Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-29, 15:39
  #1
Medlem
Svenska fiskare vet hur man filear en fisk. Först rensar man den, sen skär man av huvudet och delar i två delar så att man kan dra ur alla ben. Sen har man två fina filéer.

På youtube gör dom istället så att dom hoppar över rensningen och helt enkelt karvar av filéerna utifrån. vilket gör att det blir kvar en massa kött på benen.

Varför gör dom så? Är fjollorna rädda att rensa fisk?? Hur gör ni när ni filear?
Citera
2022-08-29, 15:46
  #2
Medlem
Min far som fiskat hela livet lärde mig byxfiléa abborre. Snitt från huvudet o ner till analen. Sedan skära från huvudet och dra ner längst ryggraden. Sedan ta bort benen som finns kvar och efter det filéa bort skinnet, dåligt förklarat. Har sett någon på tuben som skalar abborren som en apelsin typ, ser rätt coolt ut.
Förklara mer utförligt hur du gör, går ju alltid testa nytt.
Citera
2022-08-29, 16:04
  #3
Medlem
Fummys avatar
Man filear olika fiskar på olika vis helt enkelt.
Du nämner ju inte ens vilken typ av fisk det rör sig om.
Citera
2022-08-29, 16:10
  #4
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Varför gör dom så?
För att de är vanliga människor som leker TV-kockar, men saknar all form av expertis.
Lite som i South Park.
https://www.youtube.com/watch?v=jylnLk5u_Co
Citera
2022-08-29, 17:06
  #5
Medlem
Känns lustigt att beskylla tekniken, antingen behärskar man en teknik eller inte.
Låter som du tittat på en stressad slarver.

Får du en fin filé med ditt tillvägagångsätt så är du duktig och noggrann mer än att själva tekniken är så fantastisk.
Citera
2022-08-29, 21:16
  #6
Medlem
Pratar du om en 250 grams sill eller en 15 kg torsk? Eller en 3 kg gös så är det olika tekniker.
Jag rensar aldrig en grov fisk innan, utan tar ut filéerna "torra" Det lilla spill som blir bjuder jag på. Lärde mig tekniken av en yrkesfiskare för 50 år sen..
Citera
2022-08-30, 07:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Pratar du om en 250 grams sill eller en 15 kg torsk? Eller en 3 kg gös så är det olika tekniker.
Jag rensar aldrig en grov fisk innan, utan tar ut filéerna "torra" Det lilla spill som blir bjuder jag på. Lärde mig tekniken av en yrkesfiskare för 50 år sen..

3kg brax
Citera
2022-08-30, 16:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
3kg brax

Brax, det äter inte ens katten!
Citera
2022-08-30, 19:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Brax, det äter inte ens katten!
Det är mycket gott som katten inte äter, har du själv ätit brax?
Citera
2022-08-30, 22:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Det är mycket gott som katten inte äter, har du själv ätit brax?
Ja, inkokt Brax det var på 70 talet och det får räcka för min del. Nu matar jag fiskgjusen och örnen med eländet då jag får alltför många som bifångst
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback