Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-20, 15:03
  #373
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Blir ett heltidsjobb för mig som sjukpensionär att elda i kaminen och laga storkok

Min dieselbilen får jag i värsta fall ställa av, men det suger om jag inte kan åka till fritidshuset
iaf varannan helg för det är rehabilitering på hög nivå för mig. Hugger min egna ved i egen skog.

Har 7% belåning på villa och fritidshus (3år fast ränta 350kr/månad) och buffert på 270.000

Orolig, men tror på ekonomisk hjälp från staten för elkostnaderna (årsförbrukning max 10.000 kWh)

Det suger att behöva låna av min egna buffert, för svårt att betala tillbaka när man bara har 17.000
Citera
2022-09-20, 15:34
  #374
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
knappast, många sjuka och äldre har det redan svårt på marginalen matpriserna är ju redan sanslöst dyra, och nu blir det dyr el i vinter och skyhög inflation.. men jo vi klarar oss säkert... politikerna sover nog gott med sina löner på 100.000kr/månaden och mer...
Jo dom går det absolut ingen nöd på, kanske till och med passar på att höja sina löner?
Citera
2022-09-22, 10:43
  #375
Medlem
Mokshas avatar
Mycket oroväckande!
Precis hänt i Finland.

Elförsäljningsbolaget Karhu Voima har lämnat in en konkursansökan i dag, uppger moderbolaget KSS Energia som ägs av Kouvola stad.

Bolaget uppger att det inte länge har några förutsättningar att fortsätta med sin affärsverksamhet.

Karhu Voima grundades i Kotka år 2016 och har varit en del av KSS Energia-koncernen sedan år 2020, uppger Yle uutiset.

Karhu Voimas vd Olli-Pekka Rantala uppger i ett pressmeddelande att konkursansökan motiveras med olönsam affärsverksamhet och akut kassakris vad gäller rörelsekapitalet. Det här är en följd av de snabbt och brant stigande marknadspriserna på elektricitet.


Länk: https://svenska.yle.fi/a/7-10020811

Kommer vi se mer utav detta?
Citera
2022-10-05, 07:49
  #376
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Grymt jobbat grattis Har själv dragit ner och hade ca 1000 kWh/vintermånad och 400-500 utan värme

Aug månad fick jag 438 kWh = 2.100kr trots att jag varit bortrest en vecka.
Räknade lite och det verkar som att ca hälften av min förbrukning under sommartid är varmvatten
Dusch 20min/dag (jag 5min och min dotter 15min) ca 9 kWh/dag = 270 kWh

Hur gör du..vad är hemligheten? Jag kör kanske 2 disk/v och 3-4 Tvätt.. sällan torktummlare
Jag lagar alltid mat hemma men sällan långkok (ny spis) Kyl/Frys är 17år gamla. 65 tums tv på mkt.

Kommande vinter skall jag elda som en jude då jag är sjukpensionär

Men jag slår din förbrukning på landet, för där är jag offgrid och skall så förbli när jag flyttar dit

Tack. Finns tyvärr ingen hemlighet i detta. Har bytt ut kyl,frys, tvättmaskin samt luftvärmepumpen. Hur mycket detta gör på elen har tyvärr ingenaning om. Nästa steg blir att byta ut varmvattenberedaren.
Jag eldar så mycket jag kan. Duschar gör jag på jobbet varje dag (kanske det som är hemligheten)😄
Annars lagar jag mat och tvättar som vanligt folk. Men tror att man tänker sig för mera nu än vad man gjorde tidigare när det gäller elen med tanke på vad priset ligger på nu.
__________________
Senast redigerad av glajarn 2022-10-05 kl. 07:56.
Citera
2022-10-05, 07:52
  #377
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Lättkränkt?

Absolut inte. Man ser den svenska avundsjukan när folk inte lyckas komma ner i elförbrukning utan sitter med höga elräkningar och påpekar att förbruka lite el det går absolut inte🤣🤣😂😂
Citera
2022-10-05, 08:34
  #378
Avstängd
Somalier o sådant patrask som bor i hyreshus brukar ju ha fönstrena öppna året runt. Betalar dom sin egen elräkning??
Citera
2022-10-06, 21:51
  #379
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Blir ett heltidsjobb för mig som sjukpensionär att elda i kaminen och laga storkok

Min dieselbilen får jag i värsta fall ställa av, men det suger om jag inte kan åka till fritidshuset
iaf varannan helg för det är rehabilitering på hög nivå för mig. Hugger min egna ved i egen skog.

Har 7% belåning på villa och fritidshus (3år fast ränta 350kr/månad) och buffert på 270.000

Orolig, men tror på ekonomisk hjälp från staten för elkostnaderna (årsförbrukning max 10.000 kWh)

Det suger att behöva låna av min egna buffert, för svårt att betala tillbaka när man bara har 17.000

Du e rökt. Hur har du tänkt klara detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback