• 1
  • 2
2022-08-24, 23:28
Medlem
Hej alla hobbyjurister!
Min hyresvärd bestämde sig för att göra en cykelrensning mitt i semestertider.

I maj månad skickade hyresvärden ut mail om att de tänkte göra en cykelrensning om 3 veckor. (Dessvärre låg detta mailet i min skräppost och missades därför helt)

Tre veckor senare hade de alltså markerat alla cyklar med buntband. De cyklar som hade kvar sina buntband efter en vecka forslades bort.

Jag var lyckligt ovetande iväg på semester och hade ingen aning om att min cykel blivit norpad av hyresvärden.

Jag upptäckte att cykeln var borta en månad efter att de kört bort den. Jag kontaktade hyresvärden på en gång och bad om att få tillbaka min cykel.
De sa att de skulle leta när de hade tid..

Jag låg på och var "en jobbig hyresgäst" som bara ville få tillbaka min cykel.
Efter att jag tjatat i flera veckor om att få tillbaka min cykel så sa de helt plötsligt att de hade hämtat min cykel och ställt den utanför porten där jag bor..
Utanför min port stod ingen cykel!
Då hävdar hyresvärden att någon isåfall har stulit den. De säger att de har lämnat tillbaka min cykel, men de har inte dokumenterat detta på något sätt.
De har inte fotat cykeln, eller ens ringt mig när de hade "lämnat tillbaka den".

Så från mitt håll sett har alltså min hyresvärd stulit min cykel. De hävdar att de lämnat tillbaka den.. vilket det finns noll bevis för.
Troligen säger de bara att de lämnat tillbaka cykeln för att få slut på mitt tjat, och för att kunna säga att det är någon annan än dom som nu har stulit min cykel.

Cykeln köpte jag för ca 5 år sedan för runt 7000:-
Nu vill även min hyresvärd ha en summa för att de tog sig tiden att köra tillbaka min cykel som de hade tagit. På min nästa hyresavi kommer de alltså att lägga på en extraavgift..

Får en hyresvärd varna 3 veckor innan att de tänker göra en cykelrensning? Och dessutom ge hyresgästerna endast en vecka på sig att ta bort ett buntband, mitt under semestertider då folk inte ens är hemma. Och sedan när hyresgästen vill ha tillbaka cykeln efter en månad så är cykeln borta.. har detta gått rätt till?

Gör jag en polisanmälan på att min hyresvärd stulit min cykel så kommer den bara att läggas ned.

Vad göra?

Jag hoppas att någon orkar läsa igenom mitt ostrukturerade och virriga inlägg.. :P
Senast redigerad av noicebaby 2022-08-24 kl. 23:32.
Citera
2022-08-24, 23:32
Medlem
Gör en polisanmälan förts och främst. Sen ta det därifrån. Är du med i hyresgästföreningen? De kanske kan hjälpa dig att trycka på din hyresvärd lite?
Citera
2022-08-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Gör en polisanmälan förts och främst. Sen ta det därifrån. Är du med i hyresgästföreningen? De kanske kan hjälpa dig att trycka på din hyresvärd lite?
Jag har nu anmält cykeln stulen. Telefonisten jag talade med på 11414, förklarade att detta ärendet kommer att skickas till en förundersökningsledare. Däremot kommer förundersökningen högst troligt läggas ned. Det är ord mot ord och ingen dokumentation.
Citera
2022-08-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noicebaby
Hej alla hobbyjurister!

I maj månad skickade hyresvärden ut mail om att de tänkte göra en cykelrensning om 3 veckor. (Dessvärre låg detta mailet i min skräppost och missades därför helt)

Tre veckor senare hade de alltså markerat alla cyklar med buntband. De cyklar som hade kvar sina buntband efter en vecka forslades bort.

Jag var lyckligt ovetande iväg på semester och hade ingen aning om att min cykel blivit norpad av hyresvärden.

Jag upptäckte att cykeln var borta en månad efter att de kört bort den. Jag kontaktade hyresvärden på en gång och bad om att få tillbaka min cykel.

Efter att jag tjatat i flera veckor om att få tillbaka min cykel så sa de helt plötsligt att de hade hämtat min cykel och ställt den utanför porten där jag bor..
Då hävdar hyresvärden att någon isåfall har stulit den. De säger att de har lämnat tillbaka min cykel, men de har inte dokumenterat detta på något sätt.
De har inte fotat cykeln, eller ens ringt mig när de hade "lämnat tillbaka den".

Så från mitt håll sett har alltså min hyresvärd stulit min cykel. De hävdar att de lämnat tillbaka den.. vilket det finns noll bevis för.
Troligen säger de bara att de lämnat tillbaka cykeln för att få slut på mitt tjat, och för att kunna säga att det är någon annan än dom som nu har stulit min cykel.

Nu vill även min hyresvärd ha en summa för att de tog sig tiden att köra tillbaka min cykel som de hade tagit. På min nästa hyresavi kommer de alltså att lägga på en extraavgift..

Får en hyresvärd varna 3 veckor innan att de tänker göra en cykelrensning? Och dessutom ge hyresgästerna endast en vecka på sig att ta bort ett buntband, mitt under semestertider då folk inte ens är hemma. Och sedan när hyresgästen vill ha tillbaka cykeln efter en månad så är cykeln borta.. har detta gått rätt till?

Gör jag en polisanmälan på att min hyresvärd stulit min cykel så kommer den bara att läggas ned.

Vad göra?

Jag hoppas att någon orkar läsa igenom mitt ostrukturerade och virriga inlägg.. :P

Kontakta Hyresgästföreningen om du är medlem, de har anställda jurister som tar sig an detta. Om du inte är medlem - då är det illa...
Citera
2022-08-24, 23:42
Citat:
Jag har nu anmält cykeln stulen. Telefonisten jag talade med på 11414, förklarade att detta ärendet kommer att skickas till en förundersökningsledare. Däremot kommer förundersökningen högst troligt läggas ned. Det är ord mot ord och ingen dokumentation.
Ah, den är nog att betrakta som borta. Lider med dig, dock har jag själv initierat en sådan kampanj eftersom det var en jävla massa cyklar som hade punktering i flera månader (ej semestertid) som tog upp plats bara. Det är ett gissel helt klart hur man ska lösa grundproblemet - som förstås handlar om att det finns för få cykelställ sett till behovet. Innergården där jag bor har alldeles för få cykelställ sett till hur många som bor i dem två fastigheterna. Sen bor jag i ett studentkvarter och det finns säkert idioter som bara lämnar cykeln de haft under studietiden i stället, fastlåst och flyttar vidare till annan ort.
Citera
2022-08-24, 23:44
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Låter som ett klantigt förfarande.

Det brott som skulle kunna vara aktuellt är egenmäktigt förfarande, jag tror dock inte att man kommer särskilt långt med en anmälan.

Jag hade bestridit den extra avgiften och begärt ersättning för den försvunna cykeln.
Citera
2022-08-25, 00:03
Moderator
tobess avatar
Om nu inget nytt framkommit sedan denna artikel publicerats så verkar det som att rättsläget är högst oklart: Cykelrensning kan vara olagligt

Kort och gott, det verkar inte finnas något lagstöd och de som rensar bort cyklar förlitar sig nog mestadels på att ingen hör av sig.

Det som komplicerar frågan i det här fallet är ju att det påstår att cykeln inte sålts/skrotats och att den förts tillbaka men sedan stulits.

I det här läget hade jag nog polisanmält händelsen. Det finns förstås en övervägande risk att det bara är att gilla läget, men man kan ju fråga sig varför dom inte lämnat tillbaka cykeln precis där dom hämtade den. Den mer troliga förklaringen är nog precis som du är inne på att cykeln sedan länge sålts/slängts och att de nu ljuger om det hela för att rädda sitt egna skinn (med tanke på det som nämns i den länkade artikeln)
Citera
2022-08-25, 00:06
Medlem
En ny cykel blir inte till en skrotcykel på 5 år. Var den låst, ordentligt uppställd samt såg vårdad ut? Allt måste ju spela in vilka de rensar ut. Hur ska de ha lämnat tillbaka cykeln, låst eller olåst? De kan ju inte slänga cykeln bara för att ett plastband inte blivit borttaget. Dessutom kan ju någon som är sent ute sätta sitt band på en annan cykel som sedan blir föremål för omhändertagande.

Plastband?, hur har hyresvärden med hållbarhet egentligen? Tipsa en tidning. Gör det till en tidningsartikel om den ohållbara hyresvärden som dessutom är cykeltjuv. De måste ju därtill förvara cykeln en viss tid(?) innan den anses som förverkad och utan ägare. Märkligt att göra allt detta i semestertider. Sen måste man ju göra skillnad på rent skrot och sådant som bara inte används på en tid.

Jag skulle definitivt polisanmält hyresvärden för stöld. Bevisföringen är ju redan klar då de har erkänt att de tagit cykel. Meddelandet borde dessutom skett på ett säkrare sätt än ett mejl. Alla har väl inte ens en sådan adress, åtminstone inte känd för hyresvärden. Har du hemförsäkring så koppla även in den för det brukar även gälla cykelstöld.
Senast redigerad av KamratBlue 2022-08-25 kl. 00:10.
Citera
2022-08-25, 00:11
Medlem
KlappMungons avatar
Stäm hyresvärden i ett förenklat tvistemål. Var och en får stå för sina kostnader (förutom möjligen en timmes juridisk rådgivning) oberoende av utgången så hyresvärden måste försvara sig själv i rätten utan advokat om de har nåt ekonomiskt vett.

Är hyresvärden en snål gubbe gör han kanske det men är hyresvärden ett företag finns det en chans att de pröjsar hela eller en del av cykelns värde istället för att låta det gå till domstolsavgörande.

Hur meddelade de att de ställt cykeln utanför? Via mail/SMS eller telesamtal?

Har du ett mail där de säger det så har du något som styrker att de faktiskt tagit cykeln där den stod tidigare och även gått med på att du borde få tillbaka den.

Om du inte har nåt skriftligt kan du ringa och diskutera saken utan att säga något om att du tänker gå den rättsliga vägen. Med lite tur kan du spela in diverse värdefulla uttalanden som sen kan styrka din sak.
Citera
2022-08-25, 10:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Hej alla hobbyjurister!

Vad göra?

Två olika problem här:

Det ena är om avgiften för tillbakaforsling av cykeln påförs din hyresavi. Om så sker, bestrid denna avgift skriftligen. Se noga till att HYRAN betalas korrekt och betala på ett sådant sätt att detta framgår.

Det andra problemet är att få tillbaka cykelns värde. Hyresvärden har vissa möjligheter att städa bort cyklar, men att göra det såpass snabbt som tre veckor och en semestermånad låter litet väl summariskt. Tre månader förefaller vara praxis. Här kan det handla om brott (om än simpelt), olovligt förfogande eller hkanske fyndförseelse. Har hyresbolaget ordning på sitt städande bör de därför ha lämnat uppgift till polisen om omhändertagna, synbarligen övergivna cyklar. Det här kan du i så fall kolla upp.

Om vi antar att tillbakaforslandet skett som du beskriver kan det knappast anses som tillräckligt aktsamt att ställa cykeln på gatan.

En länk: https://www.familjensjurist.se/fraga...-rensa-cyklar/ och notera att reglerna för hyra respektive bostadsrätt behandlas litet olika i svaret.

Så, 1: Bestrid avgiften på tillbakaforslingen (du skall inte betala för deras misstag) men se till att HYRAN betalas korrekt och 2: ställ ett skriftligt krav på hyresvärden att de kompenserar dig för förlusten av din cykel.

Sedan, i vanlig ordning, bedöm vad din cykel är värd, ifall du egentligen vill processa o saken, risken för att förlora och vad du kan vinna.
Citera
2022-08-27, 01:58
Medlem
Gusselbys avatar
Vad gör de med cyklarna de rensar (alternativt "rensar") bort?

Säljer? Skickar till skroten (knappast, särskilt inte en rätt ny fullt funktionsduglig cykel)?
Om de säljer, vart går pengarna?

Har förståelse för att de vill få bort skrot som bara står och tar plats, särskilt om det är överfullt - men var är omdömet? Plocka bort fina och nya cyklar bara för att någon har missat att ta bort ett märkband eller sätta dit ett vilket hyresvärden än föredrar.

De hade sådana rensningar ett par gånger där jag bodde tidigare. I källaren, där det knappast var fullt - det var rätt tomt och i cykelställen stod som mest en eller två cyklar om någon alls. Nya, fina cyklar som plockades bort. Konstigt.
Citera
2022-08-28, 11:43
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vad gör de med cyklarna de rensar (alternativt "rensar") bort?

Säljer? Skickar till skroten (knappast, särskilt inte en rätt ny fullt funktionsduglig cykel)?
Om de säljer, vart går pengarna?

Har förståelse för att de vill få bort skrot som bara står och tar plats, särskilt om det är överfullt - men var är omdömet? Plocka bort fina och nya cyklar bara för att någon har missat att ta bort ett märkband eller sätta dit ett vilket hyresvärden än föredrar.

De hade sådana rensningar ett par gånger där jag bodde tidigare. I källaren, där det knappast var fullt - det var rätt tomt och i cykelställen stod som mest en eller två cyklar om någon alls. Nya, fina cyklar som plockades bort. Konstigt.
Googlade "vad händer vid cykelrensning" och det förekommer att cyklar dels säljs vidare till cykelbutiker och dels slängs på tippen. Verkar bero lite på bostadsbolagets miljöengagemang, ju större bostadsbolaget är desto sannolikare att cyklarna säljs vidare. Vad intäkterna går till lär i sammanhanget vara oväsentligt då dessa inte lär utgöra någon stor del av den totala omsättningen. Kanske till fikapengar vad vet jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in