Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-31, 15:09
  #1
Medlem
I brinnande valrörelse diskuteras kärnkraften flitigt. Vänstersidan säger att det tar alldeles för lång tid att bygga nya kärnkraftverk.

På följande länk kan man läsa

Citat:
I genomsnitt i världen tar det sju år att bygga ett kärnkraftsblock

https://timbro.se/smedjan/sa-kan-ny-...li-verklighet/

Min fråga är. Hur kan det ta så jävla lång tid att få upp ett kärnkraftverk? Vi bygger komplicerade byggnader och infrastruktur hela tiden, och det finns väl färdiga ritningar och folk som är experter på att bygga just kärnkraftverk? Vad är det som är så svårt att det ska behöva ta 7 år?
Citera
2022-08-31, 15:30
  #2
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Min fråga är. Hur kan det ta så jävla lång tid att få upp ett kärnkraftverk?
Det har jag också undrat över.

Observera att de skriver att det tar lika lång tid innan man kan få igång bygget, för tillstånd med mera.
Citera
2022-08-31, 15:38
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Jag har förstått att ett kärnkraftverk har extremt mycket specialgjutningar, särskilt stål och betong i både byggnader och utrustning, samt rigorösa markundersökningar. Och så all juridik ovanpå det, inte bara tillståndsprocessen utan också beställning av kärnbränslen och leveransgarantier. Vill minnas att första Ringhalsreaktorn, det var väl tvåan, drogs igång 9 år efter att man börjat prospektera.
Citera
2022-08-31, 15:56
  #4
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det går nog att snabba på om staten gör detta till prio no 1. De kan anställa många, låta arbetet gå i alla skift, betala bra, snabbklubba det juridiska

Om viljan finns går detta att lösa men istället gömmer man sig bakom utredningar...

Istället ska vi förlora många miljarder för varje dag vi inte sätter spaden i marken.

Det är nu eller stenålder som gäller, dags att välja.
Citera
2022-08-31, 16:12
  #5
Medlem
heffaheffas avatar
Själva byggandet tar inte så lång tid. Det är allt det andra som tar tid.
Citera
2022-08-31, 16:14
  #6
Medlem
6stringlevins avatar
Finland har väl försökt i 20 år att bygga ny kärnkraft. 7 år tror jag inte på alls.

Hur många aktivister skulle inte klistra sig på vägbanan i dessa tider?
Citera
2022-08-31, 16:15
  #7
Medlem
Bassplays avatar
Går säkert att få ner till 2 om man skippar lite onödigt bjäfs runt om byggandet.
Citera
2022-08-31, 16:26
  #8
Medlem
Kina byggde ju upp stora sjukhus på 2 veckor...
Allt fanns live.
Helt otroligt.
Kanske de har moduler färdiga bara att lyfta på plats....
Citera
2022-08-31, 16:30
  #9
Medlem
CalzoneItalias avatar
Bara att riva ringhals 1 och 2 tar åtta år ca.
Citera
2022-08-31, 16:34
  #10
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det har jag också undrat över.

Observera att de skriver att det tar lika lång tid innan man kan få igång bygget, för tillstånd med mera.

Svenska kärnkraftverken byggdes på 70-80 talet.
Spanien bygger 3 nu. Hörde att vi ska försöka ta hjälp av fransmännen om det blir aktuellt med nya verk.
Standarden på 70-80 talet klarar inte av dagens krav.
Går att bygga på halva tiden utan utomstående hjälp, inte värt risken då risker med kärnkraftverk är katastrofala.
Ett kärnkraftverk måste tåla rimliga attacker vid krig
Citera
2022-08-31, 16:38
  #11
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
7 år låter extremt tilltaget.

17 i bästa fall. Betänk att det ska tas hänsyn till fågelarter och sniglar som kan tänkas påverkas av bara bygget.

Men däremot, vindkraft, det går att få upp väsentligt mycket snabbare, och dessa har då en större direkt påverkan på miljön och omgivningen.
Citera
2022-08-31, 17:09
  #12
Medlem
Det tar 26 år att bygga en vindkraftpark.

https://www.di.se/ledare/vindkraft-b...-har-eller-nu/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback