• 3
  • 4
2022-08-30, 00:50
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
https://epost.sd.se/

Behöver inte vara smtp specifikt, räcker att man kan autha sig. Ovan är ett exempel jag hittade på första google sökningen.

Provade logga in 10 gånger manuellt, finns ingen block. Hurvida dom attackerat specifikt det vet jag inte om du undrar det, det vet väl bara dom som gjort det.

https://m.epost.sd.se

Visst, och det är väl ganska osannolikt att man har en hel maillösning uppsatt om man inte använder den. Känns onekligen som tveksamt säkerhetstänk, men som du skrev är det väl allt annat än ovanligt.
Citera
2022-08-30, 00:55
Bannlyst
lol, när jag kollar på deras blogg som finns längst ner på deras mail så skriver dom om just fail2ban, för 6 dagar sedan.

https://blog.zimbra.com/2022/08/conf...ban-on-zimbra/

Så dom kanske satte upp det och så såg dom i loggarna att någon försökt attackera dom, låter ju inte otroligt.

Citat:
This article is a how-to guide on installing Fail2Ban to block attacking
hosts using a null route or blackhole routes. This can help mitigate
brute force attacks on Zimbra. Especially brute force attacks on SMTP
are very common.
Senast redigerad av wuseman 2022-08-30 kl. 01:00.
Citera
2022-08-30, 01:02
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
lol, när jag kollar på deras blogg som finns längst ner på deras mail så skriver dom om just fail2ban, för 6 dagar sedan.

https://blog.zimbra.com/2022/08/conf...ban-on-zimbra/

Så dom kanske satte upp det och så såg dom i loggarna att någon försökt attackera dom, låter ju inte otroligt. På deras epost.sd.se så står det blog längst ner där klickade jag så hittade jag denna länk.

Nja, hur stor är sannolikheten att de bakom Zibra börjar skriva om saker för att SD upptäcker något i sina loggar? Det skulle väl i sådana fall kunna vara så att Zibra fått nys om samma "säkerhetsbrist" som MSB och av den anledningen "pushar" för mer säkerhet på sin blogg, eller bara en tillfällighet.
Citera
2022-08-30, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nja, hur stor är sannolikheten att de bakom Zibra börjar skriva om saker för att SD upptäcker något i sina loggar? Det skulle väl i sådana fall kunna vara så att Zibra fått nys om samma "säkerhetsbrist" som MSB och av den anledningen "pushar" för mer säkerhet på sin blogg, eller bara en tillfällighet.

Ja så kan det också vara, väldigt tight inpå för att just blocka inloggningsförsök på deras mail server från att det har hänt, det handlar om 6 dagar

Men visst kan det vara slumpen jag spekulerar nu bara.
Citera
2022-08-30, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Den som klantat sig är kommunikationschefen på SD som spann det här lite för mycket.
Fast det är ju knappast någon som klantat sig, även om man såklart kommer hävda det i efterhand.
Nä, detta är fullt medvetet av Sd för att låtsas som att dom inte är ryssarnas knähundar.
Senast redigerad av Haschpundaren 2022-08-30 kl. 07:04.
Citera
2022-08-30, 07:43
Medlem
Cert.se är en del av MSB. Där jobbar tekniker med kunskaper om it-säkerhet och utan kunskaper om politik! Det är de som ligger bakom kommunikationen med SD som senare dementerats av myndigheten.

En sådan tekniker förstår inte att vad han/hon säger kommer ha betydelse i ett val.

Det är isåfall inte första gången cert.se (som tidigare hette Sitic) isåfall ger sig in med felaktig information i ett val.

För ett par val sedan hävdade en anställd där med emfas för kvällstidningarna att valets datasystem som räknar samman rösterna med all sannolikhet var sårbart, vilket gjorde att 100-000-tala röster skulle kunna raderas. Det var dumt eftersom det inte var sant men orsakade ramaskri i medierna innan valmyndigheten dementerade det.

Det kanske är samma person - eller en liknande kollega - som är i farten igen!

Jag betvivlar inte att cert.se kan ha sagt något om att angreppsförsöken kommer utomlands ifrån. Kanske har de listor på IP-nummer som anses användas av ”främmande makt” och har på så sätt när de fått loggarna av SD berättar att numren finns på den listan.

Det kan ju vara så att SD hittar på men sannolikheten att cert.se råkat göra bort sig lite ochninte vågar rapportera upp det till mamma MSB är nog större.

Säg nu som det var cert.se och SD!
Citera
2022-08-30, 16:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Enligt MSB är det ett "missförstånd" att de skulle ha kontaktat SD om en hackerattack. MSB har inte den uppgiften.

https://www.dn.se/sverige/msb-om-pas...-missforstand/
Citera
2022-08-30, 18:02
Medlem
Det är nog inte ett komplett missförstånd.

Cert.se har ansvar att hålla lite extra koll på säkerheten omkring valet förmodar jag.

De har då fått uppgift från Zimbra om en sårbarhet i deras maillösning. Denna information har de då vidarebefordrat till SD, förmodligen eftersom de har ett system som talar om för den att de använder Zimbra.

Därefter har förmodligen någon form av mer informell kontakt tagits mellan tjänstemän på MSB/Cert.se och SD/konsulten där samtalet utvecklats till att parterna är överens om att det skett ett intrångsförsök (de har kollat och diskuterat loggar)

På något sätt har sedan SD antingen fått för sig eller om MSBs medarbetare sagt, att det rör sig om främmande makt.

Det kan antingen bero på att det är utländska ip-nummer bara, eller att msb eller SD har uppgifter om att en eller flera intrångsförsök kommer från nummer tillhörande främmande makt.

Det vore fint om det kunde redas ut.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in