• 1
  • 2
2022-08-26, 09:53
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Jag sålde min diesel-Volvo nyligen till ett oförskämt bra pris, tänkte passa på när priserna på bilar är höga. Just nu har jag lånat en bil av en släkting tillfälligt, men den kan jag inte ha i evigheter. Men så fick jag ett erbjudande från en kompis som skall byta bil och har en 2014 V60 T4 som gått 15 500 mil. Han har fått ett inbytespris på bilen om 75 000 och jag får köpa bilen för lika mycket. Liknande bilar på blocket ligger omkring 100-130 000. För hans del säger han att det ju inte spelar honom någon roll om handlaren får bilen eller jag, han "orkar inte" sätta ut den på blocket ändå.

Men då kommer ju frågan. Bilen har ju en motor från Ford. Nu vet jag att världen är full av Fordar som rullar varje dag, så det behöver inte betyda att bilen är skit. Det är tack och lov motorn utan tillägget "F", så det är inte den kortare serviceintervallen pga etanol och det är en manuell låda med 6 växlar och inte dubbelkopplingslådan från Ford. Men frågan är ändå hur motorn står sig. Tanken är att ha bilen 1-2 år i väntan på fallande priser på begagnade bilar, då jag egentligen vill ha en lite nyare bil, men nuvarande prisnivå avskräcker.

Frågan är då om denna T4-motor från Ford är driftsäker eller om den är byggd för att hålla 18-20 000 mil och att bilen därmed är påväg att ta slut? Den är fullservad, skall tilläggas. Vågar jag köpa denna eller är motorn en riskfaktor?
Citera
2022-08-26, 10:01
Bannlyst
Volvo bygger inga bilar som rullar 20.000mil för att vara slut sen. Däremot är det väl här problemen börjar med delar att byta. Är du osäker kan du ju köpa den för 75.000kr och sälja för 100-130.000kr
Citera
2022-08-26, 10:03
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Volvo bygger inga bilar som rullar 20.000mil för att vara slut sen. Däremot är det väl här problemen börjar med delar att byta. Är du osäker kan du ju köpa den för 75.000kr och sälja för 100-130.000kr
Förvisso riktigt. Nu vet jag ju vem som haft den och han har bytt en hel del slitdelar och det är ju 5 000 mil kvar till 20-sträcket. Att Volvo bygger bilar som rullar i alla fall 30-40 000 mil utan problem vet jag, men tänkte att Ford kanske inte har riktigt samma tankar, varpå motorn kanske strular...
Citera
2022-08-26, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Förvisso riktigt. Nu vet jag ju vem som haft den och han har bytt en hel del slitdelar och det är ju 5 000 mil kvar till 20-sträcket. Att Volvo bygger bilar som rullar i alla fall 30-40 000 mil utan problem vet jag, men tänkte att Ford kanske inte har riktigt samma tankar, varpå motorn kanske strular...
Du lägger för mycket fokus på Ford. Det är flera motorer från Ford än just dessa du nämner och inget att höja ögonbrynen för. Att det är samma bottenplatta som Ford använder är ingen hemlighet heller.
Citera
2022-08-26, 14:07
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Du lägger för mycket fokus på Ford. Det är flera motorer från Ford än just dessa du nämner och inget att höja ögonbrynen för. Att det är samma bottenplatta som Ford använder är ingen hemlighet heller.
Ja, det vet jag. Då frågar jag igen: Är dessa motorer kända för någon form av krångel? Ford är inte direkt kända för att gå 60 000 mil som taxi med 4-cylindriga motorer. Det har inget med att det är Ford at göra, jag skulle till exempel inte köpa majoriteten av VAGs TSI-motorer då dessa är en mycket dålig konstruktion med mycket krångel och fel. Denna motor kan inte en människa något om, inte ens Volvos verkstäder vill svara på om det finns några kända fel på motorn. Volvos gamla 5-cylindriga Skövdemotorer är tämligen driftsäkra enligt min erfarenhet, denna kan jag inte ett skit om. Skall det vara så djävla svårt för folk att svara på om dessa motorer är driftsäkra eller inte?! Jag tycker faktiskt inte det är en särskilt konstig fråga...
Citera
2022-08-26, 14:23
Medlem
Fiska runt lite på Volvoforumet https://www.jagrullar.se/forum/index.php så kanske du hittar nåt av intresse angående den motorn..
Citera
2022-08-26, 14:39
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Polisen har civila T6 som rullat mer än 50000 mil och rullar än i tvåskift. Dock är den sista generationens T6 svår att hitta. De senaste tre åren har det bar varit två stycken ute på Blocket av -14 års modell. Tydligen väldigt sällsynta däremot verkar det "drälla" av T4.
Citera
2022-08-26, 14:55
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Fiska runt lite på Volvoforumet https://www.jagrullar.se/forum/index.php så kanske du hittar nåt av intresse angående den motorn..
Har sökt och sökt, ingen där har något om långtid, alla som skrivit något om motorerna där har kört 3-4 000 mil, det klarar väl alla. Ingen har dock något svar.
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Polisen har civila T6 som rullat mer än 50000 mil och rullar än i tvåskift. Dock är den sista generationens T6 svår att hitta. De senaste tre åren har det bar varit två stycken ute på Blocket av -14 års modell. Tydligen väldigt sällsynta däremot verkar det "drälla" av T4.
T6 är dock en helt annan motor. Först var det en 6-cylindrig och sedan blev det en VEA-bensinmotor från Skövde. V70 T6 har aldrig haft Fords motor. Så visst är det bra att den håller, men då får man gå upp till 170-200 000 i pris för en 5-6 år gammal bil, vilket inte är aktuellt.
Citera
2022-08-26, 15:25
Medlem
Hmm..Ok men din "Kompis" borde väl kunna svara ärligt om ham hat haft några problem med den motorn hitills kan jag ju tycka..
Citera
2022-08-26, 15:33
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Hmm..Ok men din "Kompis" borde väl kunna svara ärligt om ham hat haft några problem med den motorn hitills kan jag ju tycka..
Javisst... Och eftersom han är synsk kan han också berätta om det finns några vanliga problem som dyker upp på 18, 20 eller 25 000 mil också. Att den har varit bra betyder ju inte att den kommer fortsätta vara det...
Citera
2022-08-26, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Javisst... Och eftersom han är synsk kan han också berätta om det finns några vanliga problem som dyker upp på 18, 20 eller 25 000 mil också. Att den har varit bra betyder ju inte att den kommer fortsätta vara det...

Jo jo Men men sånt är ju omöjligt att veta..Du får väl googla på engelska kanske och se on du hittar nåt angående "Engine problems" eller nåt sånt..=)..
Citera
2022-08-26, 15:39
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Jo jo Men men sånt är ju omöjligt att veta..Du får väl googla på engelska kanske och se on du hittar nåt angående "Engine problems" eller nåt sånt..=)..
Provat det med. Och där är den 50/50 "min kompis har en sån och är nöjd" och "Ford gör alltid dåliga motorer, bilen kommer omgående att explodera". Det är så förbannat onyanserat att jag blir tokig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in