Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-20, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Finland previously won in 1987, 1998, 2014, 2016, and 2019 and now maybe 2022.
Sweden has two wins.
Ändå pratar svenskarna om hur de är bäst genom historien. Det finns strukturella problem i svensk hockey. Jag är inte den som ska tala om vilka det är men bland annat högmod ingår. Att många lämnar tidigt till Nordamerikas juniorligor. Att flera bra tackar nej för att inte bli skadade inför ev trade/draft. I Finland spelade juniorer i ett eget lag I näst högsta ligan (Mestis) under 15 års tid för att få hårdhet i slutet av 1995-2015-talet. Kanske fortfarande i någon form. En finländare som tackar nej till något av landslagen är aldrig mer välkommen förutom om de står utan kontrakt.
Ska man vara ärlig så är vi långt ifrån den bästa JVM-nationen i ishockey.
2022-08-20, 09:11
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag visste innan att Sverige skulle förlora, men att det blev bara 1-0 blev jag riktigt förvånad, så grattis Finland igen till finalplatsen, sen tror jag att Tjeckien tar bronset också, men de kan bli tufft, men vi få se sen? Finalen vinner nog Kanada sen?
2022-08-20, 09:19
Avstängd
perry2s avatar
Jämnt i skott o puckinnehav
Då avgörs det av målvaktsmatchen.
Den förlorade Sverige o han släpper in den mellan BENEN

Vi saknade tyvärr 3 spetsspelare

Nu slipper vi Monten som varit en belastning
2022-08-20, 10:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2

Du såg verkligen inte matchen.. sämsta jävla analysen ever
2022-08-20, 10:28
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag visste innan att Sverige skulle förlora, men att det blev bara 1-0 blev jag riktigt förvånad, så grattis Finland igen till finalplatsen, sen tror jag att Tjeckien tar bronset också, men de kan bli tufft, men vi få se sen? Finalen vinner nog Kanada sen?
jag tycker att Canada och Finland gått fantastiskt sista åren i JVM. Någon som har bättre koll än jag, är det en lite klick spelare som dragit hela lasset och vi kan hoppas på en tillbakagång nästa är, när de är för gamla?
2022-08-20, 11:23
Avstängd
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du såg verkligen inte matchen.. sämsta jävla analysen ever

Det är ju jämnt fram till den felaktiga utvisningen på 6 man

Sen går luften ur det gula laget
2022-08-20, 11:32
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Varför i helvete får inte Lööf med sig en utvisning på slutet när han blir nerdragen på offensiv blå, horribelt av domarna. En solklar utvisning.

Sverige saknade en förstakedja med våra bästa spelare som inte är med.
Det var uddlöst idag och fattades riktigt bra forwards.

Tveksamt om det hade hjälpt. Sverige fick ju spela 5 mot 3 i oceaner av tid men utan utdelning. Där ska det bara vara mål. För dåligt
2022-08-20, 11:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Vad beror ditt hat mot Finland på?

Jag hatar inte Finland, jag säger det som det är. Som vanligt blir du ledsen i ögat när jag gör det.
2022-08-20, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2

Du har åtminstone rätt om Montén..

Edit: Wallstedt kändes som vårat enda hopp i denna match, snarare övriga laget som svek våran fantastiska målvakt..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-08-20 kl. 12:58.
2022-08-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Finland previously won in 1987, 1998, 2014, 2016, and 2019 and now maybe 2022.
Sweden has two wins.
Ändå pratar svenskarna om hur de är bäst genom historien. Det finns strukturella problem i svensk hockey. Jag är inte den som ska tala om vilka det är men bland annat högmod ingår. Att många lämnar tidigt till Nordamerikas juniorligor. Att flera bra tackar nej för att inte bli skadade inför ev trade/draft. I Finland spelade juniorer i ett eget lag I näst högsta ligan (Mestis) under 15 års tid för att få hårdhet i slutet av 1995-2015-talet. Kanske fortfarande i någon form. En finländare som tackar nej till något av landslagen är aldrig mer välkommen förutom om de står utan kontrakt.

Sverige är ju bättra än Finland i hockey historiskt om vi tittar på seniornivå också.
Sen så har ju Finland varit riktigt bra de senaste åren men ingen turnering med best vs best har spelats på ganska många år nu.
Sverige har cirka 100 spelare i NHL bäst efter Kanada och USA.
I en turnering med de allra bästa spelarna så ligger Sverige tillsammans med USA efter Kanada men Finland slår vi garanterat. Det är ju den riktiga värdemätaren när de bästa spelar mot varandra inte de urvattnade VM-turneringarna.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2022-08-20 kl. 13:23.
2022-08-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tveksamt om det hade hjälpt. Sverige fick ju spela 5 mot 3 i oceaner av tid men utan utdelning. Där ska det bara vara mål. För dåligt

Det var givetvis svagt men hade vi haft de bästa med i en förstakedja som fått rulla en hel match så hade Sverige vunnit den här matchen med de backar och målvakt vi har.
Det behövdes mer tryck framåt vilket var tydligt hela turneringen.
Sverige har inte råd att spela utan de bästa.
Klart en ordinarie forward från Detroit Redwings gör skillnad och ytterligare några spetsspelare.
Det hade tippat över matchen till Sveriges favör.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2022-08-20 kl. 13:25.
2022-08-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
jag tycker att Canada och Finland gått fantastiskt sista åren i JVM. Någon som har bättre koll än jag, är det en lite klick spelare som dragit hela lasset och vi kan hoppas på en tillbakagång nästa är, när de är för gamla?

Kanada levererar ju ständigt då de har så många spelare att ta av medans Finland har varit starka i 10 år nu och vunnit guld tre gånger under de 10 åren medans Sverige vann guld 2012.
Sverige är uppe i semifinaler ofta men räcker inte riktigt till och rår inte på de tre bästa.
Vi hade ju några år när vi utmanade Kanada i några finaler men sen så sjönk vi tillbaka.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2022-08-20 kl. 13:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in