Jag sålde min diesel-Volvo nyligen till ett oförskämt bra pris, tänkte passa på när priserna på bilar är höga. Just nu har jag lånat en bil av en släkting tillfälligt, men den kan jag inte ha i evigheter. Men så fick jag ett erbjudande från en kompis som skall byta bil och har en 2014 V60 T4 som gått 15 500 mil. Han har fått ett inbytespris på bilen om 75 000 och jag får köpa bilen för lika mycket. Liknande bilar på blocket ligger omkring 100-130 000. För hans del säger han att det ju inte spelar honom någon roll om handlaren får bilen eller jag, han "orkar inte" sätta ut den på blocket ändå.
Men då kommer ju frågan. Bilen har ju en motor från Ford. Nu vet jag att världen är full av Fordar som rullar varje dag, så det behöver inte betyda att bilen är skit. Det är tack och lov motorn utan tillägget "F", så det är inte den kortare serviceintervallen pga etanol och det är en manuell låda med 6 växlar och inte dubbelkopplingslådan från Ford. Men frågan är ändå hur motorn står sig. Tanken är att ha bilen 1-2 år i väntan på fallande priser på begagnade bilar, då jag egentligen vill ha en lite nyare bil, men nuvarande prisnivå avskräcker.
Frågan är då om denna T4-motor från Ford är driftsäker eller om den är byggd för att hålla 18-20 000 mil och att bilen därmed är påväg att ta slut? Den är fullservad, skall tilläggas. Vågar jag köpa denna eller är motorn en riskfaktor?
Är du säker på att det är en Fordmotor och inte en VEA-motor? Vilken motorkod är det?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!