Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-09-04, 12:44
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emknaps
Trippen uteblev nog pga att du inte torterade djuret till döds i en utdragen och plågsam "lek" som hade gett djuret tid till att mätta vävnaden med hormoner och vad annat som kunde ha minskat eventuellt lidande.

Tänkte oxå på det. Men det tar alltid några minuter för djuret att dö efter skottet så den hinner ju få sin egna nära döden upplevelse, eller snarare döden upplevelse. Tror mer på att jag väntade för länge. Kan tänka mig att när en katt biter i en mus hjärna är det samma bett som dödar musen som ger katten sin tripp.
Citera
2022-09-05, 01:26
  #38
Medlem
Att äta rå eller dåligt tillagad hjärna kan orsaka den väldigt ovanliga sjukdomen Kuru som är en extremt bizarr neurodegenerativ sjukdom som leder till döden. Sjuka hamnar i ett psykotiskt tillstånd där de mest ligger och skrattar (!) samtidigt som de blir sjukare och sjukare.

Men det är dåligt tillagad eller rå hjärna från en människa från papua/Nya Guinea, alltså kannibalism av en sådan, inte hjärna i allmänhet eller ens människohjärna i allmänhet, utan väldigt specifikt kannibalism av det folkslagets råa eller dåligt tillagade hjärna.

Risken för Kuru får därmed ses som liten.
Citera
2022-09-05, 11:52
  #39
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DICZ
Kunde inte hitta ett dugg om detta på Google så jag skapar en tråd här.

Efter en lyckad bock jakt med polaren igår så sa jag att jag ville äta hjärnan då det ryktats om att katter tuggar på möss huvuden för att känna hormonerna den utsöndrat vid döden. Han tvekade på mig och trodde aldrig jag skulle göra det. Men sånt motiverar mig så när vi splittrat skallen med en kniv o hammare så pilla jag ut hjärnan och åt den som den var, det smakade ostron och jag kan tänka mig att det hade varit otroligt gott med lite citron.

Iallafall, finns det några risker med detta? Jag har hört om riskerna med att äta rå aphjärna som de gör i Kina men nu är det ett rådjur det handlar om. Väldigt tacksam för seriösa svar då jag som sagt inte hittar ett dugg på Google och har redan förtärt hjärnan.

Den främsta risken är ju att du får i dig prioner, som kan trigga https://sv.wikipedia.org/wiki/Creutz...Jakobs_sjukdom

Tror inte det är värt risken att äta hjärnan, speciellt inte rå...
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback