.

Har du packat det väl och ett lekande barn hittar det när det leker i skogen några år efter din död. Då bevisar det inget.
Barn hittar saker i skogen ibland.
Det ligger i en plastlåda lååångt under jorden. Kommer klara sig fint.
Citera
2022-09-11, 01:07
  #8
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Det ligger i en plastlåda lååångt under jorden. Kommer klara sig fint.

Plast åldras, blir skört och spricker. I sprickorna kommer fukt in och förstör innehållet.

Om det föds ett barn som börjar berätta att det finns en låda under marken, då bevisar det inget alls. Barnet kanske läste om platsen för lådan i en anteckningsbok uppe på vinden eller i källarförrådet.
Barnet kan ha fått info om lådan på naturligt sätt.

Det är svårt att konstruera tidskapslar.

150 år gamla tidskapslar med metall-lådor placerade på torra platser (under hus och stenmonument) har innuti metallådorna ibland haft flaskor/burkar med brev och tidningspapper. Men de är ofta inte alls perfekt bevarade, trots torr plats och både låda och glasflaska som skydd.

Det är enklare att bevara material länge i ett bibliotek eller arkiv än i en låda i marken.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-09-11 kl. 01:19.
Citera
2022-09-11, 01:33
  #9
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Jag har gömt ett brev i en skog som kan bevisa min reinkarnation. Har ni några erfarenheter av något liknande?

Om jag var du hade jag gjort en tidskapsel som ska hålla minst 100 år, så att dina barnbarnsbarn inte längre vet så mycket om dig.

Tidskapeln ska vara förseglad med datum för förseglingen och instruktion om att den inte får öppnas innan år 2122..

Inne i tidskapseln ska ligga en instruktion och två förseglade brev.

Instruktionen ska berätta att breven inte får öppnas utan att det dokumenteras med vittnen och media.

Den som påstår sig vara en reinkarnation av dig måste kunna berätta vilka frågor som står i 1a kuvertet, innan det öppnas. Och vilka de rätta svaren är, innan svarskuvertet öppnas.

Första brevet innehåller frågor om dig som går att kolla upp i register men ingen efterlevande bryr sig att komma ihåg.

Ex exakt hur mycket skatt betalade du år 2008? År 2122 har alla efterlevande slutat bry sig om din skatt 114 år tidigare, men historiker kan hitta siffran i arkiven.

I kuvert två ligger svaren på frågorna och den som påstår sig vara en reinkarnation av dig ska klara av att besvara dem innan kuvertet öppnas.

Om någon har övernaturlig kunskap år 2122 om var tidskapseln ska grävas upp och vet först de exakta frågorna och sedan svaren i breven, innan kuverten öppnats, då skulle det vara en spännande anekdot som talar för reinkarnation.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-09-11 kl. 01:55.
Citera
2022-09-11, 02:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Jag har gömt ett brev i en skog som kan bevisa min reinkarnation. Har ni några erfarenheter av något liknande?

Nej, jag har inga erfarenheter. Däremot några teoretiska invändningar:

1. Antag att brevet motstår tidens tand, och bevaras till efter din död. Någon finner det, läser det, och bestämmer sig för att utnyttja informationen för ryktbarhet/pengar, och utger sig för att vara ditt reinkarnerade jag. Hur kan man falsifiera vederbörandes påstående?

2. Om du återföds som inuit eller tamil, är du absolut säker på att du i din nya gestalt bevarar det exakta minnet av var brevet finns nedlagt? Och om du minns, har du ekonomiska resurser att resa till platsen och gräva upp det, tillsammans med pålitliga vittnen som kan intyga att du inte varit där tidigare eller haft möjlighet att skicka någon annan dit?

3. Bortsett från fakta som lätt kan googlas, vem kan om, säg, 50 år tänkas kunna verifiera påståenden i ett brev i stil med "min första kärlek var Nettan" eller "jag hade en röd crosscykel då jag gick i mellanstadiet"?
Citera
2022-09-11, 13:30
  #11
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Nej, jag har inga erfarenheter. Däremot några teoretiska invändningar:

1. Antag att brevet motstår tidens tand, och bevaras till efter din död. Någon finner det, läser det, och bestämmer sig för att utnyttja informationen för ryktbarhet/pengar, och utger sig för att vara ditt reinkarnerade jag. Hur kan man falsifiera vederbörandes påstående?
Den som är en reinkarnation måste ha väldigt detaljerade kunskaper om personen som dött, som är för detaljerade för att efterlevande om några generationer sk kunna veta.
Men det ska gå att kontrollera i register (av historiker/släktforskare).

Den som är en reinkarnation måste berätta i
förväg vad som står i brevet, innan det gamla brevet öppnas.

Det svåraste för den som är reinkarnationen blir att övertala Gud och änglarna att få ha kvar minnen från ett tidigare liv.
Citera
2022-09-11, 13:49
  #12
Medlem
Callebiltes avatar
Det jag undrar mest är var alla nya människor kommer från om man tror på reinkarnation. Borde inte befolkningen då vara rätt konstant?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback