Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-23, 12:36
  #1
Medlem
Hej! Jag vill live chatta med en scammer. Hen kommer vilja få mig att trycka på länkar för att infektera min telefon eller dator, samla personlig information osv.. Scammern vill att jag ska gå ut på google hangout, favorit plattform för scams 😁.

Hur kan jag göra det säker? Jag kanske kan trixa ut scammern i ett annat liveforum, vilket är bäst i så fall?

Jag kan tänka mig att skaffa ny telefon, padda, kontantkort osv för detta 😎😎😎

Tips tack 🙏💛🙏💛🙏💛
Citera
2022-08-23, 12:40
  #2
Medlem
10Antivaxerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Hej! Jag vill live chatta med en scammer. Hen kommer vilja få mig att trycka på länkar för att infektera min telefon eller dator, samla personlig information osv.. Scammern vill att jag ska gå ut på google hangout, favorit plattform för scams 😁.

Hur kan jag göra det säker? Jag kanske kan trixa ut scammern i ett annat liveforum, vilket är bäst i så fall?

Jag kan tänka mig att skaffa ny telefon, padda, kontantkort osv för detta 😎😎😎

Tips tack 🙏💛🙏💛🙏💛

Tänk på att Google kommer logga allt du skriver och koppla det till ditt konto, när du använder Google hangouts. Allt ni talar om kommer även att komma upp i alla sökningar. Annars kör på!
Citera
2022-08-23, 12:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10Antivaxers
Tänk på att Google kommer logga allt du skriver och koppla det till ditt konto, när du använder Google hangouts. Allt ni talar om kommer även att komma upp i alla sökningar. Annars kör på!

Ok men scammern kan alltså inte komma åt min mail eller riktiga telefonnummer. Inte heller hacka om jag inte trycker på länkar..??
Citera
2022-08-23, 13:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Hej! Jag vill live chatta med en scammer. Hen kommer vilja få mig att trycka på länkar för att infektera min telefon eller dator, samla personlig information osv.. Scammern vill att jag ska gå ut på google hangout, favorit plattform för scams 😁.

Hur kan jag göra det säker? Jag kanske kan trixa ut scammern i ett annat liveforum, vilket är bäst i så fall?

Jag kan tänka mig att skaffa ny telefon, padda, kontantkort osv för detta 😎😎😎

Tips tack 🙏💛🙏💛🙏💛

sätt upp en "virtual machine" först.

och tänk på att du är den svaga länken gällande itsäkerhet.....
Citera
2022-08-23, 13:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
sätt upp en "virtual machine" först.

och tänk på att du är den svaga länken gällande itsäkerhet.....

Ok tack! Såg nåt om det i en tråd. Ett program man laddar ner alltså?

Ja jag tänker att oavsett är jag den svagaste länken eftersom de oftast kör på stulna identiteter och kreditkort.
Citera
2022-08-23, 14:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Ok tack! Såg nåt om det i en tråd. Ett program man laddar ner alltså?

Ja jag tänker att oavsett är jag den svagaste länken eftersom de oftast kör på stulna identiteter och kreditkort.
Finns flertalet program som kan isolera webbläsare så de i praktiken inte går att hacka. De mest uppenbara är Sandboxie-Plus, Windows Sandbox, Microsoft Defender Application Guard och Virtualbox.

Prova med det förstnämnda först.
Citera
2022-08-23, 14:08
  #7
Medlem
PotatisLampans avatar
Scammersarna lägger inte virus eller hackar inte dig, dom vill bara få dig att skicka pengar till dom genom att ljuga o sånt.
Citera
2022-08-23, 14:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Finns flertalet program som kan isolera webbläsare så de i praktiken inte går att hacka. De mest uppenbara är Sandboxie-Plus, Windows Sandbox, Microsoft Defender Application Guard och Virtualbox.

Prova med det förstnämnda först.

Tack 🙏🤩🙏
Citera
2022-08-23, 14:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisLampan
Scammersarna lägger inte virus eller hackar inte dig, dom vill bara få dig att skicka pengar till dom genom att ljuga o sånt.

Jorå de kan visst hacka 😎 men bara om man trycker på länkar tror jag. Sen kan de ställa till med mycke bara av att ha din mailadress och telefonnummer. Så man måste vara riktigt försiktigt 🤓
Citera
2022-08-24, 20:13
  #10
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Jorå de kan visst hacka 😎 men bara om man trycker på länkar tror jag. Sen kan de ställa till med mycke bara av att ha din mailadress och telefonnummer. Så man måste vara riktigt försiktigt 🤓
Risken att en 0-day tar över din dator över att du klickar på en länk är idag närmast noll. Ännu lägre om du slår på säkerhetsläget i Edge, och ännu lägre än det om du använder en sandbox såsom Sandboxie-Plus som nämnts tidigare.
Citera
2022-08-25, 12:19
  #11
Medlem
0xgh64s avatar
Ska du köpa ny telefon, padda och dator för att chatta med en scammer? Låter som du är scammern och värkar ta det seriöst med om inte endast virtualisering räcker. Förbannade horunge.
Citera
2022-08-25, 12:23
  #12
Medlem
0xgh64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Jorå de kan visst hacka 😎 men bara om man trycker på länkar tror jag. Sen kan de ställa till med mycke bara av att ha din mailadress och telefonnummer. Så man måste vara riktigt försiktigt 🤓
Varför måste du ha din riktiga email då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback