2022-08-24, 08:15
Medlem
Man-At-Armss avatar
Det var väl mer vanligt förr att påkostade filmer släpptes i serieformat, som Star Wars - filmer.

Jag bläddrade i en Game Of Thrones seriebok nyligen och boken verkar innehålla storyn från säsong 1.

Alltså, tråden handlar inte om adaptationer/transmediering där serien spinner vidare på ursprungsmaterialet med egna historier, utan om serietidningar som bygger på redan befintligt filmat material.

Vad är poängen med att läsa en seriebok som man redan sett på rörlig bild?

Var det för att ni inte kunde se filmen/TV-serien alla snackade om och fick nöja er med serietidningen?

Ja, folk ser filmer som bygger på romaner, men jag tycker det känns mer torftigt att läsa en seriebok som bygger på redan befintligt material som filmatiserats.

(Jag gillar att läsa serier, böcker och titta på dumburken lika mycket. Vill bara poängtera att trådstarten inte handlar om att pissa på serier - och serietidningar.)
Citera
2022-08-24, 08:28
Medlem
TheJackets avatar
Jag har en Jurassic Park serietidning liggande nånstans. Baserad på första filmen.

Dragningskraften för mig var att vi inte ägde filmen så jag kunde bläddra i serietidningen för att "se om den".

Men detta var ju långt innan billiga dvds & streaming.
Citera
2022-08-24, 08:38
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Dragningskraften för mig var att vi inte ägde filmen så jag kunde bläddra i serietidningen för att "se om den"

Det måste berott på detta. Minns att jag läste de många gånger om (som om man hade någon annan underhållning när man reste eller låg hemma och glodde). Det var kul för ofta skilde de sig lite från filmen.

Hade också Jurassic Park och Star Wars episod 1 som seriealbum. Minns att jag hade ett par till utöver det, men inte vad det var…
Citera
2022-08-24, 08:42
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Det måste berott på detta. Minns att jag läste de många gånger om (som om man hade någon annan underhållning när man reste eller låg hemma och glodde). Det var kul för ofta skilde de sig lite från filmen.

Hade också Jurassic Park och Star Wars episod 1 som seriealbum. Minns att jag hade ett par till utöver det, men inte vad det var…

Ja jag kan sakna det lite, att vara så lättroad

Ja som du säger skilde sig lite från filmen, välritade med mycket detaljer
Citera
2022-08-24, 09:42
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ja jag kan sakna det lite, att vara så lättroad

Ja som du säger skilde sig lite från filmen, välritade med mycket detaljer
Ah, det visste jag inte! Då förstår jag mer tjusningen
Citera
2022-08-24, 13:16
Medlem
Böckerna är alltid bättre än filmen/serien.
Det som är det bästa med böcker är att man får använda fantasin och göra egna bilder. Filmer/serier är allt serverat.
Ta ex game of thrones så är ju böckerna och serien helt olika. Det blir ju att man får två olika historier om samma sak, vilket kan vara kul och ibland störande. Nu är ju tvserien avslutad, det är inte böckerna.
Samma sak med the Sookie Stackhouse story, böckerna skiljer sig markant från serien och framför allt är det en längre historia då serien slutar efter några säsonger.
Jag är extremt sugen att läsa The witcher och Sandman då det var riktigt bra serier. Det blir ju att man får en ny version av det man sett.
Citera
2022-08-24, 13:33
Medlem
Andersdamaans avatar
Vill minnas att The Simpsons även fanns som serietidning under 90:talet.
Citera
2022-08-24, 15:27
Moderator
Popesizes avatar
Det var inte ovanligt att serierna kom ut som en sorts reklamgrej också för filmerna. Skaparna hade fått manuset, och fått se hur karaktärerna såg ut, och sedan försökte man få ut serien lagom till filmen.
-Men här följer en intressant del som gör det värt att skaffa serien, även om man sett filmen.
Serieskaparna får originalmanuset -oklippt! Vilket gör att vissa scener som kanske klipptes bort i filmens slutproduktion finns med i serieversionen.

Som exempel får jag ta en av mina gamla favoritfilmer Teenage Mutant Ninja Turtles (1990).
I den här youtubefilmen går presentatören igenom de bortklippta scenerna från filmen. De syns också på bilder från serieversionen av filmen, i samma youtubefilm. -Jag själv har dessutom serieversionen och kan intyga att detta stämmer.

Av denna anledning kan det vara värt ibland att försöka få tag på en serieversion av en film.
Citera
2023-03-19, 09:43
Medlem
Man-At-Armss avatar
Nu finns Mandaloriern: Säsong 1 att köpa som seriebok. Även om tråden har ökat min förståelse för fenomenet ställer jag mig något frågande till hur lönsam boken kommer att bli för bokförlaget.
Fast samtidigt tillhör jag inte den primära målgrupp boken riktar sig till.

https://www.bonniercarlsen.se/bocker...iern-sasong-1/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in