2022-08-19, 15:57
Medlem
LeCastles avatar
Är det konstigt att rösta på dem om man inte är religiös?
Eller är det Livets Ord som gäller?
Citera
2022-08-19, 16:03
Medlem
borrizs avatar
Kristdemokraterna eller KDS som det hette på den tiden, var från början en avläggare till Pingströrelsen.
https://www.pingst.se/om-pingst/historia/
Citera
2022-08-19, 16:17
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Det är helt OK att rösta på dom tycker jag.

Det där med Livets ord är ju ungefär som tjatet om SD:s nazistiska bakgrund.

Finns Livets Ord kvar?
Citera
2022-08-19, 16:22
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Det är helt OK att rösta på dom tycker jag.

Det där med Livets ord är ju ungefär som tjatet om SD:s nazistiska bakgrund.

Finns Livets Ord kvar?

Jag förstår.
Lägger till i diskussionen:

”Du behöver inte vara religiös för att vara kristdemokrat”

”Glöm dina fördomar om KD. Vi är ett frihetligt parti som bygger på en stabil etisk grund. En del tror att man behöver vara religiös för att rösta på KD. Inte alls. Vår politik bygger på samma kristna tradition och humanism som ligger till grund för hela det västerländska samhället.”

- Ebba Busch
Citera
2022-08-19, 16:23
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Jag förstår.
Lägger till i diskussionen:

”Du behöver inte vara religiös för att vara kristdemokrat”

”Glöm dina fördomar om KD. Vi är ett frihetligt parti som bygger på en stabil etisk grund. En del tror att man behöver vara religiös för att rösta på KD. Inte alls. Vår politik bygger på samma kristna tradition och humanism som ligger till grund för hela det västerländska samhället.”

- Ebba Busch
Ja så är det nog numera.
Citera
2022-08-19, 18:32
Medlem
Citat:
När Jag var väldigt ung var jag medlem i KDU ett kort tag och det var en salig blandning av människor som man träffade på.

Politiken har eller hade i vart fall Kristna drag i det dåtida KD och KDU men man behövde inte vara kristen eller troende för att vara medlem och någon högt uppsatt person skämtade om att man egentligen skulle kunna döpa om partiet till typ Humanistpartiet eller något liknande istället för KD.

Stötte på alltifrån Kristna, ateister, någon enstaka jude samt muslim under min korta sejour där.

KDU var också splittrat i två falanger där en sida var väldigt vänsterkristen, invandrarvänlig, homovänlig och PK medans den andra falangen som jag själv drogs till var mer traditionellt kristen, borgerlig, anti HBTQ och i viss mån nationalistisk.

Vänsterfalangen leddes då av Sara Skyttedal som är kvar i KD idag och högerfalangen av Charlie Weimers som nu sitter i EU parlamentet för SD.

Det var förövrigt bla Charlie Weimers som stod bakom det hemliga nätverket Engelbrekt inom KDU vars mål var att driva partiet rent politiskt åt ett håll som liknar dagens SD innan SD ens hade kommit in i Riksdagen.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-08-19 kl. 18:38.
Citera
2022-08-19, 20:33
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
När Jag var väldigt ung var jag medlem i KDU ett kort tag och det var en salig blandning av människor som man träffade på.

Politiken har eller hade i vart fall Kristna drag i det dåtida KD och KDU men man behövde inte vara kristen eller troende för att vara medlem och någon högt uppsatt person skämtade om att man egentligen skulle kunna döpa om partiet till typ Humanistpartiet eller något liknande istället för KD.

Stötte på alltifrån Kristna, ateister, någon enstaka jude samt muslim under min korta sejour där.

KDU var också splittrat i två falanger där en sida var väldigt vänsterkristen, invandrarvänlig, homovänlig och PK medans den andra falangen som jag själv drogs till var mer traditionellt kristen, borgerlig, anti HBTQ och i viss mån nationalistisk.

Vänsterfalangen leddes då av Sara Skyttedal som är kvar i KD idag och högerfalangen av Charlie Weimers som nu sitter i EU parlamentet för SD.

Det var förövrigt bla Charlie Weimers som stod bakom det hemliga nätverket Engelbrekt inom KDU vars mål var att driva partiet rent politiskt åt ett håll som liknar dagens SD innan SD ens hade kommit in i Riksdagen.

Intressant.

Lyckades du få någon uppfattning om Ebba? Med åren så har jag fått allt mindre koll på svenska riksdagspartier men inbillar mig att hon är en väldigt bokstavstroende kvinna; en kvinna som bortom strålkastarljusen inte ger många påsar skit åt "WOKE" vilket hon i samtidens tidevarv dock (och naturligtvis) fingerfärdigt spelar med i.
Citera
2024-02-16, 11:06
Medlem
KD är samlingspartiet för bitchiga kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in