Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-01, 14:54
  #1
Avstängd
Brandmannen-vks avatar
Bara jag som tycker det var roligare att leva innan internet och social medier kom till världen?

Jag tror inte vi mår bra av den ständiga uppkopplingen och dom ständiga nyheterna som kommer varje minut.

På sikt kommer jag successivt stänga ner mitt användande av nyhetssidor och sociala medier och kommer bara ha kvar Messenger (kommunikation med familj) och ett diskussionsforum (reddit eller flashback) för att kunna få svar på praktiska frågor.

Tycker ni också det var bättre på 70, 80 och 90 talet när sociala medier inte fanns? Om ja, hänger du med mig på idén och ta bort sociala medier och börjar läsa nyheter i tidningsformat igen?

- Film och Netflix kommer jag använda.
- Internetbank självklart.
- Youtube fortsätter använda men sätter maxgräns på 10 stycken prenumemranter.
- Podcasts/Ljudböcker kommer jag använda.
__________________
Senast redigerad av Brandmannen-vk 2022-09-01 kl. 15:01.
Citera
2022-09-01, 15:13
  #2
Medlem
Låter som en klok idé. Skulle vara intressant att höra hur du upplever förändringen några veckor in. Har själv funderat på att göra samma förändring i mitt liv. Tror det gör oss gott. Lycka till!
Citera
2022-09-01, 15:17
  #3
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandmannen-vk
Bara jag som tycker det var roligare att leva innan internet och social medier kom till världen?

Jag tror inte vi mår bra av den ständiga uppkopplingen och dom ständiga nyheterna som kommer varje minut.

På sikt kommer jag successivt stänga ner mitt användande av nyhetssidor och sociala medier och kommer bara ha kvar Messenger (kommunikation med familj) och ett diskussionsforum (reddit eller flashback) för att kunna få svar på praktiska frågor.

Tycker ni också det var bättre på 70, 80 och 90 talet när sociala medier inte fanns? Om ja, hänger du med mig på idén och ta bort sociala medier och börjar läsa nyheter i tidningsformat igen?

- Film och Netflix kommer jag använda.
- Internetbank självklart.
- Youtube fortsätter använda men sätter maxgräns på 10 stycken prenumemranter.
- Podcasts/Ljudböcker kommer jag använda.
Då kommer du använda det mej än många endå. För min del kollar jag den här sidan, mail
väder och tuben det är allt. Vad är det du ska dra ner på en nyfiken fråga?
Citera
2022-09-01, 15:58
  #4
Medlem
TestarNyttNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandmannen-vk
Bara jag som tycker det var roligare att leva innan internet och social medier kom till världen?

Jag tror inte vi mår bra av den ständiga uppkopplingen och dom ständiga nyheterna som kommer varje minut.

På sikt kommer jag successivt stänga ner mitt användande av nyhetssidor och sociala medier och kommer bara ha kvar Messenger (kommunikation med familj) och ett diskussionsforum (reddit eller flashback) för att kunna få svar på praktiska frågor.

Tycker ni också det var bättre på 70, 80 och 90 talet när sociala medier inte fanns? Om ja, hänger du med mig på idén och ta bort sociala medier och börjar läsa nyheter i tidningsformat igen?

- Film och Netflix kommer jag använda.
- Internetbank självklart.
- Youtube fortsätter använda men sätter maxgräns på 10 stycken prenumemranter.
- Podcasts/Ljudböcker kommer jag använda.

Ja du har någon sorts poäng.

Jag tror vi ska vara glada för tekniken, men det kommer nog ta några årtionden för oss att lära oss att inte vara uppkopplade hela tiden och ta det lugnt ibland.

Jag skulle inte vilja gå tillbaka utan internet. Tänk vad fantastiskt det är att kunna bo ute på landet med möjligheten att angagera dig online väldigt enkelt. Det handlar mest om att hitta en balans.
Citera
2022-09-01, 16:59
  #5
Medlem
Har inte läst nyhetssidor på kanske 4-6 år och jag brukade läsa nyhetssidor typ 10 gånger om dagen eller mer

Mycket bättre för mental hälsa för mig iaf

sociala medier har jag aldrig haft
Citera
2022-09-01, 21:06
  #6
Medlem
Suecotes avatar
Ja det var ganska skönt att bara få veta vad Storebror ville att vi skulle veta. Men har man väl svalt det röda pillret finns det ingen väg tillbaka. Tack vare internet och fria medier vet vi så oändligt mycket mer om vad som verkligen händer i världen, som statsstödd media aldrig skulle avslöja för oss. Jag är nog hellre upplyst, jag vill inte tillbaka in i Matrix.
Citera
2022-09-01, 23:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandmannen-vk
Bara jag som tycker det var roligare att leva innan internet och social medier kom till världen?

Jag tror inte vi mår bra av den ständiga uppkopplingen och dom ständiga nyheterna som kommer varje minut.

På sikt kommer jag successivt stänga ner mitt användande av nyhetssidor och sociala medier och kommer bara ha kvar Messenger (kommunikation med familj) och ett diskussionsforum (reddit eller flashback) för att kunna få svar på praktiska frågor.

Tycker ni också det var bättre på 70, 80 och 90 talet när sociala medier inte fanns? Om ja, hänger du med mig på idén och ta bort sociala medier och börjar läsa nyheter i tidningsformat igen?

- Film och Netflix kommer jag använda.
- Internetbank självklart.
- Youtube fortsätter använda men sätter maxgräns på 10 stycken prenumemranter.
- Podcasts/Ljudböcker kommer jag använda.

Det är inget bra för mentala hälsan att ständigt läsa nyhetssidor. Jag slutade läsa konventionella regimtidningar för många år sedan. Jag gjorde så att jag blockerade vissa adresser med ett plugin till browsern tills jag hade vant mig av med att besöka dem.
Citera
2022-09-02, 00:32
  #8
Medlem
Sociala medier har jag gett upp sen länge, var superenkelt och har bara gett goda resultat. Vem fan har tid att lägga upp precis allt man gör, kommentera andras fula semesterbilder, och skriva grattis när nån från den gamla skolklassen fyller år?

Netflix är sjukt trist. Kommer aldrig nåt nytt. Ska ersätta helt genom att bara läsa någon bok, utöva en hobby, eller bara ladda ner en film när jag är filmsugen.

De flesta podcasts är rätt meningslösa. Men det går att hitta vettiga sådana, eller helt enkelt lyssna på dem för att ha nåt i bakgrunden.

Youtube är lite mer beroendeframkallande för min del. Men även där så får man sällan ut något av att kolla på klippen och de är ändå bara dränkta i reklam och clickbait mm. Blir nog mitt nästa mål att ge upp den skiten.

Meme-sidor kan vara jäkligt beroendeframkallande men ett tag efter man slutat så är det inga problem att fortsätta så.

Klart man ska använda internetbank och så, men det gäller verkligen att skräddarsy sina notisinställningar så man inte blir störd av mobilen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback