• 1
  • 2
2022-08-27, 11:13
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Om vi jämför med vad som fanns i övriga världen, när hade Sverige sitt relativt sett bästa stridsflyg?
Citera
2022-08-27, 11:17
Medlem
holmiums avatar
Lansen (fpl32) och Draken (fpl35) stod sig nog rätt väl.
Draken var en omfattande exportframgång vilket tyder på att det inte var något dåligt system

så svaret på TS fråga 1950-talet till 1970-talet
Senast redigerad av holmium 2022-08-27 kl. 11:19.
Citera
2022-08-27, 11:32
Medlem
VoktorDodkas avatar
Tunnan var väl kanske inte bäst på något men det var vad jag minns revolutionerande.

Även Viggen var för sin tid modernt men då fanns väl massor med Mig och F som var minst lika bra i strid.

Så jo, posten ovanför är nog rätt ute med att Draken var främst för tiden om man ser till konkurrens.

Gamla propellerplan har jag aldrig haft någon koll på även om jag byggde hela Sveriges flygvapenhistoria i modellplan som tonåring. Vilket plan var det med två stjärtar med en sammanbyggd fena?
Citera
2022-08-27, 11:37
Medlem
Kid-sids avatar
Dubbelfenan var J21, kom med jetmotor också innan den pensionerades.
Citera
2022-08-27, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Tunnan var väl kanske inte bäst på något men det var vad jag minns revolutionerande.

Även Viggen var för sin tid modernt men då fanns väl massor med Mig och F som var minst lika bra i strid.

Så jo, posten ovanför är nog rätt ute med att Draken var främst för tiden om man ser till konkurrens.

Gamla propellerplan har jag aldrig haft någon koll på även om jag byggde hela Sveriges flygvapenhistoria i modellplan som tonåring. Vilket plan var det med två stjärtar med en sammanbyggd fena?
J21, det är väl ett brittiskt plan som Sverige köpte,.eller? Jag kan inte flyg nå bra, är war thunderskadad. Det mesta om stridsplan har jag nog lärt mig genom intresset från flygspelet.

https://www.google.com/search?q=j21+...ile-gws-wiz-hp

SAAB 21. J står för jaktplan iaf så mkt kommer jag ihåg.

Hade för mig att det var ett plan med design från storbritannien. Vampire är väl ett sånt med jetmotor som kid-sid säger.

Edit: jag hade massa fel enl. Wikipedia
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saab_21
Senast redigerad av UpTop 2022-08-27 kl. 11:56.
Citera
2022-08-27, 11:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Med tanke på mångsidigheten, antal uppdrag så säger jag Viggen.
Citera
2022-08-27, 12:20
Medlem
SAAB J21 var ett svenskt fpl.
Kallades även "SAAB's fullträff med två bommar".
Uppföljaren J21R (R = reaktionsdrift), drevs av en (tror jag) de Havilland Goblin, som gav ≈13kN.
Citera
2022-08-27, 12:33
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Om vi jämför med vad som fanns i övriga världen, när hade Sverige sitt relativt sett bästa stridsflyg?

Det som är intressant är väl när Sveriges jaktflyg var bäst i förhållande till sin ryska motpart och då röstar jag på Tunnan.
Citera
2022-08-27, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Med tanke på mångsidigheten, antal uppdrag så säger jag Viggen.

Fast... även samtida flyg var multirole.

Jag skulle säga Gripen innan Raptorn och Eurofightern kom ut på marknaden. Där och då var det jädrar i spets.

Citera
2022-08-27, 12:54
Medlem
Det bästa stridsflyget är det som finns nu. Men flygvapnet var episkt stort på 50-70talet. Många gubbar som sitter och drömmer om fornstora dagar.
Citera
2022-08-27, 12:59
Medlem
jori9900s avatar
Jakt viggen inget slår den. Den var ju uppe och nosade på den mäktiga RS71 Blackbird
Citera
2022-08-27, 13:22
Medlem
Lite SAAB nostalgi från försvarsmakten.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/inf...ta-flygvapnet/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto