Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-07-03, 12:59
  #1
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Någon som vet vad som händer om man sväljer 100 st citodon?
Citera
2006-07-03, 13:25
  #2
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Din lever lär med största sanorlikhet gå åt helvete, inte säkert att du dör. Dör du blir det smärtsamt, annars blir det dialys resten av livet.
Citera
2006-07-03, 13:27
  #3
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Tack för svaret. Om man lägger till 10 st Stilnoct då? (10 mg)
Citera
2006-07-03, 13:36
  #4
Avstängd
Ganjalfs avatar
Stilnocten + rikligt med sprit borde du väl dö av om det är det du är ute efter.

EDIT: jag menar Citodonen + sprit =P
Citera
2006-07-03, 13:41
  #5
Medlem
Drick någon liter sprit tillsammans med citodonen så lär du väl lyckas.
Citera
2006-07-03, 14:10
  #6
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjalf
Stilnocten + rikligt med sprit borde du väl dö av om det är det du är ute efter.

EDIT: jag menar Citodonen + sprit =P

Coolt. Men vad händer liksom? Somnar man bara in eller ligger man och har sjukt ont i ett par timmar?
Citera
2006-07-03, 16:40
  #7
Medlem
Ollebolle22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheSnake
Coolt. Men vad händer liksom? Somnar man bara in eller ligger man och har sjukt ont i ett par timmar?

Du lär väll somna in tippar jag på. Hjärtat orkar nog inte slå så länge.. = död
Citera
2006-07-03, 17:54
  #8
Medlem
StorMammas avatar
Du lär nog tuppa av av kodeinet en liten stund. Efter det känner du dig OK i ett dygn ungefär, sedan så märks leverskadorna och du börjar må riktigt,riktigt dåligt. Då är det dags för ambulansfärd till sjukhuset, där de konstaterar att din lever är död.

Du ligger med dropp och mår faen, och läkarna har satt upp dig på en lista för akuttransplantation för att du skall ha en chans att överleva.
OM det nu dyker upp en lever, så får du den, istället för någon som är allvarligt leversjuk och som INTE försökt ta livet av sig. Grattis!
Då gäller renlevnadsliv och antiavstötningsmediciner resten av livet.

Om det inte dyker upp någon lever, så dör du på ett mycket plågsamt sätt.
Utdraget är det också, men till sist så blir du medvetslös och dör.
Citera
2006-07-03, 18:19
  #9
Medlem
GaiNs avatar
N02A A59 CITODON (1 tablett inneh. 500 mg paracetamol och 30 mg kodeinfosfat): 2 tabl till 5-åring gav efter koltillförsel ej några symtom. 20–30 tabl till vuxna gav allvarlig intoxikation. Toxicitet, symtom och behandling: Se N02B E01 Paracetamol och R05D A04 Kodein.

N02B E01 Paracetamol: Toxicitet: Toxisk dos till vuxna ca 140 mg/kg, till barn ca 175 mg/kg. Beträffande toxiska serumkoncentrationer se nedan under behandling. Svält, dehydrering, medicinering med enzyminducerande läkemedel samt kronisk hög alkoholkonsumtion är riskfaktorer. Även subakut "terapeutisk" överdosering kan ge förgiftning. Symtom: Initiala symtom kan saknas helt men buksmärtor, illamående och kräkningar kan uppträda inom några timmar och fortsätta under 1-2 dygn. Hos patienter som inte i tid behandlas med antidot uppträder efter 1-2 dygn tecken på levercellskada som i regel kulminerar efter 3-4 dagar. Njurskada kan förekomma sekundärt till leversvikt och i undantagsfall vara enda symtom med debut inom 1-3 dygn. Vid extremt höga koncentrationer har medvetslöshet i kombination med acidos och hyperglykemi observerats.

Behandling: Om befogat** ventrikeltömning, kol. S-paracetamol bestäms tidigast 4 tim efter tablettintaget (akutsvar). Provet ska tas innan antidotbehandling med acetylsystein sätts in eftersom detta kan ge falskt låga värden. Acetylcystein* ger skydd mot leverskadan om behandlingen påbörjas inom 8–10 tim och är indicerat om S-paracetamol ligger över 1000 μmol/l vid 4 tim, 700 μmol/l vid 6 tim och 450 μmol/l vid 9 tim efter exponeringen (obs fördröjd absorption efter intag av depåpreparat eller intag av medel som hämmar tarmmotoriken). Vid alkoholism, svält, vätskebrist, nedsatt leverfunktion eller medicinering med enzyminducerande läkemedel kan det vara motiverat att sätta gränsen för antidotterapi vid ca 3/4 av nämnda koncentrationer.

Dosering av acetylcystein: Intravenöst ges initialt 150 mg/kg i 200–300 ml glukos 50 mg/ml under 15 minuter, därefter 50 mg/kg i 500 ml 50 mg/ml glukos under 4 tim och därefter 6,25 mg/kg/tim under 16 tim (75 mg/kg löses i 500 ml glukoslösning 50 mg/ml och ges per 12-timmarspass). Vätskemängderna kan vid behov reduceras, speciellt spädningsschema finns (kontakta GIC). Acetylcystein insätts ofta även i de fall patienten kommer in mer än 10 tim efter att ha intagit toxisk dos eller har överkonsumerat paracetamol "subakut" över många timmar eller dagar. I dessa fall ges ibland en förlängd behandling (kontakta gärna GIC för riktlinjer). Leverfunktion (inlusive INR) och njurfunktion följs noga och eventuell organsvikt behandlas symtomatiskt. Levertransplantation kan bli aktuell.

Erowid ang Kodein:

"The LD50 (lethal dose for %50) is 800mg in the average person. Death from codeine, unlike most opiates, includes restlessness, seizures and eventually death from respiratory arrest. Some sources indicate that the lower-end LD50 may be around 500mg, so doses above 450mg are in the red zone."

Om man vill ta livet av sig med tabletter, så är nog Citodon ett av de sämre valen.

Fass överdoseringskapittel är texten ovan hämtad från, samt erowid.org

Må väl
GaiN
Citera
2006-07-03, 20:03
  #10
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Du lär nog tuppa av av kodeinet en liten stund. Efter det känner du dig OK i ett dygn ungefär, sedan så märks leverskadorna och du börjar må riktigt,riktigt dåligt. Då är det dags för ambulansfärd till sjukhuset, där de konstaterar att din lever är död.

Du ligger med dropp och mår faen, och läkarna har satt upp dig på en lista för akuttransplantation för att du skall ha en chans att överleva.
OM det nu dyker upp en lever, så får du den, istället för någon som är allvarligt leversjuk och som INTE försökt ta livet av sig. Grattis!
Då gäller renlevnadsliv och antiavstötningsmediciner resten av livet.

Om det inte dyker upp någon lever, så dör du på ett mycket plågsamt sätt.
Utdraget är det också, men till sist så blir du medvetslös och dör.


Detta är inte skrivet som "avskrämmande", utan är ett faktum. Att avlida till följd av Paracetamol-förgiftning skall vara ett av dom mest segdragna, smärtsamma och vidrigaste sätten att dö på!

Vill du dö riktigt jävla plågsamt, och veta att du förmodligen misslyckas ändå, så har du valt helt rätt sätt
Citera
2006-07-03, 20:12
  #11
Medlem
Great Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
Detta är inte skrivet som "avskrämmande", utan är ett faktum. Att avlida till följd av Paracetamol-förgiftning skall vara ett av dom mest segdragna, smärtsamma och vidrigaste sätten att dö på!

Vill du dö riktigt jävla plågsamt, och veta att du förmodligen misslyckas ändå, så har du valt helt rätt sätt

Fatta hur nojig jag är med mitt nuvaranda intag av 8 citodon om dagen - Det blir 4 gram paracetamol. Visserligen skall det vara "safe" men jag tycker fortfarande det suger. Jag gillar min lever. Ska trappa av så fort jag kan röra på mig utan att skrika.

Paracetamol är äckligt.
Citera
2006-07-03, 22:40
  #12
Banned
Paulodjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drast
Drick någon liter sprit tillsammans med citodonen så lär du väl lyckas.



e detta en tråd om självmord med tabbletter :P ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback