Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-31, 18:10
  #1
Medlem
WhoreOfBabylons avatar
Har man bott i Stockholm ett tag känner man till kontrollanter och vakter på diverse olika ställen, men den senaste tiden har jag märkt av detta betydligt mer frekvent och i nästan dubbelt så stora grupperingar som förut.

De senaste gångerna jag har åkt buss och klivit av på slutstation så rusar det fram 10-12 kontrollanter och väktare. Känns väldigt överdrivet när det gäller en buss som brukar ha i snitt 10-15 pers som åker till slutstation (gullmarsplan),

Tycker genuint detta är smått obehagligt och än mer otrevligt beteende, det känns som en så jävla överdrift i jämförelse med tidigare år.

Ni som bor runtomkring i sthlm har ni också märkt av extremt mycket fler kontrollanter & ordningsvakter?
Citera
2022-08-31, 18:16
  #2
Medlem
rattata22s avatar
Inte märkt av ett dugg. Sen bor jag på pendeltågslinje där det lär vara glesare med kontrollanter vad jag kan minnas.

Kontrollera bussar tycker jag är riktigt underhållande att se. Man blippar ju när man hoppar på, så hur många kan planka där? Förstår inte.

Kanske mest förvånande är hur lätt det ändå är att planka och sen inte åka fast. Snacka (valfritt språk som inte är svenska) med dem och utge dig från att vara från ett annat land. Enkelt.
Citera
2022-08-31, 18:18
  #3
Medlem
Crabbofixs avatar
SL är det närmaste diktatur vi har idag. "papers please!"

Dom kör inte bara med uniformerade kontrollanter utan också civilklädda, dessutom står dom innanför spärrarna för att dubbelkontrollera att man - trots att man precis passerat spärren - använder "rätt kort" (alltså inte typ åker till pensionärspris)

Allt detta drabbar samtliga betalande resenärer.

Antalet antar jag beror på att dom dels ska hinna trakassera så många som möjligt och dels att dom ska vara tillräckligt många i fall bråk uppstår.
Citera
2022-08-31, 18:23
  #4
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
SL är det närmaste diktatur vi har idag. "papers please!"

Dom kör inte bara med uniformerade kontrollanter utan också civilklädda, dessutom står dom innanför spärrarna för att dubbelkontrollera att man - trots att man precis passerat spärren - använder "rätt kort" (alltså inte typ åker till pensionärspris)

Allt detta drabbar samtliga betalande resenärer.

Antalet antar jag beror på att dom dels ska hinna trakassera så många som möjligt och dels att dom ska vara tillräckligt många i fall bråk uppstår.
Civilklädda? Tror de hade det i Bryssel men slutade med det då dessa ofta blev misshandlade.
Citera
2022-08-31, 18:24
  #5
Medlem
Hadrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoreOfBabylon
De senaste gångerna jag har åkt buss och klivit av på slutstation så rusar det fram 10-12 kontrollanter och väktare. Känns väldigt överdrivet när det gäller en buss som brukar ha i snitt 10-15 pers som åker till slutstation (gullmarsplan)
Låter ju helt bisarrt, men den mängden kontrollanter/väktare kanske är för att ha en större chans att kunna hantera aggressiva niggers?

Gissar att zigenare är fredade dock och får planka fritt som förut?
Citera
2022-08-31, 18:25
  #6
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Civilklädda? Tror de hade det i Bryssel men slutade med det då dessa ofta blev misshandlade.

Ja jag råkade själv ut för civilklädda i tunnelbanan för bara några veckor sedan, det var 5-6 stycken i olika åldrar, kön och nationalitet. Dom bar bara ett leg runt halsen i ett snöre.
Citera
2022-08-31, 18:27
  #7
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattata22
Inte märkt av ett dugg. Sen bor jag på pendeltågslinje där det lär vara glesare med kontrollanter vad jag kan minnas.

Kontrollera bussar tycker jag är riktigt underhållande att se. Man blippar ju när man hoppar på, så hur många kan planka där? Förstår inte.

Kanske mest förvånande är hur lätt det ändå är att planka och sen inte åka fast. Snacka (valfritt språk som inte är svenska) med dem och utge dig från att vara från ett annat land. Enkelt.

Du har inte åkt buss i mångkulturen ser jag. Jag har inte varit i Kista på ett tag men där flyttade de busshållplatsen för 179 till Rinkeby/Tensta och hade kontrollanter på plats "hela" tiden för att kolla biljetter utanför bussarna eftersom "alla" gick på bak annars...
Citera
2022-08-31, 18:27
  #8
Medlem
WhoreOfBabylons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadrian
Låter ju helt bisarrt, men den mängden kontrollanter/väktare kanske är för att ha en större chans att kunna hantera aggressiva niggers?

Gissar att zigenare är fredade dock och får planka fritt som förut?

Jag önskar att jag skämtar och överdrev, men det är nu vid två tillfällen på kort tid som det varit 10-12 kontrollanter inklusive 2 väktare som väntat direkt utanför när bussen stannat på Gullmars, nu förstår jag varför de höjer biljettpriserna hela tiden och sänker lönerna o ger skitgörat till avskum.
__________________
Senast redigerad av WhoreOfBabylon 2022-08-31 kl. 18:29.
Citera
2022-08-31, 18:32
  #9
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoreOfBabylon
Jag önskar att jag skämtar och överdrev, men det är nu vid två tillfällen på kort tid som det varit 10-12 kontrollanter inklusive 2 väktare som väntat direkt utanför när bussen stannat på Gullmars, nu förstår jag varför de höjer biljettpriserna hela tiden och sänker lönerna o ger skitgörat till avskum.
Men så bra. Då får SL höja kortet ännu mera. De måste ju ha råd med alla lönerna. Jippi. För inte så länge sen kostade ett månadskort 275:- Snart kostar det +1000:-

Sen har de statistik-jobbare i Stockholm också. Fast de är varken spärrvakter eller kontrollanter.
Citera
2022-08-31, 18:55
  #10
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men så bra. Då får SL höja kortet ännu mera. De måste ju ha råd med alla lönerna. Jippi. För inte så länge sen kostade ett månadskort 275:- Snart kostar det +1000:-

Sen har de statistik-jobbare i Stockholm också. Fast de är varken spärrvakter eller kontrollanter.
Varje dag förundras jag över politikernas val att lägga SVT och SR på skatten, men SL ska minsann ha dyra spärrar och sånt härligt vi ska betala för. Utöver kontrollanternas löner då.
Citera
2022-08-31, 19:20
  #11
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Kliver man av en buss och möts av kontrollanter kan man väl bara hävda att man inte alls åkt buss utan bara promenerat förbi när alla råkade kliva ur bussen?
Tror knappast dom orkar ta ett sådant ärende vidare för kamerabevisning i domstol osv
Citera
2022-08-31, 20:31
  #12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Kliver man av en buss och möts av kontrollanter kan man väl bara hävda att man inte alls åkt buss utan bara promenerat förbi när alla råkade kliva ur bussen?
Tror knappast dom orkar ta ett sådant ärende vidare för kamerabevisning i domstol osv
Har för mig om attt det handlar om när biljettkontrollen inleds.
I fallet med kontrollant på bussen:
Har du precis klivit av när kontrollen inleds så är det försent att kontrollera dig.
Ska du precis kliva av när den inleds så kan de följa efter dig och kontrollera.
Sedan är det givetvis en fråga om vad som kan bevisas.
Tunnelbana är ett specialfall
Citat:
Ursprungligen postat av Ordningslagen 4 kap 6 §
Det är förbjudet att
...
skaffa sig tillträde till område innanför ingångsspärren till tunnelbana utan att kunna uppvisa giltigt färdbevis.
Eventuellt kan trafikföretaget ha resevillkor som innebär att man måste kunna visa biljett även efter avstigning, en del kontrollanter i Göteborg har antytt sådant (att man måste ha giltig biljett för att vara på hållplatsen), men jag vet inte vad lagen säger om det eller hur det ska bevisas (exempelvis genom kontroll av kameraövervakning, något jag tycker är lite överdrivet då det rimligtvis handlar om avtalsbrott, inte lagbrott).
Man borde kunna ha kontrollant utanför så länge man inleder, kanske med högtalarutrop, kontrollen innan resan avslutas, alltså alldeles innan dörrarna öppnas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback