Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-24, 20:46
  #13
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Vad menar du? Har rätt HDMI vad mer krävs?

Source/källa att om du har kopplat din HDMI kabel till HDMI 1 där bak på tvn, då måste du välja i source menyn HDM1 på fjärren.Ingen signal får man då om den står på HDMI 2 och det inte finns någon kabel i uttaget där bak i tvn.
Citera
2022-08-24, 20:46
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Hej har en fråga om min tv. Igår försvann ljudet startade om men har sen dess endast meddelandet "ingen signal". Ringde it-leverantören nej finns ingen störning i området. De förslog att kolla hdmi uppkopplingen har gjort det men samma problem fortfarande. Tv:n är rätt ny.
Är rätt förbannad. Köper en ny imorgon. Garantin finns men vete fan om jag orkar strula.
Varför ringer du IT-leverantören när din tv saknar signal från en HDM-ansluten källa? Men nej, dom föreslog inte att du skulle kolla HDMi-uppkopplingen, för det finns inget som heter så. Du behöver lyssna mer noggrant.

Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Har gjort det. hdmi1, hdmi2, båda sen tv, vet fan inte vad mer göra.
Rätt märkligt att en ny tv slocknade rakt av.
TVn har inte alls slocknat, du påstår ju att Tvn visar ett meddelande? Det är inte att slockna. Slocknat har det allt gjort, men inte i TVn.

Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Vad menar du? Har rätt HDMI vad mer krävs?
Att HDMi-källan är påslagen. Du har väl andra HDMi-källor att prova med, i TV'ns olika HDMi-ingångar, och andra displayer att testa HDMi-källan i, eller olika TV-signaler från antennsladden?

Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Problemet är att jag inte vet vad problemet är.
Rätt ny tv slocknar, vad fan.
Näe, den har inte slocknat. Det har du själv berättat.

Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Men problemet är att jag startade om och nu har endast "ingen signal" vad är problemet?
Att du pga inkompetens valt fel ingång på TVn, stängt av HDMi-källan eller gjort sönder HDMi-kabeln.

Du har blivit uppmanad att göra en factory reset på TVn, har du gjort det, och använt TVn's testfunktion som matar ut testsignal i form av bild och ljud, eller är du egentligen inte intresserad av att lösa problemet?

Normalt sett när någon startar en tråd med liknande upplevda problem skulle min gissning vara att denne är dum i huvudet, att denne trollar eller en kombination av båda. När man läser dina andra inlägg på forumet klarnar det och inga gissningar behövs längre.
Citera
2022-08-25, 00:30
  #15
Medlem
Waterlilys avatar
”Ingen signal” kan vara att TV:n har valt anteningången samtidigt som TS inte använder den. Det brukar hända en bekant till mig som får sina TV-signaler via en digitalbox.

Det blir lättare för oss som försöker hjälpa till om TS beskriver vilka kablar som är anslutna till TV:n och till vilka kontakter. HDMI är ibland lite kinkiga, speciellt billiga HDMI-kablar. De måste sitta ordentligt fast i TV:ns uttag och inte glappa.

Sen behöver vi veta varifrån signalen till TV:n kommer. T ex Digitalbox etc. Som jag ser det är det för vanlig linjär TV t ex SVT1 något av följande:

1. Antenningången (Egen antenn eller kabelTV)
2. Digitalbox (HDMI-anslutning)
3. App i TV:n (Internetanslutning via twisted pair kabel) (Även WiFi kan förekomma)

Vi är många som vill hjälpa till men det kräver att problemställaren (TS) gör sin läxa.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-08-25, 07:55
  #16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Har gjort det. hdmi1, hdmi2, båda sen tv, vet fan inte vad mer göra.
Rätt märkligt att en ny tv slocknade rakt av.
Det här får mig att tro att du inte vet vilken källa du ska använda, och att du inte heller vet var du kopplat in den.
Börja med att reda ut det...
Citera
2022-08-25, 10:23
  #17
Medlem
Det ordnade sej till slut. Öppnade menyn imorse och började desperat trycka och ändra alla alternativ...
Plötsligt tändes hoppet kommer ett meddelande att din fjärrkontroll är riktad mot HDMI och fick tillbaka kristallklar bild.
Märkligt fel har inte ändrat några inställningar.
Citera
2022-08-25, 10:46
  #18
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Det ordnade sej till slut. Öppnade menyn imorse och började desperat trycka och ändra alla alternativ...
Plötsligt tändes hoppet kommer ett meddelande att din fjärrkontroll är riktad mot HDMI och fick tillbaka kristallklar bild.
Märkligt fel har inte ändrat några inställningar.

Det märks att man är på Flashback.

Mike Oence
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback