Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-01, 21:51
Medlem
Hur ska folk kunna spara undan 50 000 kr? Frågan är väl om de ens kommer ha jobben kvar pga skyhöga elräkningar.
Citera
2022-09-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Hur ska folk kunna spara undan 50 000 kr? Frågan är väl om de ens kommer ha jobben kvar pga skyhöga elräkningar.
Förlorar de jobbet för att de får en hög elräkning?
Tror inte facket går med på att det skulle vara skäl för uppsägning.
Citera
2022-09-01, 21:53
Medlem
Vad man säger är att energimarknaden i Sverige och Europa har kollapsat. Energipriset är högt för att tillgången på energi är för långt ifrån efterfrågan. Vanligtvis är detta förhållande väldigt tight, nu är efterfrågan ständigt mycket högre.

Varför sker detta?

Det är INTE ryssen som har strypt gasen. Faktum är att fram till nu har Gazprom och Ryssland inte gjort några sådana åtgärder. Att Nordstream 1 har lågt flöde KANSKE är Ryssland som jävlas. Men troligtvis talar man sanning och behöver reservdelar för att operationen ska kunna fortsätta.

Det är Finland, Polen, Baltstaterna, Bulgarien, Ukraina och våra egna ledare som ligger bakom hela skiten. Det är inte heller sant att Ryssland kräver att länder betalar i Rubel. Vad man kräver är att dollar och Euro betalas in på ett konto som kontrolleras av Gazprom bank, som därefter konverteras till Rubel av banken.

Ska vi komma ur detta måste folk börja förstå att media står och ljuger er rakt upp i ansiktet. Förmodligen för att deras del i detta har varit ENORM.
Citera
2022-09-01, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag fattar fortfarande inte hur det här inte kan vara valets viktigaste fråga!

Hur hade man tänkte lösa det här?

De ansvariga står helt handfallna!

Vi visste inte. Vi kunde inte förutse.

Det är ta mig fan det enda svaret vi kommer att få!
Den tyska utrikesministern sa det öppet igår: "Vi står med er, så länge ni behöver oss, jag vill leverera. Oavsett vad mina tyska väljare tycker". Hon sa att ett sådant löfte inte kommer brytas även om ett stort antal människor är ute på gatorna och protesterar mot förödande elräkningar.

Tyskarna, som inte längre vill hjälpa Ukraina, står på knäna, med en ekonomi som deltar i programmet You got Punk'd (Europeiska centralbanken edition) och en energimarknad som kommer att få Europa att blinka som ett diskotek. Det är ett ganska häpnadsväckande medgivande att de titaniskt inkompetenta kaospolitikerna i EU är inställda på att förlänga kriget så länge som möjligt och lyda der Schwabenklaus order, oavsett hur mycket det skadar deras medlemsländer.

För resten av världen, lutar de sig tillbaka och ser på spektaklet, när ljuset i den västerländska världen börjar flimrar ut.
Citera
2022-09-01, 21:59
Medlem
Det här var också rätt intressant: https://www.expressen.se/ekonomi/tro...r-med-forlust/

Artikeln beskriver att fyra av de fem största elbolagen har rejäla problem (Fortum bokförde t.ex. en förlust på 90 miljarder kr för andra kvartalet), och det sägs vidare: ”Bolagen säkrar elpriset i förväg – men då mot det såkallade systempriset. Men systempriset har på grund av ostabila elpriser i realiteten inte korrelerat med det faktiska priset.”

Men det jag inte riktigt förstår är om elproducenterna gör faktiska förluster, dvs de säljer el billigare än de själva köper av någon, eller om det beror på uteblivna intäkter, dvs de hade kunnat sälja elen dyrare.

Detta hör ihop med min tidigare fundering vad som kan tänkas hända om elkonsumenter i stor utsträckning inte kan betala elräkningen om den blir så dyr som beskrivs i trådstarten.
Citera
2022-09-01, 22:03
Medlem
Tyskland skall tydligen stänga 3 kärnkraftverk till nyår och folk tro att detta har nått med Putin att göra,herregud
Citera
2022-09-01, 22:08
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Fattar inte heller hur detta ska gå. Vad händer om folk inte betalar? Att det ytterst blir kronofogden för kunderna förstår jag, men vad blir konsekvensen för elbolagen?

Elbolagen säljer fakturorna vidare och får 97-98% av vad de är på.
Citera
2022-09-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Tyskland skall tydligen stänga 3 kärnkraftverk till nyår och folk tro att detta har nått med Putin att göra,herregud

Jag har sett reportage från Tyskland och begriper ingenting. En massa tyskar som yrar om att det gör ont, men nu ska vi igenom detta ihop, mot Putin och för klimatet, kavla upp bara! Vad är detta? Vad har de tillsatt i tyskarnas dricksvatten?
Citera
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Förlorar de jobbet för att de får en hög elräkning?
Tror inte facket går med på att det skulle vara skäl för uppsägning.

Tror han menar snarare att företag konkar pga de högra elpriserna och de som jobbade där blir arbetslösa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Elbolagen säljer fakturorna vidare och får 97-98% av vad de är på.
Ja, så kan det nog bli. Tänker mest på själva systemet, om folk inte klarar av att betala, dvs vad som händer om elproducenterna i sin tur inte klarar av att betala i nästa led (och vilket led det i så fall är).
Citera
2022-09-01, 22:18
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag fattar fortfarande inte hur det här inte kan vara valets viktigaste fråga!

Hur hade man tänkte lösa det här?

De ansvariga står helt handfallna!

Vi visste inte. Vi kunde inte förutse.

Det är ta mig fan det enda svaret vi kommer att få!

Ja och....? Dessa svar har funkat i decennier för svenne är en lat, apatisk och medvetet ignorant dumbom. Varför ändra på ett vinnande koncept? Statsmakten har kunnat tas över av en utländsk maffia i samarbete med inhemska kriminella tack vare att svenne totalt vägrar att ta någon som helst ansvar för vad han röstar på. Alla åtta partierna i riksdagen är marxistiska partier som kolporterar PK-verklighetsförnekelse och svenne vägrar bryta med deras världsbild. Vad gör man? Ska det bli någon ordning och förbättring i Sverige måste det ske över huvudet på svenne och det betyder att makten tas över med våld. Sedan måste alla förbud som skyddar svenne mot hans egen dumhet monteras ned så dödligheten bland korkade svenskar ökar dramatiskt.
Citera
2022-09-01, 22:20
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag har sett reportage från Tyskland och begriper ingenting. En massa tyskar som yrar om att det gör ont, men nu ska vi igenom detta ihop, mot Putin och för klimatet, kavla upp bara! Vad är detta? Vad har de tillsatt i tyskarnas dricksvatten?

Om du inte fattar att det du ser på TV är noga regisserad social programmering så är du bortom all räddning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in