• 1
  • 2
2022-08-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tänker spontant att det är något läck med tryckluften till tex bromsar. Du har massor med slangar, rör och trycluftstankar. På tankarna sitter det en dräneringsventil för att dränera ut kondensvatten som bildas i systemet. En sån kan småläcka så det blir ett pipljud, men även bromsklockorna med sina membran kan ge trumpetliknande ljud eller pipljud. Tror även dörrarna regleras av tryckluft så kan komma från utustingen där också.

Sen har du el och annan utrustning men tryckluft eller motsvarande vaccum är mest troligt.

Du kanske provat att täcka dammsugarröret med handen/fingrarna så får du ojud mellan fingrarna av vaccumet, då förstår du principen som kan vara i en ventil på någon ledning.
Känns inte rätt att så många (de flesta) öresundståg skulle ha det problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av YouAlreadyKnow
För synskadade eller liknande funktionsnedsättning gissar jag på.
Frekvensen på ljudet är så hög att många inte kan höra det. Det första jag tänkte att det kunde vara var en sådan där "Teenage Repellent device" eller "Mosquito device", alltså en apparat som skickar ut ett väldigt störigt, högfrekvensljud som bara ungdomar/unga vuxna kan höra, i syfte att hindra ligister från att hänga runt. Grejen är bara att jag inte kan komma på någon anledning till att man skulle vilja hålla ungdomar/unga vuxna borta från dörrarna, speciellt med tanke på att många pendlar i proppfulla tåg till skolan.
Senast redigerad av Skjutevapen 2022-08-30 kl. 20:51.
Citera
2022-08-31, 00:16
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Vad är det för pipande som ofta hörs vid Öresundstågens dörrar? Det är ett konstant pipande av väldigt hög frekvens som hörs vid dörrarna både inne och utanför tåget. Många här är nog för gamla för att höra det, men för mig som fortfarande kan, är det jävligt störigt och jag undviker alltid att stå/sitta i området vid dörrarna.
Kan du jämföra ljudet med något annat? Kan du uppskatta tonhöjden/frekvensen?

RIP
Citera
2022-08-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Kan du jämföra ljudet med något annat? Kan du uppskatta tonhöjden/frekvensen?

RIP
Över 10 000 Hz skulle jag nog säga.
Citera
2022-09-20, 18:18
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Över 10 000 Hz skulle jag nog säga.
Styrelektroniken till motorerna och motorerna själva låter en hel del på moderna lok/motorvagnar, mycket högfrekvent.

Här är ett klipp jag hittade där du kan höra hur en C20 från Stockholms tunnelbana tjuter när den startar, under gång och när den bromsar in: https://www.youtube.com/watch?v=U6V1zI5FaSg

Är det något liknande du hör?
Citera
2022-10-18, 17:38
Medlem
Hej!

Här kommer en informativ video. Det är en VFD som pulserar strömmen det är den höga frekvensen VFD:n arbetar med om man hör.

https://www.youtube.com/watch?v=VOm8ePMg1dE
Citera
2023-03-14, 19:26
Medlem
Jag som van öresundstågsresenär har inte beskådat dessa pip men ska tänka de under mitt nästa tillfälle!!!
Citera
2023-04-09, 19:06
Medlem
Citat:
Vad är det för pipande som ofta hörs vid Öresundstågens dörrar? Det är ett konstant pipande av väldigt hög frekvens som hörs vid dörrarna både inne och utanför tåget. Många här är nog för gamla för att höra det, men för mig som fortfarande kan, är det jävligt störigt och jag undviker alltid att stå/sitta i området vid dörrarna.

Jag upplever samma sak på just detta tåg? Spöken?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback