Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-02, 15:49
  #1
Medlem
troyanhorsefinders avatar
Igår typ läste jag en nyhet hos SVT, en väldigt kort sådan som jag nu inte hittar igen. Att Facebook fått miljardstöd (SEK) för sina el-kostnader i Sverige. Idag hittade jag en äldre nyhet hos SVT från 2017 att Facebook fått 100 miljoner av svenska staten också. Sammanlagt är vi uppe i minst cirka 1,45 miljarder kronor under ungefärliga perioden 2016-2022 alltså. Svårt att veta exakta beloppet när nyheten från i år där SVT avslöjar det konstiga elektricitets-kostnads stödet ej hittas av mig.

Någon kanske kanske hittar den SVT-nyheten och kan posta i denna tråd?

Länk till SVT's avslöjande om ekonomiskt statligt stöd till Facebook år 2017: https://www.svt.se/nyheter/gransknin...ka-skattkassan

Tycker ni att svenska statliga stödet på cirka 1,45 miljarder till Mark Zuckerbergs (han är en judisk amerikan) Facebook är rättvist och i sann kapitalistisk anda? Konkurrens hämmande? Monopol?

Finns det några svenskar som driver hemsidor med social-funktionalitet som känner sig åsidosatta och utfrysta? Kanske Flashbacks alla anställda?

Jag hoppas på en ärlig och schysst delaktighet i denna tråd. Jag är en konservativ kristen.
Citera
2022-09-02, 15:57
  #2
Medlem
SnabbNattUgglas avatar
Även microsoft och googles servrar är i Sverige.
Citera
2022-09-02, 15:58
  #3
Medlem
anomaligns avatar
Alla företag som bedriver någon form av datacenter får rabatt på elskatten. Det beslutades av någon domstol för inte så länge sen att även mindre "datacenter" i form av anläggningar för kryptobrytning ska räknas som datacenter.
Citera
2022-09-02, 16:00
  #4
Medlem
MyJustices avatar
Facebook säljer ju information om sina användare
Så staten och fejan har en winn winn sits där
Citera
2022-09-02, 17:11
  #5
Avstängd
Crabbofixs avatar
Råkade läsa "Svenska statens miljardstöd till Flashback"
Citera
2022-09-02, 17:26
  #6
Avstängd
VilleLevas avatar
Fyfan vad roligt det är att se folk slita och må dåligt över deras jobb. För att sen BAJSA bort pengarna till onödiga bidrag.

Fan jag skäms för er skull .
Citera
2022-09-02, 20:33
  #7
Medlem
Så alla kan starta en datacentral hemma o värma huset med el som går till en datormaskin o sedan slippa elskatten på det?
Citera
2022-09-02, 23:22
  #8
Medlem
Suecotes avatar
Förutom ekonomiskt stöd och snudd på gratis el till monstermaskinerna - i utbyte mot en handfull arbetstillfällen - så innebär FRA-lagen att all elektronisk trafik som passerar genom Sverige kan avlyssnas av Storebror.

Nej det är åt h-e fel. Dags att byta regering.
Citera
2022-09-03, 02:13
  #9
Medlem
Agent.Smiths avatar
Det finns miljarder anledningar till varför det är fel.
Dom där servrarna slukar lika mycket el som ett kärnkraftverk producerar.
Samtidigt går Bertas Bageri från 1905 i konkurs för att man inte har råd att betala elräkningarna.
Sverige har god tillgång till el. Problemet är att man inte kan mätta hela världen på el. Men vad bryr sig en humanitär stormakt om det?
Citera
2022-09-03, 12:13
  #10
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Så alla kan starta en datacentral hemma o värma huset med el som går till en datormaskin o sedan slippa elskatten på det?
Men måttligt roligt på sommaren när man måste använda lika mycket el för att kyla hemmet så ingen kommer att komma undan skatten. Det här är bara globalisternas politik där vanlig folk som arbetar ska lida av skatterna.
Citera
2022-09-03, 12:17
  #11
Medlem
Beckombergalandets avatar
Facebook är inte något som svenska skattebatalare ska stå för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback