Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-29, 19:57
  #1
Medlem
aina08s avatar
Ska köpa en kikare för att se vad jag skjuter på ute på skjutbanan.
Just nu skjuter jag på runt 100m men vill ju gärna kunna använda kikaren i framtiden om jag ska skjuta på längre avstånd, kanske upp till 300m.

Vad jag förstår så får man ofta vad man betalar för (speciellt när det kommer till optik) men jag har verkligen inte några stora pengar att lägga på det här just nu, men nåt måste jag ha då jag inte ser vad jag skjutit.

Kanske lönar sig att köpa nåt som är bra för 100m och byta den dagen jag ska upp på 300m, eller går det att hitta nåt riktigt bra direkt utan att förlora hela sparkontot (som är relativt tomt).
Eller ska man kanske satsa på ett bättre kikarsikte istället, även om jag egentligen inte behöver de för skyttet i sig.

De krav jag har är enkla.
Jag vill kunna se vad jag skitit på mina tavlor, i dagsljus.
Fördel om det är en rak kikare. Om det inte bliv för skakigt så är det även en liten fördel utan stativ men de kanske inte fungerar.
Det ska va enkelt att använda när som helst utan att behöva rigga upp nåt (alltså ingen gammal mobiltelefon osv).

Finns det någon här med erfarenhet.
Vad kan ni rekommendera?
__________________
Senast redigerad av aina08 2022-08-29 kl. 20:00.
Citera
2022-08-29, 20:04
  #2
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ska köpa en kikare för att se vad jag skjuter på ute på skjutbanan.
Just nu skjuter jag på runt 100m men vill ju gärna kunna använda kikaren i framtiden om jag ska skjuta på längre avstånd, kanske upp till 300m.

Vad jag förstår så får man ofta vad man betalar för (speciellt när det kommer till optik) men jag har verkligen inte några stora pengar att lägga på det här just nu, men nåt måste jag ha då jag inte ser vad jag skjutit.

Kanske lönar sig att köpa nåt som är bra för 100m och byta den dagen jag ska upp på 300m, eller går det att hitta nåt riktigt bra direkt utan att förlora hela sparkontot (som är relativt tomt).
Eller ska man kanske satsa på ett bättre kikarsikte istället, även om jag egentligen inte behöver de för skyttet i sig.

De krav jag har är enkla.
Jag vill kunna se vad jag skitit på mina tavlor, i dagsljus.
Fördel om det är en rak kikare. Om det inte bliv för skakigt så är det även en liten fördel utan stativ men de kanske inte fungerar.
Det ska va enkelt att använda när som helst utan att behöva rigga upp nåt (alltså ingen gammal mobiltelefon osv).

Finns det någon här med erfarenhet.
Vad kan ni rekommendera?

Snacka med någon av de andra i skytteklubben.
Citera
2022-08-29, 20:05
  #3
Avstängd
Glöm det på så långt avstånd..möjligtsvis du kan hitta nått för hundra meter men då behöver du nog en förstoring på 100. sådana kan man inte hålla still själv utan stativ...har själv teleskop med upp till 600 gångers förstoring å där ser jag en spik i en bräda på 200 meter...men stativet kostar 25000kr. en vanlig målkikare för tex pistolskytte brukar va 25 gångers förstoring å funkar på 25 meter ock 50 meter...
Citera
2022-08-29, 20:06
  #4
Avstängd
jag hade skaffat en enkel trådlös kamera.
Citera
2022-08-29, 20:25
  #5
Medlem
Köp en lös kikare som du har stående på stativ.
Exempelvis
https://www.gofoto.se/kikare/typ-av-...xoCrUYQAvD_BwE

BARA ett exempel på vad för slags kikare jag menar.
Sedan kör du med en normal kikare på bössan som duger för 100m.
Som ovanstående skrev har du en kikare för 300m+ så måste du ha bössan på stativ, annars vispar du runt otroligt mycket och blir svårt.
Citera
2022-08-30, 06:04
  #6
Medlem
kovidnittions avatar
Skjuter ofta på +300meter med ett helt ok sikte. Vilken budget har du?
Citera
2022-08-30, 19:47
  #7
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Snacka med någon av de andra i skytteklubben.
Är en väldigt liten klubb som legat på is ett tag så har inte kontakt med så många. Men när ja får tillfälle ska jag absolut göra de.
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Glöm det på så långt avstånd..möjligtsvis du kan hitta nått för hundra meter men då behöver du nog en förstoring på 100. sådana kan man inte hålla still själv utan stativ...har själv teleskop med upp till 600 gångers förstoring å där ser jag en spik i en bräda på 200 meter...men stativet kostar 25000kr. en vanlig målkikare för tex pistolskytte brukar va 25 gångers förstoring å funkar på 25 meter ock 50 meter...
Köpte en Focus Bristol 15-40x50 för några hundra bara för att testa och den va skaplig för 70-80m, om man lyckades få den stillaa. På 100m blev det suddigt. Hade inte förväntat mig nåt annat för dom pengarna men nåt lite bättre borde man väl kunna få utan att det ska behöva kosta tusenlappar?
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
jag hade skaffat en enkel trådlös kamera.
Har ingen koll på sånt. Skulle de funka utan nät, så man kan se i mobilen 100m från kameran?
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Köp en lös kikare som du har stående på stativ.
Exempelvis
https://www.gofoto.se/kikare/typ-av-...xoCrUYQAvD_BwE

BARA ett exempel på vad för slags kikare jag menar.
Sedan kör du med en normal kikare på bössan som duger för 100m.
Som ovanstående skrev har du en kikare för 300m+ så måste du ha bössan på stativ, annars vispar du runt otroligt mycket och blir svårt.
Just nu över min budget men förstår att ja kan behöva nåt på stativ.
Kanske är bättre att lägga pengar på ett bättre kikarsikte än att lägga pengar på båda framöver.
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Skjuter ofta på +300meter med ett helt ok sikte. Vilken budget har du?
Budgeten är låg
Egentligen har jag inte mer råd alls just nu utan vill väl mer kolla vad grejer kostar och var den lägre gränsen går.
Börjar förstå att jag förmodligen inte kommer att hitta nåt värt att köpa som är billigt.
Men att lägga 5-6000 på kikare och sen ännu mer på nytt sikte är nog dumt. Bättre att lägga allt på sikte istället.
Samtidigt känns de onödigt med ett värre kikare när ja bara ska skjuta på 100m just nu.
Men, skulle ja hitta en kikare som grejar 100m billigt så är ja nöjd just nu.
Citera
2022-09-07, 20:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Glöm det på så långt avstånd..möjligtsvis du kan hitta nått för hundra meter men då behöver du nog en förstoring på 100. sådana kan man inte hålla still själv utan stativ...har själv teleskop med upp till 600 gångers förstoring å där ser jag en spik i en bräda på 200 meter...men stativet kostar 25000kr. en vanlig målkikare för tex pistolskytte brukar va 25 gångers förstoring å funkar på 25 meter ock 50 meter...

Du skulle gått till specsavers jag ser kulhål från min 6,5a på 300m i mitt 24x vortex för ett par tusenlappar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback