Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-29, 13:37
  #13
Medlem
PotatisHulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Såna saker kräver dock att du går in på en hemsida. Det är inget arbetsgivaren lär göra.

Jag är fullt medveten om detta. Var vänlig och läs om frågeställningen.

Citat:
Om jag t.ex har fyra flikar öppna i webbläsaren där jag har mitt gmail, mitt Outlook och sen två random sidor t.ex skatteverket.se och regeringen.se så kan jag få för mig att bara genom att ha det så så kan skv.se eller regeringen.se administratörer läsa mina mail om dom vill

Alltså, kan en öppen flik läsa data från en annan öppen flik. Vilket är den frågan jag har besvarat. Det har inget med arbetsgivare eller övervakning av trafiken att göra. Sluta tjata om HTTPS nu, det är knappast relevant.
Citera
2022-08-29, 14:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisHulken
Jag är fullt medveten om detta. Var vänlig och läs om frågeställningen.



Alltså, kan en öppen flik läsa data från en annan öppen flik. Vilket är den frågan jag har besvarat. Det har inget med arbetsgivare eller övervakning av trafiken att göra. Sluta tjata om HTTPS nu, det är knappast relevant.
Du kanske borde läsa frågeställningen själv? För att citera TS:
Citat:
Ok vad bra. Hur funkar det när man är inloggad via kabel till arbetsplatsens nätverk. Kan dess administratörer då läsa ens e-post? Att dom kan se vilka sidor man besöker är väl något jag är nästan säker på men kan dom även läsa e-post? Och hur är när man är inloggad trådlöst t.ex på ett café wller hemma hos en vän eller något?
Citera
2022-08-29, 14:40
  #15
Medlem
PotatisHulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Du kanske borde läsa frågeställningen själv? För att citera TS:

Det var i ett svar till dig. Jag besvarar frågeställningen i trådstart. Tack och hej.
Citera
2022-08-29, 14:43
  #16
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Nej, trafiken till dessa sidorna är krypterad så det fungerar inte så.

Det är dock fel svar i detta sammanhang. Det har ingenting med att trafiken är "krypterad" eller inte.
Citera
2022-08-29, 15:33
  #17
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> IT-säkerhet
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback