Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-22, 17:06
  #1
Medlem
Halloj flashback. Om man är i skogen ensam och ser en ripa som flyger förbi i kroppshöjd, skjuter man den då? Vet att man bara brukar skjuta med vinkel om minst 45 grader när man jagar tillsammans med folk, men när man är helt själv - är det rimligt att bara panga på eller brukar ni ha något speciellt säkerhetstänk? Tänk till exempel om det bara är tät skog i bakgrunden.
Citera
2022-08-22, 17:27
  #2
Medlem
Timmervargens avatar
Tät skog är bra kulfång. Jag skjuter direkt i det läget du beskriver men då bor jag också i norra Norrlands inland där det inte finns människor.
Citera
2022-08-22, 23:00
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Du är alltid själv ansvarig för det skott du avlossar.

Om det handlar om den situation du beskriver hade jag skjutit om jag varit säker på att ingen människa befinner sig i skottriktningen och att jag vore helt säker på var jag har hunden.

Hagelbössan har ju ganska kort räckvidd och du jagar i ett område med gott om ripa förstår jag.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2022-08-22 kl. 23:02.
Citera
2022-08-23, 14:01
  #4
Medlem
48ans avatar
Har för mig att man fick lära sig att säkerhetsavståndet är att man tar diameter på haglet och multiplicerar med 100 meter. D.v.s att US 1 är 400m och då 5or blir 300m.
Citera
2022-09-26, 10:13
  #5
Medlem
Hagelin tappar kraft ganska snart så vet du bara om att det inte finns någon inom 100m och efter det så kommer tät skog så borde det inte vara några problem. Annars kan man snabbt gå ner i knästående för att få lite vinkel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback