Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-31, 03:22
Medlem
Hej flashback!

Jag tänkte egentligen starta den här tråden för någon månad sedan, men under tiden jag filade på min trådstart startades det TVÅ andra AMAs om HBTQ-identiteter så tänkte att jag skulle låta de två dö ut innan jag kommer med en till.

Till saken då, jag är ickebinär. Jag har haft den här identiteten i snart fyra år. Mitt mål med den här tråden är att ge en mer nyanserad bild av vad för slags personer ickebinära faktiskt är. Oavsett om mina svar får dig att få en större förståelse för den här identiteten eller gör dig övertygad om att det är en onödig identitet tycker jag att det alltid är bra att kunna ge folk ett större underlag att basera sina åsikter på! Jag tycker att ickebinära framställs på ett missvisande och ensidigt sätt i media, vi är inte alla haschrökande anarkister, jag lovar.

Självklart kan jag bara tala för mig själv och mina upplevelser, och precis som man inte kan säkert säga att alla män är si eller så finns det en lika stor bredd bland ickebinära människor.

Ska försöka att svara på alla frågor jag får, men personliga sådana som hade kunnat outa mig, som om var jag bor osv (varför man nu skulle vilja veta det) undanbedes tack!

Nu kör vi!
Citera
2022-08-31, 03:29
Medlem
neuron-drones avatar
Jag har aldrig trott att ickebinära var haschrökande anarkister, är det en grej?

Ungefär hur gammal?

Vad är ditt biologiska kön?

Hade du tecken tidigare än fyra år sedan att du var ickebinär?

Har du vetat lång eller kort tid att det finns något som heter ickebinär?
Citera
2022-08-31, 03:30
Medlem
Vad är en ickebinär? Kan shemale/man/kvinna, vad är ickebinär?
Citera
2022-08-31, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engrongroda
Hej flashback!

Jag tänkte egentligen starta den här tråden för någon månad sedan, men under tiden jag filade på min trådstart startades det TVÅ andra AMAs om HBTQ-identiteter så tänkte att jag skulle låta de två dö ut innan jag kommer med en till.

Till saken då, jag är ickebinär. Jag har haft den här identiteten i snart fyra år. Mitt mål med den här tråden är att ge en mer nyanserad bild av vad för slags personer ickebinära faktiskt är. Oavsett om mina svar får dig att få en större förståelse för den här identiteten eller gör dig övertygad om att det är en onödig identitet tycker jag att det alltid är bra att kunna ge folk ett större underlag att basera sina åsikter på! Jag tycker att ickebinära framställs på ett missvisande och ensidigt sätt i media, vi är inte alla haschrökande anarkister, jag lovar.

Självklart kan jag bara tala för mig själv och mina upplevelser, och precis som man inte kan säkert säga att alla män är si eller så finns det en lika stor bredd bland ickebinära människor.

Ska försöka att svara på alla frågor jag får, men personliga sådana som hade kunnat outa mig, som om var jag bor osv (varför man nu skulle vilja veta det) undanbedes tack!

Nu kör vi!
Har du förståelse för hur sjukt uttjatat det här ämnet är för oss som inte sällar oss till regnbågsskalan, dvs runt 95% av mänskligheten? De flesta av oss skiter fullständigt i läggningar eller vilket kön man anser sig vara. Finns inget som helst intressant i det. Att många i HBTQ rörelsen anser sig själva modiga är rent löjeväckande.

Det var en sak att komma ut som homosexuell på 80-talet, då kunde du bli av med vänner, familj och jobb. Idag? Snälla...
Citera
2022-08-31, 03:38
Medlem
En personlig fråga: känner du dig som ickebinär för du känner dig som både könen i varierande kombinationer eller bara som inget av dem? Alltså är din relation till könen och deras medföljande attribut att du är lite si, lite så, eller är det mer mittemellan?

En mer teoretisk fråga: upplever du kön som en social konstruktion som är flytande eller tror du att det är en fysisk/biologisk skillnad mellan beteenden och normer? Är vi tränade eller födda till våra könsroller genus vad man än vill kalla det?
Citera
2022-08-31, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Har du förståelse för hur sjukt uttjatat det här ämnet är för oss som inte sällar oss till regnbågsskalan, dvs runt 95% av mänskligheten? De flesta av oss skiter fullständigt i läggningar eller vilket kön man anser sig vara. Finns inget som helst intressant i det. Att många i HBTQ rörelsen anser sig själva modiga är rent löjeväckande.

Det var en sak att komma ut som homosexuell på 80-talet, då kunde du bli av med vänner, familj och jobb. Idag? Snälla...

Ja det gör jag! Det här var varken menat som ett komma ut-meddelande eller ett "kolla på mig vad modig jag är". Verkar inte ha funnits några trådar om det här sen tidigare här så ville ge chansen för folk som har frågor och funderingar om den här identiteten chansen att ställa dom. Men har du inget intresse för det är det helt förståeligt!
Citera
2022-08-31, 03:40
Bannlyst
Jag har aldrig förstått det här med icke-binär. DNA är väl ganska binärt eller? XX eller XY. Det finns liksom inget mellanting.

Antingen så har man pattar och fitta eller så har man kuk och öl.
Citera
2022-08-31, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag har aldrig trott att ickebinära var haschrökande anarkister, är det en grej?

Ungefär hur gammal?

Vad är ditt biologiska kön?

Hade du tecken tidigare än fyra år sedan att du var ickebinär?

Har du vetat lång eller kort tid att det finns något som heter ickebinär?

Kanske bara min biased bild, men tycker det ofta är så vi framställs i media. Till exempel Cal i sex education.

Jag är i mitten av tjugoårsåldern.

Mitt biologiska kön är man.

Ja, det har funnits tecken hela min barndom. Har alltid haft svårt att relatera till klassiska maskulina traits, och har hängt med främst tjejer under hela min uppväxt. Det var dock först efter puberteten som det faktiskt började gå upp för mig att jag kanske inte var som de andra killarna i klassen.

Jag har vetat sen nånstans runt femton år, men tyckte ibörjan det var trams. Det är nog ganska vanligt att folk med hbtq-identiteter de inte vågar erkänna de är hatiska/kritiska mot folk som vågat komma ut som det.
Citera
2022-08-31, 03:45
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Jag har aldrig förstått det här med icke-binär. DNA är väl ganska binärt eller? XX eller XY. Det finns liksom inget mellanting.

Antingen så har man pattar och fitta eller så har man kuk och öl.

Kommer det öl ur din kropp? OK att kidnappa dig på heltid? Du kan sitta i mitt källarförråd.

Det är inte XX och XY som ger man och kvinna. Det är Y som gör att alla foster som börjar som kvinnliga blir manliga. Om Y har skador så blir alltså kroppen fortfarande mest kvinnlig. XX gör alltså inget alls egentligen, förutom att man behöver två fungerande X för att bli fertil. Finns kvinnor med bara ett X. Produceras för mycket testosteron i ett kvinnligt foster får det vissa manliga tendenser. Detta fastän det är XX och inga fel på kromosomerna.
Citera
2022-08-31, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Vad är en ickebinär? Kan shemale/man/kvinna, vad är ickebinär?

Ickebinära är ett paraplybegrepp för alla som inte är bara man eller bara kvinna. Om du med shemale menar en kvinna med en kuk så är nog chances high att det är en transkvinna, men ickebinärism har ingenting att göra med det biologiska könet, dvs XX eller XY
Citera
2022-08-31, 03:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engrongroda
Kanske bara min biased bild, men tycker det ofta är så vi framställs i media. Till exempel Cal i sex education.

Jag är i mitten av tjugoårsåldern.

Mitt biologiska kön är man.

Ja, det har funnits tecken hela min barndom. Har alltid haft svårt att relatera till klassiska maskulina traits, och har hängt med främst tjejer under hela min uppväxt. Det var dock först efter puberteten som det faktiskt började gå upp för mig att jag kanske inte var som de andra killarna i klassen.

Jag har vetat sen nånstans runt femton år, men tyckte ibörjan det var trams. Det är nog ganska vanligt att folk med hbtq-identiteter de inte vågar erkänna de är hatiska/kritiska mot folk som vågat komma ut som det.

Hur ser du på din manliga kropp? Är du nöjd med den eller hade du velat att den var mer androgyn?

Hur ser din klädstil ut?

Är du normal förövrigt eller har du några fysiska eller psykiska åkommor?

Vad tror du själv att trans- och ickebinär beror på?

Tycker du om katter?
Citera
2022-08-31, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majken3000
En personlig fråga: känner du dig som ickebinär för du känner dig som både könen i varierande kombinationer eller bara som inget av dem? Alltså är din relation till könen och deras medföljande attribut att du är lite si, lite så, eller är det mer mittemellan?

En mer teoretisk fråga: upplever du kön som en social konstruktion som är flytande eller tror du att det är en fysisk/biologisk skillnad mellan beteenden och normer? Är vi tränade eller födda till våra könsroller genus vad man än vill kalla det?

Ickebinär är ett paraplybegrepp för alla könsidentiteter som inte är bara kvinna eller bara man. Jag är androgyne, dvs att jag har både manliga och kvinnliga aspekter utan att vara varesig man eller kvinna, men det finns ickebinära som är både man och kvinna (bigender) och de som är varken eller (agender). De här termerna är dock väldigt tekniska och inget man kan förvänta sig att gemene man känner till, så jag brukar alltid säga ickebinär om folk frågar, och sen om de verkligen är intresserade kan jag utveckla.

Jag tror att kön är en social konstruktion. Att klassiskt manliga eller kvinnliga aspekter (gilla öl eller skor eller bilar eller grilla eller vad det nu kan vara) skulle vara kodat i DNAt tror jag inte på. Dock är det fakta att testosteron och östrogen påverkar sinnet, personligheten och fysiken, såsom att män oftast är starkare byggda och att kvinnor utvecklar bröst.

Jag har en genetisk defekt som osakar att jag har förhöjda nivåer testosteron (ödets ironi haha) och jag är varken aggressiv eller bilintresserad, så känner mig ganska trygg i min åsikt om det här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in